Motoryzacja

Ekologia

Strefy czystego transportu


W niejednym wpisie na temat STC sugerowałem, że zamiast usuwać starsze auta poprzez „cyferkę euro”, lepiej po prostu wymusić na OSKP aby te badały spaliny/ekologię.

I jak bardzo się myliłem.

Obecnie każdy diagnosta podczas badania technicznego musi sprawdzić jakość spalin na wydechu oraz podłączyć się interfejsem diagnostycznym po OBD w celu sprawdzenia stanu urządzeń ograniczających emisję.


Stworzyłem ankietę w temacie, o tutaj:

https://www.hejto.pl/wpis/ankieta-samochod-osobowy-diesel-zgodny-norma-euro-4-5-lub-6-lub-benzyniak-zgodny

Obowiązek podpięcia pod OBD jest dla diesli euro 4, 5 i 6 oraz benzyn euro 5 i 6.

Dla benzyn euro 6 można diagnostykę spalin zakończyć na porcie OBD jeśli wynik jest poprawny (nie trzeba spalin badać).


Aha, błąd w OBD w zakresie ekologii lub wynik negatywny podczas testu spalin to z automatu negatywny wynik całego badania, negatywny wpis w CEPiK i dwa tygodnie na naprawę i ponowne badanie : ) Termin dwóch tygodni to wydaje mi się zdecydowanie za mało.


Nie abym bronił smrodzące rury, jestem po prostu lekko zaskoczony tym, jak daleko przepisy sięgają.


W zdjęciach zrzuty z wymaganymi badaniami dla diesli i benzyniaków.

W pierwszym komentarzu źródło do rozporządzenia ministra.

Te wymagania wyglądają dość poważnie, podziw że diagnosta ogarnia to w 15 minut ( ಠ ͜ʖಠ)


Może dla was podpinanie pod OBD to norma, dla mnie wielkie zaskoczenie. Właśnie do mnie dotarło, że moje autko nie łapie się na wymóg podpięcia pod OBD...


I też drobne przemyślenia:

A co jeśli kierowca zakwestionuje wynik negatywny diagnostyki OBD?

Czy sprzęt wykorzystywany na OSKP posiada autoryzację producenta pojazdu?

Ciekawe co powie ubezpieczyciel OSKP w sytuacji użycia nieautoryzowanego przez producenta samochodu urządzenia diagnostycznego, w wyniku czego auto nagle umrze, a jest to mercedes za 500k zł (° ͜ʖ °)

Pomysł na post powstał dzięki @spawaczatomowy , oraz jego wpisowi tutaj:

https://www.hejto.pl/wpis/ze-mna-nikt-nie-konsultowal-wroclawskiej-strefy-czystego-transportu-ale-nie-ubol


#motoryzacja #samochody #ekologia #strefaczystegotransportu

b443ec94-76b5-417b-964a-67dda0da4b78
d13c8892-6a3e-407b-b2c3-274355c019e9

Komentarze (19)

Marchew

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 27 września 2022 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000206601.pdf


Wykaz badań od strony 3.

Wykaz badań z zakresu ekologii od strony 45 (punkt 8.2. Emisja spalin).


Jak czytać:

Po prawej stronie są trzy kolumny na „X”.

Kolumna lewa, usterka drobna, wynik badana pozytywny.

Kolumna środkowa, usterka poważna, wynik badana negatywny, można jechać do mechanika.

Kolumna prawa, usterka niebezpieczna, wynik badana negatywny, zabrany dowód rejestracyjny, potrzebna laweta.

Nemrod

@Marchew " 15 minut" ile???

xD

U nas w 15 minut to on zrobiłby 4 auta (gdyby nie musiał iść do biura, wklepywać w komputer, wbijać pieczątki i kasować opłaty, bo to zajmuje 3 razy dłużej, niż całe "badanie").

Wjazd, hamulce, trzepanie zawieszenia, kierownica lewo-prawo, można objechać i zaparkować przed biurem.

