Okiem Logistyka o CPK i zbijaniu kapitału politycznego na akcji "Ratujmy CPK"

Okiem Logistyka o CPK i zbijaniu kapitału politycznego na akcji "Ratujmy CPK"

hejto.pl
Chciałbym trochę napisać o kampanii "Ratujmy CPK" którą rozkręca część Userów i środowisk.
Jestem logistykiem 22 lata w branży przewozów Cargo każdym środkiem transportu i nic takiego jak zwrot z tej inwestycji nie nastąpi. Musielibyśmy przestać wozić koleją gdzie tona ładowna to przy 38 wagonach z kontenerami z Hamburga do Gliwic to 11,000 euro co daje 305e od kontenera i 12.2 euro od tony.
To samo ciężarówką 66e od tony.
To samo samolotem 2,2 euro ale od kilograma tj 2200 euro za tonę.

Dodaje to do ceny towaru 9,58 pln netto za każdy kilogram.
Zakładam że miały by latać rzeczy z USA/Chin/Japonii gdzie stawka frachtowa zaczyna się od 5-7e za kilogram.
Sprawiło by to że bardzo szybciutko nikt by tych towarów nie chciał kupować jeśli twój konkurent przewożąc go statkiem może zaoferować cenę o np. 6 tys euro niższą za każdą tonę towaru.

Mrzonki, cała inwestycja powstała tylko żeby miał kto grzać stołki. Tak samo jak Turów, Izera, Nowe Nabrzeże i wiele innych.

Ten projekt jest o kant dupy potłuc i nie ma racji bytu.
Nie będziemy HUBEM dla Europy Centralnej bo jesteśmy w niej obecnie SAMI
Rosjanie nie będą zamawiać z Chin do Polski bo żeby samolot leciał nad Moskwą do Polski, Ukraina tak samo. Te wszystkie mapki zapominają jaki mamy bilans wymiany handlowej. Niemcy też nie będą korzystać, ani Czesi, ani Słowacy.

Nikt ze Śląska, Pomorza, Opola nie będzie się tłukł też 300km żeby polecieć na Wakacje z CPK. A Grójec nie ma tylu mieszkańców chyba że będą latać rano i wieczorem rejsami krajowymi do Łodzi i Poznania wozić Jabłka.
Każdy szuka lotniska przy domu.
Podkarpacie lata z Jasionki i Balic. Śląsk lata z Balic, Pyrzowic. Wrocek od siebie i z Ławicy.
Nikt nie będzie w imię jakieś kurwa ceny 160zł mniej za całe wakacje dupał pół kraju żeby sobie polecieć z CPK.

Największy port Cargo w pobliżu PL to Frankfurt robią między 0.7 a 1mln ton rocznie. Zyskowność portu przy tym polega na obsłudze magazynów, samolotów i ich utrzymaniu. Zarobili na tym 62mln euro rocznie.

Zakładając że CPK zostanie 3 portem Cargo europy ( wg. bajek PIS) to obsłużymy około 0.3 mln ton zarabiając 20mln euro co da nam takiego samego kopa w skali kraju że każdy by się mógł złożyć po pinsiont groszy i by prawie wyszło na to samo.

Ma kosztować 15 miliardów euro.
Zwróci się w tym tempie 681 Latach zakładając że staniemy się 3 portem Europy i każdy Czech/ Słowak/Węgier będzie tylko marzył o przelocie nocnym Wizzarem do Polski żeby polecieć nim do Grecji albo Chicago.

Obsługujemy teraz krajowo 50mln pasażerów.

Jak powstanie CPK musimy obsłużyć 120 mln pasażerów żeby na każdym pasażerze zarobić 7,34 zł. Co pozwoli że CPK się zwróci w niecałe 70 lat.
Więc będzie Lotnicze Komando biegało po wioskach sprawdzając czy każdy Polak wyrobił już swój minimalny plan przelotów rocznie gdyż przy Populacji na poziomie 35 Mln łącznie musimy odwalić 170mln przelotów. W przeciwny razie będziemy musieli przymusowo być pakowani w samoloty żeby lecieć z CPK na inne lotnisko w UE gdzie będziemy oczekiwać aż samolot znów nas odstawi na CPK.

To wszystko były mrzonki.

