Nowy samolot Airbusa 321XLR może pokonywać najdłuższe (no dobra, tutaj nie przesadzajmy, szerokokadłubowe samoloty pokonują dłuższe trasy) trasy na świecie. Wiele linii lotniczych dostrzegło w nim niemały potencjał, unowocześniając swoją obecną flotę. Inne widzą w nim szanse uruchomienia nowych dalekich tras.

Airbus A321 to samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus w Tuluzie od 1992 r. Na bazie tego samolotu w 2017 r. do produkcji wprowadzono wersję A321neo a w kolejnym roku firma oświadczyła, że prowadzi badania nad kolejnym wariantem. Oczekiwano, że będzie mógł osiągać zasięg niemal 5 tys. mil morskich, czyli 9,3 tys. km.

Przez lata między Ameryką Północną a Europą latał Boeing 757. Jednak ostatni egzemplarz tego modelu zjechał z linii produkcyjnej w Everett w stanie Waszyngton w 2004 r., co oznacza, że są już dość leciwe. Wiele linii lotniczych, w tym United Airlines chętnie zastąpiłyby je nowymi, takimi jak Airbus A321XLR (eXtra Long Range). Jeszcze inne chcą, aby nowy model Airbusa poszerzył ich ofertę o trasy transatlantyckie.

Australijskie linie Qantas złożyły już zamówienie na 36 XLR, które będą obsługiwać trasy między Australią a Azją. American Airlines zmieniły zamówienie z 30 sztuk A321neo na XLR, a także domówiły kolejne 20. Pierwszym klientem zaś był Liban Middle East Airlines zamówiły cztery sztuki. United Airlines spodziewają się, że pierwszy z 50 samolotów A321XLR trafi do użytku na początku 2026 roku.

Maksymalny zasięg XLRów został ostatecznie zmniejszony z 4,7 tys. mil morskich (8,7 tys. km) do 4,5 tys. mil morskich (8,3 tys. km). To z powodu modyfikacji bezpieczeństwa, jakie musiały być uwzględnione ze względu na europejskie przepisy. Samolot jest też cięższy, niż pierwotnie chciał producent. Stąd pojawiły się obawy, że nie doleci z USA do pożądanych kierunków turystycznych Europy Środkowej.

No i Boeing będzie teraz miał problem https://www.youtube.com/watch?v=0PEztJbd4rc

https://geekweek.interia.pl/transport/news-ten-samolot-zmieni-mape-lotnicza-swiata-airbus-321xlr-poleci,nId,20948394

#lotnictwo #transport #samoloty #airbus
2e3aa65e-b1d7-4a90-8056-719dca530633
20

Komentarze (20)

Ragnarokk

@damw Swoją drogą to dobry kontrprzykład na tych, co mówią że we wszystkim Europa odstaje za USA/Stumilowym Lasem

FoxtrotLima

@Ragnarokk Ostatnio Airbus wciąga nosem Boeinga i to nie tylko ze względu na ich kłopoty. Po prostu Boeing został w lesie technicznie ze swoimi produktami.

L4RU55O

@FoxtrotLima Boeing kupił McDonnell Douglas, który sobie głupi ryj rozwalił przez januszerkę, outsourcing i cięcie kosztów i przejął część rady nadzorczej. Od tego się zaczęło bo kiedy Airbus zaprezentował nowy samolot o lepszych silnikach to Boeing opracował podobne silniki ale z uwagi na ich rozmiar nie mieściły się pod skrzydłami i zmieniały wyważenie maszyny. Napisali program i stałą korektę ale awaria komputera wywołała dwie (albo trzy) katastrofy gdzie samolot pikował w ziemię.


Potem doszło do akcji z sygnalistą, który miał objawić januszerkę w firmie ale odwoedził go seryjny samobójca. Od tego momentu Boeing na dobre kilka lat wypisał się z walki o pierwsze miejsce a Airbusosi jak widać soę spodobało bo nie zwalnia tempa.

FoxtrotLima

@L4RU55O Boeing nie projektował silników, tylko GE (no dobra, CFM). Boeing tylko miał plan, kurwa sprytny, jak pod defacto istniejący samolot zmieścić większe silniki, które nijak nie mogły się tam zmieścić.

