Jakie macie rady, żeby dbać o swój samochód, co robić żeby uniknąć usterek, które da się uniknąć? Będę wdzięczna nawet za względnie oczywiste rady
#samochody #pytanie
Jakie macie rady, żeby dbać o swój samochód, co robić żeby uniknąć usterek, które da się uniknąć? Będę wdzięczna nawet za względnie oczywiste rady
#samochody #pytanie
Oleje i płyny wymieniać na czas i z wyższej półki. Naprawiać małe rzeczy od ręki nie zwlekaj, bo będzie drożej. I cieszyć się jazdą
Ładuj co kwartał akumulator prostownikiem.
@tmg @Cori01 W szczególności jeśli masz diesla i robisz krótkie dystanse, to ładuj zimą co 2 tygodnie, a nawet co tydzień. Alternator będzie mniej wysilony
@Cori01 słychać czy się coś dzieje a nie jak niektórzy, gdy zaczyna coś tłuc to podkręcają radio na fula :p
Olej co 10k km, nie słuchać się producenta, że co 20 czy 30, to za tania rzecz żeby na tym oszczędzać.
@cebulaZrosolu
Dodam tylko że rok lub 10k km. Stary olej też słabo w silniku mieć
@Cori01 kup sobie szprej silikonowy do uszczelek i raz w roku wszystkie przepryskaj.
Sprawdzenie zbieżności raz do roku, wyważanie kół zawsze przy zmianie opon, wymiana oleju co roku lub po 10kkm na taki o parametrach przewidzianych przez producenta. Jeśli jest turbo to nie gasić od razu po zakończonej jeździe.
@Cori01
regularnie sprawdzać poziom oleju (i innych płynów) w silniku
wymieniać olej z filtrem w silniku max co 10k (nawet jeśli producent twierdzi inaczej)
wymieniać olej w skrzyni biegów (nawet jeśli producent twierdzi inaczej)
regularnie wymieniać płyn hamulcowy
temp wody =/= temp oleju (czyli poczekać trochę przed pałowaniem)
raz na jakiś czas pojechać w trasę i porządnie gnojka pogonić
dbać i nie oszczędzać na ogumieniu
@Cori01 po 1 chodzic na dobry przeglad, po 2 reagowac na wszelkie zmiany w samochodzie, czy to w sile hamowania czy w dzwieku silnika
sluchac silnika jak sie odpala samochod zamiast muzyczki odrazu
no i zawsze reagowac na jakiekolwiek zmiany,
@Cori01 Po zimie i w sezonie zimowym myć na myjni samoobsługowej w szczególności podwozie i progi - pozbywasz się soli i nalotów, które przyspieszają korozję.
Jeśli parkujesz w garażu, to przed wjazdem oczyścić przy pomocy szczotki progi i nadkola z śniegowego syfu.
A jak chcesz szybko i tanio umyć auto, to turbopiana za 1zl, mycie szczotką od góry do dołu, a potem program nabłyszczanie za 2-3zl. I styknie
Przede wszystkim trzeba zaraz po odpaleniu zimnego silnika wkręcić go na co najmniej 7000 obr./min. 😉
A na poważnie: nie piłować na zimnym silniku, wymieniać olej częściej niż zaleca producent, tj. co najmniej raz do roku albo co 10k, maks. 15k km. Przy okazji wymiany oleju robić wymianę wszystkich filtrów. Słuchać i czuć samochod. Każda zmiana w wydawanych dźwiękach lub w zachowaniu podczas jazdy oznacza, że coś się dzieje i być może trzeba się tym zainteresować.
@Cori01 dobrą praktyką jest zerknięcie zawsze przed ruszeniem czy masz powietrze w oponach.
Mi sie zdarzyło że różowa 15 km na gołej feldze przejechała xD nie czuła by było coś nie tak lul
Jeździć. Obserwować.
Jak mogą być oczywiste rady to po prostu jeździć mniej, przy mieszkaniu na wsi nie zadziała ale jak ktoś mieszka w mieście to korzystanie z komunikacji miejskiej/roweru/roweru elektrycznego/hulajnogi elektrycznej/pieszo skutecznie zmniejszy przebieg a co za tym idzie ryzyko usterek.
@Cori01 jak ma się fartowny samochód, to wystarczy robić mu serwis raz w roku.
Jak sobie go kupiłem, to od razu wykupiłem assistance w maksymalnej wersji, pt "jak się zesra, to mnie holują do domu z połowy europy". No więc jeszcze ani razu się nie zepsuł, od 4 lat. Ubezpieczyciel się cieszy, w sumie ja też.
Z niewymienionych jeszcze rzeczy:
- nie jeździć na rezerwie
- możliwe mały moment obrotowy na skręconych kołach
- jak turbina to chłodzić po jeździe
- nie jeździć na luzie
- postój na neutralnym nie na wciśniętym sprzęgle
- nie opierać nogi o sprzęgło (moja ta robi niestety nie umiem oduczyć)
- hamować silnikiem
@Reginald Co oznacza punkt 2 i 3 i dlaczego nie jezdzić na luzie, zazwczyaj na luzie dojezdzam do skrzyzowania. Opieranie nogi o sprzęgło czyli?
@Cori01 2. Np. ruszasz autem z mocno skręconymi kołami to pomału bo cierpią półoski.
3. Nigdy nie miałem auta z turbina, ale ponoć powinna chwilę ostygnąć po jeździe.
Moja na ten przykład jak zmienia bieg to zostawia nodze na sprzęgle bo zaraz będzie przecież znowu zmieniać bieg.
Przy czym wciska wtedy delikatnie ten pedał. No nie powinno się tak. Wciskasz, puszczasz, stopa z pedału.
Z jeżdżeniem na luzie chodzi o to, że niektórzy toczą się z górki na luzie. Z tego co słyszałem silnik nie jest wtedy odpowiednio dobrze smarowany.
Też dojeżdżam oczywiście na luzie z niską prędkością.
Zaloguj się aby komentować