A cała kampania "Ratujmy CPK" to tylko i wyłącznie zagrywka polityczna.

Dane nie są z dupy, są ogólne dostępne branżowe dla logistyki rynku lotniczego.

#wiadomoscipolska #polska #wiadomosciswiat #ciekawostki #cpk

Komentarze (39)

jenot

Co Ty człowieku p%dolisz.

Sprawiło by to że bardzo szybciutko nikt by tych towarów nie chciał kupować jeśli twój konkurent przewożąc go statkiem może zaoferować cenę o np. 6 tys euro niższą za każdą tonę towaru.

Nikt nie chce zamieniać transportu morskiego na lotniczy do CPK


Nie będziemy HUBEM dla Europy Centralnej bo jesteśmy w niej obecnie SAMI


Przecież chodzi o nowe lotnisko powyżej 20M pasażerów.

W 2030 ULC przewiduje 30M, budowa CPK na 20M+ pasażerów ma po prostu być na obsługę Wawa i okolic.

Na prawdę ciężko to zrozumieć ?


Nikt ze Śląska, Pomorza, Opola nie będzie się tłukł też 300km żeby polecieć na Wakacje z CPK. 

I tak jeździ do Okęcia.

Ja jeżdzę 7 godzin z Wrocka do Gdańska, bo tam jest jedyny lot do Norwegii ( miasta, którego potrzebuje)

Bo xD Twoją logiką powinienem 24h spędzić na promie i 1500km jako alternatywę ?

Wolał bym z CPK nieco bliżej


Podkarpacie lata z Jasionki i Balic. Śląsk lata z Balic, Pyrzowic. Wrocek od siebie i z Ławicy.


Jestem z Wrocka i większość lotów mam na innych lotniskach niż najbliższe.

Po prostu nie ma destynacji jakich potrzebuje, latam z Wawy, Gdańska, Krakowa.


Zakładając że CPK zostanie 3 portem Cargo europy ( wg. bajek PIS) to obsłużymy około 0.3 mln ton zarabiając 20mln euro co da nam takiego samego kopa w skali kraju że każdy by się mógł złożyć po pinsiont groszy i by prawie wyszło na to samo.

Zajebisty argument, jak w XIX wieku, nie budujmy portu w Gdyni bo jakby każdy Polak dał pisiont kopiejek to by wyszło na to samo xD

Mieszkasz w namiocie czy w mieszkaniu ?

Jak w mieszkaniu to po co tam mieszkasz, wiesz ile byś oszczędził mieszkając w namiocie ?


Ma kosztować 15 miliardów euro.

6 ma wyłożyć państwo resztę wykładają inwestorzy.


Jak powstanie CPK musimy obsłużyć 120 mln pasażerów żeby na każdym pasażerze zarobić 7,34 zł.

Pisu się nasłuchałeś ?

120m to może za 30 lat xD

Bazowa wersja mówiła o 20M+ może w zależności od audytu będzie 30M


Dane nie są z dupy, są ogólne dostępne branżowe dla logistyki rynku lotniczego.

No z dupy wyjąłeś


  • 120M jako bazową wielkość lotniska

  • Porównujesz ceny cargo air do transportu morskiego, jak h do oka.

  • Koszt budowy z dupy

  • Wyliczenia pod tezę, metodami Wujka chłopski rozum.


Ej mówisz

Dodaje to do ceny towaru 9,58 pln netto za każdy kilogram.

To ja mam propozycje, to po co nam logistyka, transport, jak i tak każda rzecz sprowadzana z Chin się zepsuje.

Jak zamówię 0 * komputerów to wyjdzie mi 0 * waga * ilość = 0 pln


Sprawiło by to że bardzo szybciutko nikt by tych towarów nie chciał kupować jeśli twój konkurent przewożąc go statkiem może zaoferować cenę o np. 6 tys euro niższą za każdą tonę towaru.

I zobacz w mojej metodzie jesteś 12 tyś euro do przodu za każdą tonę towaru.

OSZCZĘDZAM też te Twoje 9.58 pln netto.

I kto jest teraz frajerem ?

