Niedziela wieczur a ja dziś sam na zakładzie dyżuruję. Nie licząc ochrony w budynku stróżówki. Ogarnąłem podczas obchodu drobne usterki na kotłowni i teraz pora na CSa 😉 a z racji tego, że to ja planuję robotę to zaplanowałem sobie nic, więc mam dużo czasu i z tej okazji postanowiłem zrobić małe Q&A nasza firma produkuje przednie i czasem tylne szyby do samochodów. Więc pytajcie o co chcecie a ja odpowiem w miarę możliwości i wiedzy. #nocnazmiana #gownowpis #ciekawostki

b8cf8d7c-8da1-43aa-80c8-40d4966f1fb3

Komentarze (31)

cebulaZrosolu

@yoowki produkujecie szyby do Clio iv?

yoowki

@cebulaZrosolu nie, jesteśmy niedużym zakładem więc robimy tylko marki "premium"

vredo

@cebulaZrosolu Co? Folia na zimę nie wystarcza?

cebulaZrosolu

@yoowki ale mnie teraz wkurwileś!


Bo Clio to nie premium?!

yoowki

@cebulaZrosolu no niestety nie. Clio to segment A, Reno jest takie premium jak moja łada. To ma być drogie! żeby było premium. Robimy tylko do ałt dla bogoli, Lambo Porsze i inne zachodnioniemieckie marki, przez krótki czas robilismy też do Camaro i Chargera, jak był kryzys w USA, a jeśli chodzi o VW @roadie to tylko jakieś Tuaregi.

roadie

@yoowki a jaka najdroższa szybę robiłeś? I jaka najdziwniejsza?

PlatynowyBazant

@yoowki a taka szyba się czymś różni od szyb do zwykłych aut? Ma powłokę szafirowa jak zegarki?

yoowki

@roadie jak pracowałem na dziale cięcia i szlifowania to najdroższe szyby jakie wycinałem to były do mietka SL Cabrio. Szyba była droga i miała duże wymagania gdyz była niejako elementem konstrukcyjnym, gdyz miała tez zadanie usztywnić całe nadwozie. a nadzijwniejsza szyba to do Gelendy, gdyz jest stosunkowo niewielka i praktycznie płaska, z lekko zagietymi bokami co jest bardzo trudne do zrobienia na bench pressie, gdzie sa duze naprężenia.

yoowki

@PlatynowyBazant są wersje z tzw coatingiem, który ma za zadanie nie przepuszczać ciepła a przepuszczać odpowiednia ilość światła, są wersje z tzw wirematą czyli drobnymi drucikami zatopionymi w winylu pomiędzy szybami, te druciki mogą pełnić rózne funkcje, od być anteną, po bycie grzałką. Szkło ma tez rózne kolory i grubości, najdroższe jest cienkie i bezbarwne, tańsze jest w zielonkawym odcieniu.

yoowki

@PlatynowyBazant do tego robimy jeszcze szyby z tzw HUD czyli za pomoca projektora wyświetlany jest obraz na szybie, a zeby był widoczny to najpierw nanosi sie specjalna powłoke a potem na tej powłoce wypala sie laserem specjalna siatke.

ErwinoRommelo

I co bedziesz robil cala noc? Jakbys ubral maske jakiegos ducha czy cos i wczesniej czolgajac sie az do strozowki i wyskoczyl do okna to byly by jakies konsekwencje ?

vredo

@ErwinoRommelo Jeśli ochrona ma broń do ochrony obiektu to najmniejszą konsekwencją może być wyciąganie ołowiu z dupy

yoowki

@ErwinoRommelo tak pewnie musiałbym wzywac karetkę albo uzyć AED, bo by dziadki zawału dostały.

MementoMori

Czy wyprodukowane szyby mierzycie maszyna CMM?

yoowki

@MementoMori Tak, wyrywkowo co któraś z serii idzie na CMM, a wszystkie po laminacji maja mierzony kształt za pomocą maszyn ECF.

AndrzejZupa

Czym sie ta wasza szybka wyróżnia skoro produkcja nie jest jakaś wielkoseryjna? Czy to chodzi o to, że samochody do których robicie szyby tez sprzedają sie w małych ilościach i żaden "duży gracz, np Pilkington nie zwraca sobie d⁎⁎y ustawieniem lini "bo za mało zysku z takich aut"?

yoowki

@AndrzejZupa ja tu nie mówie o manufakturze, jesteśmy w stanie wyprodukowac około 4000 szyb w ciagu 24 godzin.

tu chodzi o to, ze nasze szyby muszą byc drogie zeby opłacało nam sie je robic i żeby fabryka zarabiała, dlatego bierzemy trudne i drogie projekty. Tańsze szyby robią filie w Meksyku, czy Azji.

yoowki

@AndrzejZupa z reszta pilkington nie jest duzym graczem w Automotiv i nalezy od jakiegoś czasu do Saint Gobain, a my surowe szkło bierzemy od nich, choc kiedys bralismy ze Stanów, SG tylko jedna huta jest w stanie spełnic wymagania naszych klientów, a Pilkington niestety nie.

