#romantycznemorze nie zawsze jest romantyczne.


Wpadł mi taki filmik, z grudnia zeszłego roku, przedstawiający początek zatonięcia statku kontenerowego Amnah, który to 23 grudnia przewrócił się i zatonął w porcie w Istambule.


Co też tu się wydarzyło?


Każdy statek posiada coś takiego jak stateczność, czyli w skrócie zdolność do zachowywania pozycji wyprostowanej, gdzie pokład jest mniej więcej równoległy do powierzchni wody.


Zachowanie stateczności jest niezwykle ważne dla każdego statku, ale szczególnie ważne dla tych, które wysoko wystają z wody, jak np. kontenerowce.


W normalnych warunkach odpowiedni zapas stateczności uzyskuje się poprzez odpowiedni kształt kadłuba oraz odpowiednie obciążenie go balastem (czy to stałym, czy wodą w zbiornikach balastowych). Odpowiednim rozłożeniem balastu - na dużych statkach poprzez odpowiednie napełnianie i opróżnianie zbiorników balastowych - mozna do pewnego stopnia równoważyć siły próbujące przewrócić (lub przełamać) statek.


Dla załadowanego kontenerowca, gdzie środek ciężkości jest relatywnie wysoko, prawidłowe balastowanie jest szczególnie istotne.


Jednakże oprócz balastowania, jeszcze bardziej istotny jest sposób i kolejność załadunku i rozładunku, czyli tzw. sztauowania. W przypadku złej kolejności może wystąpić znaczna nierównowaga sił działających na kadłub i statek zacznie się przewracać, tak jak w opisywanym przypadku. Tu dodatkowo dochodzenie ustaliło, że w trakcie załadunku niewłaściwie operowano zbiornkami balastowymi, co również przyczyniło się do katastrofy. Nikt z załogi całe szczęście nie zginął.


Ps. Posty są dla laików, więc spece od BCS i DPS proszę nie krytykować


https://www.instagram.com/reel/DD6cbYqKS2Z


https://shipwrecklog.com/log/2024/12/amnah/


#morze #katastrofymorskie #hydepark #ciekawostki #kittytheskipper

c125a6c5-1872-43ea-8f94-dc5b8e3e6e95
73ed9090-6452-40a1-8f4a-592c225f775f

Komentarze (26)

Opornik

@kitty95 Matko, kolejny marynarz na Hejto?

kitty95

@Opornik nie, ja nie jestem szczurem okrętowym


Ale Navigare necesse est więc

koszotorobur

@kitty95 - dla człowieka zachowanie stateczności jest równie ważne

kitty95

@koszotorobur nie jest to prawdą, bo w rowie śpi się równie wygodnie, co w łóżku i prawie każdy prawdziwy menszczyzna może potwierdzić.

koszotorobur

@kitty95 - to zależy od ilości alkoholu we krwi, który jest wrogiem stateczności

voy.Wu

 Posty są dla laików


za dużo na jedną stronę naładowali

bartek555

Jakbym mogl naprostowac to sztauowanie to zabezpieczenie ladunku, a nie jego ladowanie i rozladowywanie.


A co do definicji statecznosci to bardziej precyzyjniej mowiac jest to zdolnosc statku do przeciwdzialania silom, ktore probuja go przewrocic.


Wy⁎⁎⁎⁎⁎olic statek w porcie, no to jest wyczyn, ktory zawsze podziwialem xD

Felonious_Gru

@bartek555 albo prościej: stosunek momentu wywracającego do momentu stabilizujacego

kitty95

@Felonious_Gru dokładniej to różnicy wektorów środka wyporu i środka ciężkości do zwrotu momentu prostującego. Gdy różnica jest dodatnia moment prostujący kadłub prostuje, gdy ujemna, po przekroczeniu kąta krytycznego, cala impreza się wywraca.

30a2215a-083f-4625-867d-45fbb090e12c
Felonious_Gru

@kitty95 a to w przypadku szczególnym, jakim są jednostki pływające

kitty95

@Felonious_Gru na lądzie jedynie wyporu nie masz (ok masz od powietrza, ale pomijalny), ale masz środek ciężkości, punkt podparcia będący logicznym odpowiednikiem wyporu i grawitację (ciężar), która jest momentem prostującym. Jak ci środek ciężkości wyjdzie za punkt podparcia to lecisz na ryjo.

Felonious_Gru

@kitty95 setki razy przewróciłem żuraw, nie musisz mi tłumaczyć xd

Felonious_Gru

@kitty95 fun fact: fizyka w snowrunner jest odwzorowana na tyle dobrze, że jak doprowadzam do przewrócenia auta w grze to mam taki sam zimny pot jak podczas pracy.

Straszne uczucie xd

kitty95

@Felonious_Gru panie! Ze śwagrem nie takie rzeczy żeśmy robili!


https://youtu.be/kv-BlLEHbMk

bartek555

@Felonious_Gru

setki razy przewróciłem żuraw, nie musisz mi tłumaczyć xd


Bylo sie nie opierac

shiranai

Hm, a co potem robią z takim statkiem? Jeszcze jak zatonie gdzieś przy brzegu to zrobi się z niego atrakcję turystyczną, ale w porcie to raczej przeszkadza. Są jakieś sprytne sposoby na wyciągnięcie go?

myoniwy

@shiranai wyciągnąć ładunek, a potem pomieszczenia statku napełnić powietrzem. Sam wypłynie.

kitty95

@shiranai podnosi się dźwigami, używając zbiorników-balonów z powietrzem albo tnie na miejscu na żyletki. Wszystko zależy od warunków, głębokości, jak szybko trzeba wrak usunąć, itp.

Jarasznikos

@kitty95 A co się dzieje z ludźmi, którzy doprowadzili do takiej sytuacji? Wszyscy mają to wliczone w koszty, że jeden statek rocznie się wywali? Ci ludzie są wyrzucani? Pozywani do sądu?

kitty95

@Jarasznikos dostają zakaz pływania od sądu i pływają dalej


To wszystko zależy. Może wielkiej kariery już nie zrobią, ale też nie wszędzie będą badać przeszłość kandydata do pracy. Gorzej jak są ofiary w ludziach. Kapitana Costa Concordia, Francesco Schettino, skazano na 16 lat pierdla.


Ogólnie na morzu ładunek czy statek masz ubezpieczony, ale pełniąc funkcje nadzorcze (oficer, kapitan) odpowiadasz przede wszystkim za ludzi i ich bezpieczeństwo.

Jarasznikos

@kitty95 Costa Concordia oglądałem u Internet Historician, podobno to dobre internetowe dziennikarstwo w przypadku tamtego materiału. Z tym że tamten gość nie tylko doprowadził do wypadku, ale jeszcze zawalił ewakuacje i uciekł w pierwszej kolejności.


Jednym słowem to zależy?

bartek555

@Jarasznikos https://www.youtube.com/watch?v=5_A8dq2fA5o tutaj ciekawy przyklad absurdalnej ilosci fakapow przy bardzo latwym wypadku, gdzie nikomu nic nie powinno sie stac.

kitty95

@Jarasznikos większość ludzi nie ma pojęcia jak się zachowa w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia, czy swojego czy innych. Możesz całe życie wykonywać potencjalnie niebezpieczny i odpowiedzialny zawód, a jak przyjdzie co do czego, to po prostu spanikujesz, stchórzysz i elo. Nigdzie nie ćwiczy się realnych katastrof, a szkolenie nie zawsze działa.

bartek555

@kitty95 ano, run, fight or freeze

Zaloguj się aby komentować