Ostateczny wynik po 5 latach jest taki sam, a jak środowisko jest odciążone, brak elektro śmieci, CO2 uratowane


Po co nam zarabiać na cłach i Vacie skoro w Niemczech mają komputery, to po co Ci komputer w Polsce ?

rain

@jenot Zajebisty argument, jak w XIX wieku, nie budujmy portu w Gdyni 


No tak, bo w dwudziestoleciu międzywojennym mogliśmy sobie np. swobodnie korzystać z portu w Gdańsku, prawda? Albo np. w Szczecinie? Albo z któregoś z portów rosyjskich?

CPK to taka sama hucpa jak np. wymieniona przez OP Izera - sposób na "wstawanie z kolan", co się tłumaczy jako "wydojenie kasy z budżetu dla wszystkich naszych kolesi".

Zly_Tonari

@jenot to że twoj lot jest tylko z GD nie jest żadnym argumentem. Większość ludzi lata z lotniska w pobliżu miejsca zamieszkania.


A prawie cały twój wywod to jakiś bełkot.


To ja mam propozycje, to po co nam logistyka, transport, jak i tak każda rzecz sprowadzana z Chin się zepsuje.

Jak zamówię 0 * komputerów to wyjdzie mi 0 * waga * ilość = 0 pln

Klopsztanga

Większość ludzi lata z lotniska w pobliżu miejsca zamieszkania.


@Zly_Tonari eee nie? Ja startuje między lotniskiem w Austrii, Warszawie a Berlinem jak gdzieś lecę sobie. Różnica cenowa to około 1000-1500zł na bilecie - więc opłaca mi się jechać samochodem lub pociągiem lub flixbusem do Wiednia by polecieć.


I pytanie gdzie latają? Polacy na wakację latają tam, gdzie jest w miaro tanio.

Więc jak masz połączenie z np. lotniska Pyrzowic na Majorkę, to Polacy latają na Majorkę.

Błąd poznawczy, który można porównać do:

W wiosce jest jeden pociąg, który jeździ do Częstochowy. Nie ma innych połączeń. Więc ludzie z tej wiosce lubią jeździć pociągiem tylko do Częstochowy i tylko z lokalnej stacji.


Przykład z Koreą pokazuje, że bezpośrednie połączenie z Seulem wpływa na biznes, większa współpraca jest między krajami.


A co do cargo, nie będę się wymądrzał bo się na tym nie znam. Ale jak kupuje sprzęt który kosztuje 2k$, to mam gdzieś czy 1kg samolotem kosztuje 10zl czy 50zl czy też 100zł. Sprzęt potrzebny jest mi na już.


Kolejna rzeczą, którą pominąłeś to liczysz po stawkach dzisiejszych. Jak bardzo będzie się opłacało sprowadzać rzeczy do Niemiec najpierw, później je transportować do polski ciężarówkami? Chodzi mi o utratę podatku dla polski, plus koszta które czekają transportowców podajże w 2027r itp.


Ale tak czy siak, ująłeś to z perspektywy cargo, a tu nie o cargo głównie chodzi. Bo cargo to sideeffect dla transportu pasażerskiego.

Zly_Tonari

@Klopsztanga wyjątek od reguły z ciebie

Sam latam 7-9razy rocznie i mi się najzwyczajniej w świecie kurwa nie chce.

Klopsztanga

@Zly_Tonari no tak, a Flixbus jezdzi na Lotnisko do Berlina lub Wiednia zawsze puste...

Zly_Tonari

@Klopsztanga I jest to wbrew twierdzeniu "większość lata w pobliżu miejsca zamieszkania" ?

argonauta

Potwierdzam, byłem tą branżą przewozu cargo.


Nie wszystko da się przeliczyć bezpośrednio na pieniądze. Centralne lotnisko jest przede wszystkim zaadresowaniem problemów z największymi, głównymi lotniskami Polski. Brak możliwości rozbudowy etc.


Cargo lotnicze to tylko dodatek. Zresztą nie bez powodu chcą żeby był też przeładunek kolejowy dla towarów - nie tylko będzie to przeładunek lotnictwo>kolej ale również kolej>kolej.


Nie zapominaj też o tym, że jeżeli inwestorowi będzie łatwiej pofatygować się do konkretnego miejsca w Polsce, będzie również łatwiej o to by otworzył tu swój oddział, bądź inwestował w rozbudowę istniejących.


