Ok, były heheszki z klientów, Red flagi to czas na green flagi warsztatów.

Oczywiście spełnienie nawet wszystkich flag nie gwarantuje że dany warsztat jest uczciwy. Poniższe jest poparte doświadczeniem i stereotypami (ale głównie doświadczeniem). Kilka z nich już przewinęło się w komentarzach, więc zbierzmy to w kupę.


Dobry warsztat poznasz po:

1. Kolejka - 2 miesiące czekania na usługę? Albo warsztat jest dobry, albo zła fama jeszcze się nie rozeszła.


2. Orientacyjna cena - jeśli przed robotą mechanik umie przewidzieć szacunkową cenę usługi to jest to plus. Czasem jednak jest to trudne i po drodze może wyjść dodatkowy koszt na który trzeba być gotowym ale...


3. Komunikacja - "wyszło to i to, będzie dodatkowe 300 PLN. Czy zgadza się pan?" Niestety często bywa, że po drodze wychodzi dodatkowa robota i mechanik utknie jeśli nie dostanie extra pieniędzy. Tu są dwie drogi. Zrobi co może (po japońsku - jako tako) to co wyszło po drodze dodatkowo, lub dołoży, ale to jest ewenement.


4. Schludnie choć nasrane - mechanicy nie chodzą obdarci? Widać względny porządek? To przekłada się na pracę

<br />

5. Oddawanie/pokazywanie zużytych części - dobra praktyka jest że przy oddawaniu samochodu mechanik pyta czy chcesz zużyte części. Są one Twoja własnością więc powinien. Jeszcze lepiej jak spyta i pokaże części, jak pokaże dokładnie uszkodzenia jakie są na nich to już idealnie.


6. Zacieranie śladów - mechanik nie ma obowiązku umyć samochodu po naprawie ale nie powinien oddawać go w gorszym stanie niż został przyjęty. Ślady smarów, dłoni na karoserii, co gorsza ubrudzone wnętrze to zły znak. Prawidłowo zakłada się jednorazowe folie na kierownicę, fotel i dywaniki by móc w roboczym ubraniu przestawiać samochód


7. Małe bonusy - "uzupełniłem płyn chłodniczy", "przemyłem silnik", "wymieniłem żarówkę" takie drobne sprawy pokazują że mechanik choć pobieżnie sprawdził stan samochodu i dba o swoją reputację jak i samochód klienta


8. "Będzie jeszcze to do zrobienia w najbliższym czasie" - to zazwyczaj nie jest naciaganie klienta na następną wizytę, to raczej to samo co punkt wyżej.


9. "Jak już mam rozebrane to by się przydało to i to zrobić" - faktem jest, że czasem wymiana części za 16 PLN wymaga robocizny za 1500. Skoro mechanik mówi że warto, to czasem warto posłuchać by za pół roku nie rozbierać samochodu ponownie. Jeśli magik chce zarobić, przemilczy - przyjedziesz raz jeszcze na naprawę.


10. Terminowość - umawiasz się naodbior we wtorek, jest środa a mechanik nie daje znaku życia? Trochę słabo, robota czasem się przedłuża ale wówczas powinienes o tym wiedzieć. Robota przedłuża się o tydzień bez jasnego powodu? Mechanik ma Cię w d⁎⁎ie.


11. Załoga lub jeśli to warsztat jednoosobowy mechanik - nie będzie dobrej naprawy na warsztacie gdzie jest 9 uczniów z technikum i jeden mechanik. Tu niestety doświadczenie jest kluczowe, więc szukaj bardziej doświadczonej załogi.


12. Praca na częściach klienta - ok wiem że często mechanicy nie chcą tego robić z różnych powodów. Mechanik powinien się zgodzić na coś takiego z zastrzeżeniem, że nie odpowiada za jakość części co za tym idzie nie masz gwarancji na materiał. Odpowiedzialność za usługę nadal jest po stronie mechanika.


13. Poprawki w cenie - każdemu się zdarzy coś zrobić źle, nikt nie jest nieomylny. Jeśli jednak mechanik unika odpowiedzialności za swoją robotę to już tam nie jeździj.


I parę dodatkowych uwag:

- Chcesz zobaczyć zużyte części i słyszysz "one już na stercie złomu/w koszu na śmieci" i pokazuje Ci nową część na samochodzie. Nie, to nic nie znaczy. Widziałem na właśnie oczy jak myje się rozruszniki czy inne części by wyglądały na nowe. Jest na stercie złomu? Niech przyniesie.


- "Bez faktury czy z?" To jest mega pułapka. Z pozoru jak ktoś ma w d⁎⁎ie podatki to zyskują obie strony. Ty masz trochę taniej, on nie płaci podatku. Działa to do czasu aż jakas naprawa nie wyjdzie i trzeba poprawiać, a mechanik nie chce uznać swojej winy. Jak wówczas udowodnisz przed sądem że on naprawiał samochód?


- Umowa przekazania samochodu - to jeszcze rzadkość w Polsce. Ale jest to bezpiecznik dla Ciebie. Co prawda to już bardzo skrajny przypadek, ale zdarzało się że mechanik ukradnie samochód, przywłaszczy czy rozbije. Wtedy jest już poważny problem bo samochód sam mu dałeś w niewiadomym celu i np ubezpieczenie warsztatu może odmawiać polisy. W sprawach sądowych też ma to znaczenie ale tu już prawnik musiałby podać szczegóły.


