
Koreańscy naukowcy opracowali nowy typ silnika, który może wyznaczyć kierunek rozwoju elektromobilności w nadchodzących dekadach. Zmiana dotyczy samego serca konstrukcji – i rzuca wyzwanie technologiom, które od lat uchodziły za niezastąpione.
Miedź i aluminium odchodzą do lamusa? Naukowcy z Korea Institute of Science and Technology (KIST) stworzyli pierwszy w pełni funkcjonalny silnik elektryczny bez jakichkolwiek metalowych cewek. Zamiast tego użyli przewodów z nanorurek węglowych, które są lżejsze, bardziej elastyczne i – w odpowiednich warunkach – niemal równie wydajne. To technologiczna rewolucja, która może odmienić nie tylko motoryzację, ale i przemysł lotniczy, kosmiczny i energetykę. Szczegóły opisano w czasopiśmie Advanced Composites and Hybrid Materials.
Nowa technologia opiera się na tzw. przewodach CSCEC (ang. core-sheath composite electric cables) o grubości zaledwie 0,3 mm, czyli mniej więcej tyle, co typowa wizytówka. Składają się one z przewodzącego rdzenia z nanorurek węglowych (CNT) o średnicy 256 mikrometrów i 10-mikronowej warstwy izolacyjnej. Choć wyglądają niepozornie, mają potencjał do zasilania realnych układów napędowych. [...]
#technologia #koreapoludniowa #silnik #elektryka #nowetechnologie #focus