Już nie raz słyszałem że firma nie rozbudowuje oddziału bo dostać się tam z lotniska to katorga (konkretnie chodzi o kolej i czas przejazdów). Bogaci nieblubią tracić czasu. Nitki szybkiej kolei które są w planach w związku z CPK mają zaadresować ten problem.


Już pal licho że CPK to nie projekt tylko pisowski, tylko rozważany już od 2003 roku

rebe-szunis

@Zly_Tonari Robisz wpis, ktory ma uchodzić za merytoryczny i rzucasz liczbami z dupy i ani jednego linku, skąd te wyliczenia i prognozy (są dostępne w sieci xD), a szkoda, bo poczytałbym komentarze jeżeli chodzi o komponent Cargo. Daj jakiś link na próbę o tych 120 mln pasażerów, albo do top 3 cargo.


Co mówi IATA raport zgodnie z prognozami IATA w scenariuszu centralnym wielkość importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) wzrasta z ok. 75 tys. ton w 2022 r. do ok. 932 tys. ton w 2060 r. Przekłada się to na wzrost w ujęciu wartościowym z ok. 46 mld zł w 2022 r. do ok. 589 mld zł w 2060 r. Dla eksportu analogiczne wartości dla 2022 i 2060 r. wynoszą odpowiednio: 58 tys. ton i 544 tys. ton oraz 32 mld zł i 428 mld zł.


No dobra, coś sprawdziłem i...


Największy port Cargo w pobliżu PL to Frankfurt robią między 0.7 a 1mln ton rocznie..

No więc gówno prawda, bo najbliższy port w pobliżu, to Leipzig/Halle ( top 4 Cargo w Europie) i to on przerobił w zeszłym roku 1 052 372 ton przy lekko ponad 64 tys. operacji. Wspomniany przez Ciebie Frankfurt (top 1). Przez cały 2023 rok port lotniczy we Frankfurcie obsłużył 1,93 mln ton cargo, i 430 tys. operacji, co jest wynikiem o prawie 4 proc. niższym aniżeli w 2022 roku, kiedy w ruchu towarowym odprawiono 2 mln ton ładunków.


O Frankfurcie.

https://www.pasazer.com/news/464701/frankfurt,59,3,mln,pasazerow,w,2023,roku.html

O Lipsku.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_lotniczy_Lipsk/Halle


O top 5 Cargo w Europie.

https://www.shiphub.pl/porty-lotnicze-cargo-w-europie-top-5/


O prognozach Cargo dla CPK.

https://www.propertynews.pl/magazyny/ile-bedzie-zarabiac-cpk-na-ruchu-cargo-ey-ma-trzy-scenariusze,142217.html


Megalomania, nie da się, kwik, to PiSowskie, po co nam, można przez Niemce...

Kurwa, chyba meme zrobię.¯\_(ツ)_/¯

Zly_Tonari

@rebe-szunis twoje prognozy IATA musialby założyć że żadne lotnisko inne w POLSCE już nie robi cargo i wszystko leci przez CPK.


Odnośnie Frankfurtu pisałem o imporcie. Pisząc o CPK też miałem na myśli import glownie z JP/ChRL/USA. Mój błąd niedoprecyzowalem.

rebe-szunis

@Zly_Tonari Okęcie robi 120 tys. ton i to w olbrzymiej większości na pasażerskich samolotach, bo mogą obsłużyć typowe cargo samoloty w ilości 2 na dobę. xD Resztę robią szerokokadłubowce z LOT, Katar i Emiraty, do 40 ton na lot pasażerski.

A mocny Cargo Pyrzowice robi już bez ograniczeń do 40 tys. ton cargo na rok.

Oczywistym jest, że CPK wchłania od razu całe Okęcie z ich ruchem i liczbami, ale bez tych ograniczeń.


A tak w ogóle, to uwzględniłeś, jak na logistykę drogową wpłyną normy handlu emisjami ETS 2, które już obowiązują w lotach. Twoja firma już wie jak jej skoczą koszty za niedługo?( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zly_Tonari

@rebe-szunis Te 120 tys ton to jest 80% poczta i kurierka którą LOT wozi resjówkami. Nie da się zwiększyć z myślą o CPK wolumenu pocztowego zmuszając Gastarbeiterów nagle do wysłanie większej ilości paczek ze świata. 30% całej tej poczty to przepak z ChrL który ląduje w Amsterdamie.