AndrzejZupa

@yoowki czyli jakie te drogie projekty np? Szyba do Forda z grzałką to już drogie czy nie?( ͡° ͜ʖ ͡°)

yoowki

@AndrzejZupa szyby do Forda robiąnasi koledzy w Stanach. Zależy jaką grzałka, malowana na szkle jest tańsza wtapiają w vinyl jest droższa zależy też od grubości drutu, im cieńszy i mniej widoczny tym droższa.

Peter_Mountain

@yoowki Jakieś unikalne produkcje typu szyba kuloodporna? No i po ile najdroższa szyba na zakładzie ?

yoowki

@Peter_Mountain kuloodpornych nie robimy, a najdroższa szyba to taka co ma najwięcej bajerów, czyli HUD, podgrzewanie, antena, lasery, czujniki its, niestety samej ceny nie mogę zdradzić ale mogę powiedzieć, że niektórzy tyle w tej fabryce nie zarabiają, 🙃

Peter_Mountain

@yoowki To jeszcze jedno pytanie - czy robicie pojedyncze szyby customowe, na życzenie? Czy możliwe jest zamówienie szyby "bo taka widzimisię"? Pewnie jednostkowo nie ma sensu produkcji, to nie szewc. Ale czy byłoby to możliwe?

yoowki

@Peter_Mountain niestety nie, poprostu nam sie to nie opłaca, najkrótsze serie jakie robimy tookoło 500 szt. ale tak jest to mozliwe, czasem dla nowych projektów robimy np, po kilka szt do homologacji drogowej.

LaMo.zord

@yoowki jakie największe/najmniejsze oraz najcieńsze/najgrubsze szyby były u was robione lub Ty robiłeś?

Jakieś "wybitne" projekty które zapadły w pamięć?

yoowki

@LaMo.zord ja największe robiłem do SLa ale robiliśmy też krótki czas większe do jakiegoś dodga ale już wtedy pracowałem na Utrzymaniu ruchu, najcieńsza tafla jaką wycinałem miała 1,4 mm grubości to gówno potrafiło pęknąć od przeciągu. Najmniejsza szyba jaką robiłem to podstawki pod znicze na cmentarz 🙃 po godzinach i jakieś próbki na testy takie 10cm na 20cm

LaMo.zord

@yoowki oO 1,4mm to ja przeważnie grubsze ścianki w rurach spawam XD

Do czego coś takiego?

Może inaczej

Najmniejsze szyby do auta

Dzięki za info. Serio ciekawa sprawa, często zastanawiam się jak to takie powyginane szyby się robi (zawsze jak mam czas to zapominam oglądnąć coś na YT w temacie XD)

yoowki

@LaMo.zord te 1,4mm to były jakieś developmenty do BMW, oczywiście to nie jest tak, że tak cienka szyba jest w aucie. Przednia szyba samochodowa składa sie z 3 warstw: wewnętrznej, środkowej winylowej wkładki i zewnętrznej. Na szybach jest malowanie farba ceramiczną i srebrną(ścieżki tzw, w tylnych szybach są malowane na stronie cyny i dlatego wyglądają jak złote, choć w rzeczywistości jest to srebro,) na winylu wtapia sie druty i rózne konektory do tych drutów jak i do ścieżek.


Do auta najmniejsze to były backlity do mercedesów juz nie pamietam modelu ale to były jakieś sedany, tylne szyba była malutka tak z metr na 30 cm.


A szyby wygina sie zazwyczaj na dwa sposoby: grawitacyjnie i na prasach, my uzywamy pras. wycieta i oszlifowaną oraz pomalowaną szybę wpuszcza się do pieca na rolkach ceramicznych i rozgrzewa do temp 500-600°C a potem specjalna prasa wyciska ostateczny kształt, tak w dużym uproszczeniu.

LaMo.zord

@yoowki o widzisz! Dziękuję za rozjaśnienie

yoowki

@LaMo.zord prosz bardzo. Oczywiście to był taki skrót tylko pierwszego etapu produkcji takiej szyby.

Zaloguj się aby komentować