WolandWspanialy

@Marchew 

A co jeśli kierowca zakwestionuje wynik negatywny diagnostyki OBD?

Czy sprzęt wykorzystywany na OSKP posiada autoryzację producenta pojazdu?

Ciekawe co powie ubezpieczyciel OSKP w sytuacji użycia nieautoryzowanego przez producenta samochodu urządzenia diagnostycznego, w wyniku czego auto nagle umrze, a jest to mercedes za 500k zł (° ͜ʖ °)


Kwestionowanie nic nie zmieni.

Nie musi.

Wszyscy producenci mają obowiązek tworzyć interfejs OBD według standardu. Odczytywanie wartości nie ma prawa Ci nic zepsuć. Jak twórca urządzenia diagnostycznego spieprzy to tak samo jakby Ci zepsuli samochód w jakimkolwiek innym przypadku czyli OC SKP.

MostlyRenegade

@Marchew tyle lat jeżdżę samochodem, a nigdy nie sprawdzali mi spalin. Nigdy.

Hjuman

@MostlyRenegade mi niby też nie. ale jak raz wjechałem z lejącym wtryskiem, to zaczęła pulsować pomarańczowa lampa na ścianie tej stacji. także - może tak przesiewają?

spawaczatomowy

@Marchew Obecnie mam benzynę z euro6d, z racji wieku skp odwiedzi dopiero w przyszłym roku, ale w domu jest też drugie autko z euro4 na Pb i wkrótce idzie na coroczny przegląd. Zwrócę uwagę, czy pod obd będzie podłączane, ale zawsze z tego co pamiętam się to tylko odbywało sondą w wydech i elo

Marchew

@spawaczatomowy Dla benzyny OBD obowiązuje od euro 5 w górę.

spawaczatomowy

@Marchew ach, czyli tylko sonda w euro4. Dzięki za wyjasnienie

Kismeth

Nikomu obcemu nigdy nie pozwolę na podpięcie się do OBD. Ba, mam OBD zaślepione i poprowadzone w ukryte miejsce.


Już raz mi auto ukradziono, znalazło się na szczęście dzięki sporym znajomościom i okupowi, policja kompletnie nic nie pomogła nie zajmując się nawet sprawą przez dwa i pół tygodnia. Jak już się auto znalazło i ogarnąłem elektronika z serwisu autoryzowanego po godzinach to podpiął się i powiedział, że auto zostało skradzione na kluczyk, który wcześniej zakodowano właśnie przez OBD. Trwa to całe 15 sekund.


Pomijam kwestie spalin samochodowych, które mają takie znaczenie dla klimatu czy nawet zanieczyszczeń miejskich jak pierdnięcie muchy, co pokazała pandemia i lockdowny, gdzie stężenia zanieczyszczeń były identyczne lub wyższe niż w analogicznym okresie z autami.


Same auta niezależnie jakiej normy euro i tak jej realnie poza laboratorium nie spełniają wcale i wie to każdy, a już auta grupy volkswagena czy bmw z wypalaniem DPF, gdzie syf raz na kilka tysięcy kilometrów jest przedmuchiwany i stężenie zanieczyszczeń jest kilkaset razy wyższe przez kilkanaście/kilkadziesiąt minut to jest jeden wielki śmiech na sali i kosztowne plucie do ryja kupującym.

spawaczatomowy

@Kismeth 

już auta grupy volkswagena czy bmw z wypalaniem DPF, gdzie syf raz na kilka tysięcy kilometrów jest przedmuchiwany i stężenie zanieczyszczeń jest kilkaset razy wyższe przez kilkanaście/kilkadziesiąt minut to jest jeden wielki śmiech na sali i kosztowne plucie do ryja kupujący

IMHO dieselgate był wystarczająco soczystą melą na twarz klientów, ale jeśli chodzi o dopalanie filtra cs to akurat dobre rozwiązanie, że wypala się ten syf w określonych warunkach (obroty, czas pracy silnika czyli w trasie) a nie w korku w mieście/aglomeracji waląc tą smołą po twarzach.

spawaczatomowy

@Kismeth 

Pomijam kwestie spalin samochodowych, które mają takie znaczenie dla klimatu czy nawet zanieczyszczeń miejskich jak pierdnięcie muchy, co pokazała pandemia i lockdowny, gdzie stężenia zanieczyszczeń były identyczne lub wyższe niż w analogicznym okresie z autami.