Pyrzowice nie robią poczty tylko cargo spedycyjne oraz tranzyt który wyniósł 14157 t czego Okęcie nie robi.

Nie rozumiem czemu bronisz tej grandy jaką jest ta obecnie łąka w którą wpompowano już 4 miliardy złotych.

Za te 15miliardów bardziej by się przydała kolej dużych prędkości, albo inwestycje w energetykę.

rebe-szunis

@Zly_Tonari Znowu instytut danych z dupy, zobacz, jak wrosła wymiana cargo z Korea Południową po otworzeniu bezpośrednich lotów. Bronię, bo to przyszłość dla piątej gospodarki w EU i 21 na świecie. Każdy idiota wie, że mocna gospodarka potrzebuje silnej infrastruktury.

W elektrownie jądrowe też inwestujemy, chyba, że Donaldinio też będzie chciał uwalić, jak CPK wraz kolejami.

Bo już coś o SMRach brzęczał niedawno...

Zly_Tonari

@rebe-szunis silna gospodarka potrzebuje taniej energii, przejrzystego systemu podatkowego a nie nowej linii pocztowej.

Stosujesz konfiarskie metody non stop pisząc "dane z dupy" tak samo "jak masz na to badania?"

Nie każda wiedzę znajdziesz w opracowaniu z obrazkami w necie.

rebe-szunis

@Zly_Tonari Zakończmy na tym.

Zly_Tonari

@rebe-szunis i wam pokój ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Anty_Anty

Gdyby można było zweryfikować że faktycznie pracujesz

"Nikt ze Śląska, Pomorza, Opola nie będzie się tłukł też 300km żeby polecieć na Wakacje z CPK."

No jasne nie będa latać,już dziś przecież nikt nie lata samolotami XD Czy latałeś kiedyś samolotem? Zaskoczę ciebie ale dalej jest tak że ludzie tłuką się przez całą, pół polski aby poleceić a im dalej w świat tym zabawniej XD


A dalej zostałeś już przez rebe wyjaśniony

rebe-szunis

@Anty_Anty No to powiem, że latam do Polski kilka razy i zamiast do Wrocławia lub Katowic, teraz muszę korzystać nieraz z Poznania, bo nie ma połączeń, albo łączyć loty przez Londyn lub Berlin, etc. Lub tłuc się na kilka godzin po drodze.¯\_(ツ)_/¯

tyle_slow

@rebe-szunis to dobrze z Niemiec tak.

rebe-szunis

@tyle_slow Für Deutschland!( ͡~ ͜ʖ ͡°)

xDDD

Zly_Tonari

@rebe-szunis i załóżmy że mieszkasz w Opolu teraz zamiast tluc się na ławice będziesz się tłukł na CPK ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Wrrr

@Anty_Anty eee, sumarycznie miałem ze 30 delegacji gdzie leciałem samolotem. Za każdym razem z Balic lub Pyrzowic. Wakacji to nawet nie liczę xD musiałbym na łeb upaść by tłuc się gdzieś dalej by lecieć xD

Anty_Anty

@Wrrr To fajnie że ci 30x delegacje ustawili równiutko pod loty

Wrrr

@Anty_Anty po prostu nie miałem nigdy potrzeby szukać innych lotnisk, czy to Niemcy, Stany czy co innego nie musiałem nigdy dymać na inne lotnisko niż Balice/Pyrzowice.

Anty_Anty

@Wrrr chcesz powiedzieć że Balice/Pyrzowice mają wszystkie destynacje Frankfurtu?

Jak odebrać twój wpis? Rozumiem że z hubu nigdy nie skorzystałeś i nie skorzystasz, jak nie będzie połączeń z Balic to nie polecisz, tak?

Zly_Tonari

@Anty_Anty W twoim wpisie nie ma argumentów tylko pasywna agresja. Ja bazuje na danych i doświadczeniu. Żeby to działało ktoś musi na tym zarabiać a nie zanosi się.

Konkurencyjności gospodarki też nie poprawi. Za 15 miliardów można by owiatrakować Bałtyk zyskując 1.2 MGW żeby w końcu nie spalać tego pierdolonego węgla dostarczając prąd do 1 miliona domów.

