tl'dr: chatGPT twierdzi że to usterki znalezione na stacjach kontroli pojazdów.
Czyli przepalona żarówka, zużyte tarcze/klocki, wyciek/zapocenie, problem "ekologii".
Nie będzie zatartego silnika, uszkodzonego turbo, rozkraczonej skrzyni biegów.
Jeśli czat się nie myli, to raczej za wiele się nie dowiemy o rzeczywistej trwałości pojazdów.
Skąd dane do rankingu TÜV
-
Ranking powstaje na podstawie zbiorczych wyników obowiązkowych przeglądów technicznych — czyli dokładnie takich badań, jakie przechodzą auta na terenie Niemiec. Motoryzacja Interia
-
Dla każdego modelu auto biorącego udział ustala się odsetek egzemplarzy, które nie przeszły technicznej kontroli z powodu poważnych usterek — te auta zaliczane są jako „usterkowe”.
-
Modele, które trafią do zestawienia, muszą być w odpowiedniej liczbie egzemplarzy — to znaczy raport nie obejmuje rzadkich lub mało popularnych aut w Niemczech.
Co nie musi znaleźć się w rankingu — czyli ograniczenia metody
Ponieważ ranking opiera się tylko na wynikach przeglądów technicznych, pewne typy wad lub problemów mogą zostać pominięte albo w ogóle nie być widoczne. Oto co to może być:
-
usterki niezwiązane bezpośrednio z kontrolą techniczną — np. awarie silnika, skrzyni, układu napędowego jeśli nie skutkują od razu unieruchomieniem albo brakiem dopuszczenia do ruchu.
-
problemy okresowe/rejestrowe — na przykład nieco głośniejsza praca silnika, drobne wycieki, delikatne zaburzenia działania elektroniki, które nie dyskwalifikują auta przy przeglądzie.
-
modele rzadkie lub mało popularne w Niemczech — jeśli jest zbyt mała próbka egzemplarzy, dany model w ogóle nie zostanie uwzględniony w raporcie.
Na co uważać interpretując ranking — czyli co “ranking TÜV” pokazuje, a czego nie
-
Ranking to statystyka z przeglądów technicznych — pokazuje, jak często auta danej marki/modelu nie spełniają kryteriów technicznych przy badaniu. To nie to samo, co długoterminowa trwałość, koszty eksploatacji czy awaryjność w codziennym użytkowaniu.
-
Model nieobecny w rankingu wcale nie znaczy “super niezawodny” — może być zbyt rzadki lub mało popularny na rynku niemieckim; po prostu nie spełnił progu ilościowego do analizy.
-
Usterki, które nie dyskwalifikują auta przy przeglądzie, albo te, które pojawiają się między badaniami — nie są brane pod uwagę.
-
Wyniki mają większe znaczenie przy zakupie używanego auta — dają pewien obraz tendencji, ale nie gwarantują, że każdy egzemplarz danego modelu będzie awaryjny lub bezawaryjny.
Typowe usterki w autach 6-9-letnich
Z raportów i podsumowań TÜV / zestawień usterek w starszych autach można wyróżnić:
-
Wycieki oleju (silnik, skrzynia biegów, uszczelnienia, uszczelki) — z czasem uszczelki, uszczelnienia, przewody, uszczelki pokryw etc. się zużywają, co prowadzi do wycieków.
-
Problemy z zawieszeniem / podwoziem / elementami układu jezdnego — amortyzatory, sprężyny, tuleje, elementy zawieszenia, przeguby/szlifierki, osie — to jedne z najczęstszych przyczyn niezaliczenia przeglądu w starszych autach.
-
Usterki układu hamulcowego — hamulce, przewody hamulcowe, tarcze / bębny, linki itp. W starszym aucie zużycie lub korozja hamulców znacznie rośnie, co wpływa na bezpieczeństwo.
-
Problemy z oświetleniem / światłami — reflektory, światła tylne, kierunkowskazy często ulegają awariom lub tracą sprawność z wiekiem. W praktyce dla aut starszych było to jedną z najczęstszych kategorii usterek.
-
Korozja / degradacja nadwozia / podwozia (zwłaszcza jeśli auto jeździło w trudnych warunkach, zimą, soli drogowej itp.) — choć wg jednego raportu korozja zaczyna mieć znaczenie głównie dla aut „9 lat i więcej”, to akurat w wieku ~8-9 lat można się jej spodziewać.
-
Problemy mechaniczne lub eksploatacyjne wynikające ze starzenia się auta + zaniedbań serwisowych — starsze auta wymagają regularnej pielęgnacji; jeżeli były zaniedbywane (np. rzadkie wymiany oleju, zużyte gumy, podatność na korozję, niesprawny układ wydechowy itp.), to defekty mogą być bardziej rozbudowane.