Zapraszam do Wrocławia w godzinach szczytu na uroczystą prozdrowotną inhalację z gnojowozów. Wtedy podyskutujemy o tym pierdnięciu muchy. Ewentualnie jak jesteś fanem smrodu kopcia z dizelka, to tym bardziej zapraszam - im więcej ty wciągniesz, tym mniej ja i mieszkańcy miasta wciągniemy tej słodyczy

Marchew

@spawaczatomowy Wypalanie w trasie? Znajomy posiada francuskiego diesla, pięknie wypala stojąc w korku.

spawaczatomowy

@Marchew 

Wypalanie w trasie? Znajomy posiada francuskiego diesla, pięknie wypala stojąc w korku.

pisałeś o niemieckich:

już auta grupy volkswagena czy bmw z wypalaniem DPF, gdzie syf raz na kilka tysięcy kilometrów jest przedmuchiwany i stężenie zanieczyszczeń jest kilkaset razy wyższe przez kilkanaście/kilkadziesiąt minut

Niewiem jak to francuski automotiv rozwiązał, bo się brzydzę ich technologią. A tym bardziej autami w gnoju

spawaczatomowy

@Marchew znajomy z tych co kaszanki lubio pojeść i kabarety popaczać? xD

125e3cfa-a7c8-43aa-9d5e-cda29fdad75f
Marchew

@spawaczatomowy Niezbyt majętny, rodzice kupili inne auto, a francuza dostał w cenie burgera. To jedynie wybór natury portfela. Auto duże, starczy na trzy bombelki.

bucz

@Kismeth "Pomijam kwestie spalin samochodowych, które mają takie znaczenie dla klimatu czy nawet zanieczyszczeń miejskich jak pierdnięcie muchy, co pokazała pandemia i lockdowny, gdzie stężenia zanieczyszczeń były identyczne lub wyższe niż w analogicznym okresie z autami."


bo ta cala szopka nie jest pompowana dla ochrony klimatu tylko w celu upier%#&% prywatnego transportu

Nemrod

@Kismeth Mi znajomy mechanik powiedział, że w moim przypadku chowanie OBD nic nie da, bo można się wpiąć przez lusterka xD

Całe szczęście auto samo się pokrywa rdzą, więc prawdopodobieństwo spadło drastycznie.

globalbus

@Marchew mam diesla euro 5, też go nigdy nikt nie sprawdzał, ani sondą, ani OBD.

Jedyne sprawdzenie, to czy się "check engine" nie świeci (de facto rola tej lampki jest powiązana z ekologią, świeci się - nie spełnia norm).

jajkosadzone

@Kismeth

Ale kto ukradl- jakis mechanik z serwisu czy jakis mietek co chcial auto kupic? Bo to jest wazne dla tej historii.

Raz jak na wykopie jednemu gagatkowi mowilem,ze jezeli chce kupic ode mnie auto i sprawdzic stan czy komputer,to spoko- ale w serwisie autoryzowanym,a nie na jakims jego komputerku.

Zaczal sie chwalic jakim to nie jest wielkim elektromechanikiem i na bank mam cos do ukrycia xD

P.S gdyby ukradli mi aktualne auto to bylbym zadowlony w opor- z AC aktualnie otrzymalbym wiecej i to prawie x2 tego co zaplacilem w 2021.

Zaloguj się aby komentować