Wrrr

@Anty_Anty Powtórzę kolejny raz, nigdy nie byłem zmuszony dymać na inne lotnisko niż te dwa które mam podobnie blisko. Hub w wypizdowie nic w moim życiu nie zmieni jeśli chodzi o latanie

MementoMori

A latasz ty w ogóle samolotem?

rebe-szunis

@MementoMori A latanie w Boeing Flight Simulator 3D liczy się?

MementoMori

@rebe-szunis no tak, było nie pytać, to i tak za dożo dla ciebie.

tyle_slow

@Zly_Tonari ostatnio widze wzmozona aktywność ruskichonuc z po, które działają na ubrzydzanie cpk.


Chociaż wszystkie firmy doradcze mówiły że to potrzebna inwestycja.

Enzo

@Zly_Tonari "Nikt ze Śląska, Pomorza, Opola nie będzie się tłukł też 300km żeby polecieć na Wakacje z CPK."


Podasz mi przykładowe obecne połączenie wymienionych regionów np. do Tajlandii i w tamten region świata?

Wrrr

@Enzo ale to i tak zazwyczaj lecisz w zależności od kierunku z przesiadka we Frankfurcie/Amsterdamie.

Zly_Tonari

@Enzo nie ma popytu nie ma lotów do Tajlandii.

kodyak

No fajny wpis i spojrzenie ale faktem jest że lotnicze cargo to jest bardzo kiepski argument wynikający raczej z tego że zwolennicy cpk po porstu nie mają argumentów więc próbują czepiać się czegokolwiek

Bintang

@Zly_Tonari moze i pracujesz w logistyce. Ale pojecia o tym to Ty wiekszego nie masz xD

Zly_Tonari

@Bintang No mam 100x większe niż przeciętny konfiarz taki jak ty ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Man_of_Gx

@Zly_Tonari To CPK raz jest lotniskiem które zjada Franfurkt, raz cargo które zjada wszystkie inne cargo a raz hubem kolejowym który wszystkie inne huby wiadomo co.


Zasadniczym kapitałem CPK jest tak naprawdę teren który zostanie do sprzedania po wygaszeniu Okęcia, to są ciężkie hektary za ciężkie pieniądze a z terminali to się zrobi jakąś galerię handlową czy coś. Hektary wokół samego lotniska też już są wykupione przez różnych krewnych i znajomych którzy tylko czekają aż samoloty się wyniosą. Tyle że Okęcie za sprawą zapóźnienia cywilizacyjnego ostało się jako jedno z niewielu lotnisk blisko centrum miasta, co zapewnia mu ruch biznesowy dla którego CPK będzie mniej korzystne.

Okęcie jest obłożone bo latają z niego turystyczne czartery i tanie linie które wyrzucić na Modlin to kwestia rozbudowy kilkudziesięciu km linii kolejowej.

Kosakowem. Modlinem i Radomiem, sorry Warszawą-Radomiem nasza III RP bez względu na opcję polityczną udowodniła że w planowanie lotnisk ni ch.. nie umie i jedyna w ostatnich latach inwestycja która się spłaca to rozbudowa Okęcia.


Pozostawiam wielce prawdopodobnym zagadnienie że przyspieszenie zmian klimatycznych wywoła reakcję polityczną EU która obłoży latanie "opłatą TaylorSfiwtową" i prognozy ruchu można będzie wsadzić tam gdzie słońce ani rozum nie dochodzą czyli w jakieś zagłębienie ministra Horały.


Moim zdaniem już dziś warto zmienić nazwę z CPK na Megagalaktyczny Intermodalny Śamolotokosmodrom w skrócie MIŚ.


Dziękuję za uwagę.


Gx

Wrrr

@Zly_Tonari dodać należy, że po prostu w Polsce są ważniejsze potrzeby niż lotnisko. Gdyby ta kasa miała iść na zbrojenia: zajebiście. Gdyby miała iść na energetykę: zajebiście. Na szkolnictwo: zajebiście. Ale cpk nawet jeśli tam jakoś się zwróci nie jest pierwszą potrzebą w tym kraju w tym momencie.

Zaloguj się aby komentować