L4RU55O

@FoxtrotLima Masz rację. Tak czy siak chytry dwa razy traci.

FoxtrotLima

@L4RU55O cóż... W firmie inżynierskiej głos decydujący mieli księgowi. To się nie mogło dobrze skończyć.

MostlyRenegade

@damw wąski kadłub na dalekie trasy? No nie wiem...

damw

@MostlyRenegade ja tylko wrzucam to co znalazłem. Airbus się chwali na swojej stronie: https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-02-airbus-a321xlr-with-pratt-whitney-engine-receives-easa-type


że mają już zamówienia na ponad 500 samolotów tego typu:

So far more than 500 Airbus A321XLRs have been ordered.


Znalazłem też coś takiego z zeszłego roku: https://simpleflying.com/airbus-a321xlr-updated-customer-list/

i tam masz listę linii jakie zamówiły te samoloty. Wizz Air - wiadomo, ma być tanio, ale masz przecież linie typu Qantas, United Airlines, American Airlines, Air Canada które zamówiły spore ilości tych samolotów. Zakładam, że wiedzą co robią

MostlyRenegade

@damw wiadomo. Ale przypomina to trochę powrót do przeszłości.

A czy linie wiedzą co robią? Owszem. A czy pasażerowie będą mieli coś do gadania? No chyba nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

damw

A czy pasażerowie będą mieli coś do gadania? No chyba nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@MostlyRenegade jedynie pozostaje głosowanie portfelem. I obserwacja co na danej trasie lata, a jak nie pasuje konkretny typ samolotu, to wybor innej lini

FoxtrotLima

@MostlyRenegade a z punktu widzenia pasażera klasy bydlęcej (zwanej też ekonomiczną) czym się różni wąski kadłub od szerokiego? Co takiego dają dwa przejścia? Że możesz sobie w kółko połazić od kibla do kibla?

Mniejsze samoloty na dalekie trasy oznaczają nowe połączenia bez przesiadek, z lotnisk, z których do tej pory nie wypełniłbyś byka typu A330 czy B787.

MostlyRenegade

@damw ja raczej wątpię, by XLR mógł zastąpić szerokokadłubowce na obecnych połączeniach między hubami. Choćby ze względu na ograniczenia slotów.

damw

@MostlyRenegade ale ten samolot nie jest do tego przeznaczony. Między hubami będą dalej latać szerokokadłubowe samoloty. Za pomocą xlr będziesz mógł lecieć bezpośrednio z mniejszego lotniska na mniejsze lotnisko bez wizyty w hubie

MementoMori

Ja tu tylko dodam że czas oczekiwania na a320neo (pewnie ta sama linia produkcyjna co a321xlr) to 7-8 lat.

kitty95

Będą piętrowe siedzenia?

damw

@kitty95 w wąskokadłubowym samolocie? Jak sobie to wyobrażasz?

damw

@kitty95 no i czytałeś co mi tutaj wrzucasz? A321xlr to wąskokadłubowy samolot z siedzeniami w układzie 3+3, a w tym artykule co wrzuciłeś jest wyraźnie napisane:


Núñez Vicente reckons this design would work well in the Flying-V airplane, which is currently in development at TU Delft, but he says it could also be implemented in a Boeing 747, Airbus A330 or any other medium to large airplane.

Widziałeś jak wygląda a330? Podpowiem wklejając obrazek. Więc jeszcze raz zapytam: jak sobie wyobrażasz te siedzenia 2 piętrowe w małych samolotach, skoro nawet autor tego pomysłu nie przewidział tego rozwiązania. A jak wygląda 747 w środku to sobie już sam wyszukaj, a ja tylko zostawię tutaj opis:

Jumbo Jet– rozmiarem ustępuje Airbusowi A380 i An-225 i jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie

527c8e97-0cb2-4e6d-a366-b5f55b1aedea
kitty95

@damw ale już tak się nie podniecaj

damw

@kitty95 dobrze, przestanę, jak tylko mi w końcu odpowiesz o co ci chodziło z tym II progiem u pielęgniarek i czemu będą nim pokrzywdzone (skoro i tak zarobią więcej pieniędzy w skali roku)

Zaloguj się aby komentować