W następnej części na życzenie jednego z komentujących - nieoczywiste rzeczy jakie sprawdzamy przed zakupem samochodu "czego Ci na YT nie powiedzą"

#mechanikasamochodowa

Komentarze (21)

onlystat

@maminfoodboga Lubie Twoje wpisy, leci piorun

maminfoodboga

@onlystat dzięki, miło mi

OogiBoogi

@onlystat bym zapomniał jakbyś nie napisał.

otoczenie_sieciowe

@maminfoodboga Przypomniało mi się coś. W redflagach nie wspomniałeś o kamerkach. Niektórzy mechanicy pierwsze co to odłączają kamerki od zasilania. Są i tacy co przy nich manipulują, klikają po menusach.

maminfoodboga

@otoczenie_sieciowe to jest stała praktyka. Właściwie każdy tak robi. Ja też. Klient nie musi widzieć ani słuchać co ja robię na warsztacie. To przestrzeń prywatna i mało kto życzy sobie by ktoś oglądał np jak rozmawiasz z kimś przez telefon i słuchał tego. Tak samo jak np szef rozmawia z załoga lub kwestie finansowe z innymi klientami.

otoczenie_sieciowe

@maminfoodboga no tak, tylko potem się okazuje (z gps w aucie, w którym nikt się gps nie spodziewał), że autem była robiona prywata i generalnie traktowane było jak auto dla każdego, kto ma potrzebę gdzieś pojechać i już nie jest tak fajnie.


A warsztatom chciałabym przekazać - pora się przyzwyczaić do nagrywania w warsztatach, bo z Tesli czy innych nowych aut kamerki nie odepniesz, a jeszcze nieraz właściciel będzie miał podgląd na żywo. Więc z klientami kwestii finansowych (tak jakby mnie to obchodziło, że ktoś zapłacił x PLN za swoją naprawę) lepiej nie gadać na warsztacie tylko w biurze.

Hejto_nie_dziala

@otoczenie_sieciowe wszystko ok z nagrywaniem gdzieś w jakichś pipidówach, jeśli masz serwis autoryzowany to kamera ma być wyłączona na cały okres poruszania się autem po placu/hali. Wewnętrzny wymóg i zgodny z prawem

maminfoodboga

@otoczenie_sieciowe równie dobrze możesz spisać przebieg z licznika

osobliwy

Red flag: Potężny Mechanik robi tylko na swoich częściach ale marża wynosi 300%.

Felonious_Gru

@maminfoodboga


- Umowa przekazania samochodu

To jest za⁎⁎⁎⁎ste, bo wtedy (o ile jest dobra umowa) dopóki klient nie zapłaci to nawet z policją go nie zabierze

Hejto_nie_dziala

@maminfoodboga powiedz mi ile masz lat pracy i w ilu serwisach pracowałeś. Lata pracy w serwisach oczywiście

maminfoodboga

@Hejto_nie_dziala lat pracy w serwisach (licząc głównie pracę dodatkowa to ok 10 może 12 lat) serwisów zaliczyłem z 8. Wszystkie mniejsze na pipidówach i małych miastach. Zaczynałem tam dorabiać jako jakiś 14-15 latek

Hejto_nie_dziala

@maminfoodboga to dla mnie jesteś niewiarygodny jeszcze, wrócę do obserwowania tagu za 15 lat

maminfoodboga

@Hejto_nie_dziala wiesz, niektórzy mówią że i 40 lat doświadczenia to mało 😉 widzę po wpisach że też coś robisz, elektrykę głowie. Masz specjalizacje jakąś? Marki które robisz? Swoją drogą możesz też dopisać coś od siebie, chętnie poczytam czy tylko ja trafiałem na takie patologie. Ja nie mam własnego tagu, piszę na ogólnym 😉

Hejto_nie_dziala

@maminfoodboga jak zrozumiałem co się dzieje na świecie motoryzacji to teraz jedyna moja wizja pracy to autoryzowany albo nieautoryzowany ale jednej, max dwóch marek aut. Dostęp do instrukcji serwisowych jest tragiczny, do schematów bardzo ciężki. Nie mogę opisywać aktualnej firmy od środka ale to otwiera oczy strasznie co będzie za kilka lat. Na tagu opisuję tylko jakieś moje prywatne dłubaniny, hobbystyczne #zpamietnikamechanika i kiedyś opisywałem patologie z warsztatu gdzieś pracowałem dobre kilka lat temu;). Jak znajdę czas to na pewno wrzucę więcej moich dłubanin bo mam kilka fajnych historii z ostatnich miesięcy

maminfoodboga

@Hejto_nie_dziala no powiem Ci, że to powód czemu robię to już z odskoku albo dla zabawy. Może nie mam 40 lat doświadczenia, ale na swoje się napatrzyłem. Samochodów też już się nie naprawia, a wymienia. Jako mechanik może zaprzeczasz albo potwierdzasz moje obserwacje które opisywałem? Od klientów po cechy warsztatów. Ciekawi mnie czy tylko ja spotkałem takie patologie czy to powszechne, zwłaszcza jeśli o oszukiwanie klientów chodzi. Twój tag zaobserwuje, zobaczymy co tam działasz 😅

maminfoodboga

@Hejto_nie_dziala a I jeszcze jedno. Apka na telefon "carmin" nie raz uratowała mi dupę jeśli o elektrykę chodzi

Hejto_nie_dziala

@maminfoodboga używam i polecam oczywiście. Ale jak na kradzione schematy to strasznie dużo liczą za wersję bez reklam i to troszkę denerwuje

maminfoodboga

@Hejto_nie_dziala nie mam tam problemów z reklamami. Jakoś nie wyskakują mi a nie mam premium

DexterFromLab

@maminfoodboga o, znajomy tak miał że oddał samochód do naprawy i mu go rozbili. Nie chcieli oddać kasy.

Zaloguj się aby komentować