Dzięki za miłe przyjęcie poprzedniego wpisu. Zmotywowało mnie to do napisania kolejnej ciekawostki
Czasem gdy tramwaj się rozpędza to motorniczy na moment odpuszcza przyspieszanie i po chwili je ponawia. Dlaczego? Może być wiele powodów, ale głównym są izolatory na sieci trakcyjnej.
Izolatory to miejsca gdzie sieć trakcyjna przez moment się ze sobą nie łączy. Pozwalają one na podzielenie sieci na odcinki, z których można w momencie usterki wyłączyć tylko dany fragment zamiast całości. Pozwalają one też zasilać sieć z różnych podstacji trakcyjnych, co zapewnia lepsze parametry prądu, zmniejsza wahania napięcia w różnych miejscach sieci i daje możliwość konserwacji podstacji bez wyłączania napięcia w całym mieście. Nocą często przeprowadza się prace serwisowe przy sieci odłączając tylko konkretne podstacje. Kiedyś zdarzyło mi się tak nocą utknąć czekając pół godziny aż ekipa od sieci skończy pracę ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Przejazd po izolatorem powinien odbywać się bez poboru prądu, bo odbierak (pantograf) w tramwaju traci tam styk z przewodem zasilającym. W momencie przejazdu pod izolatorem, pobierając duży prąd, tramwaj traci nagle napięcie. Powoduje gwałtowne szarpnięcie, a odbierak ciągnie łuk elektryczny pomiędzy dwoma odcinkami sieci co może w skrajnych przypadkach doprowadzić do wyszczerbienia nakładki grafitowej która dolega do sieci, lub nawet do zerwania przewodu trakcyjnego i połamania pantografu. Jeśli izolator łączy dwa odcinki zasilane przez różne podstacje to może nawet zadziałać zabezpieczenie podstacji na obu odcinkach, przez co wyłączą się ona na krótką chwilę zanim podejmą próbę automatycznego ponownego uruchomienia. W tym przypadku na obu odcinkach może też być inne napięcie, więc może dojść do sytuacji gdzie tramwaj dostawał 620V, a nagle dostaje 710V - nie jest to dobre dla aparatury i silników. 
Izolatory są bardzo istotne na zajezdniach. Dzięki nim można wyłączyć krótki odcinek sieci na hali i wejść na dach tramwaju w bezpieczny sposób, jednocześnie pozostawiając resztę torów z zasilaniem. 
Czasem zdarza się, że motorniczy przez pomyłkę lub konieczność nagłego hamowania stanie pod izolatorem. W starszych tramwajach, jeśli nie ma pantografu na drugim wagonie, pozostaje przepchnięcie wagonu kawałek do przodu (na prostym odcinku nawet 4 osoby dadzą radę). Nowsze tramwaje mają systemy zjazdu bez zasilania z sieci, czasem mogą przejechać w ten sposób nawet kilkaset metrów. Używa się też tego systemu do zjazdu ze skrzyżowania jeśli napięcie sieci zostanie wyłączone akurat w momencie gdy tramwaj znajduje się w miejscu gdzie blokowałby ruch.
Izolatory na sieci miejskiej są oznaczane znakiem składającym się kolejno od góry z białego, czerwonego i białego paska. Dołączam do wpisu zdjęcie takiego znaku, jak również zdjęcie przykładowego izolatora. Dodatkowo zachęcam do zerknięcia na stronę z której zaczerpnąłem zdjęcia: www.transportszynowy.pl 
W razie jakichkolwiek pytań czy uwag: zapraszam do komentowania ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#tramwaje #komunikacjamiejska #ciekawostki #komunikacyjneciekawostki
95c1af73-9d86-4bde-94af-ae01c6496c13
0db8ffdf-b695-476a-99ae-51c94e2a78b3
6dc2af99-b24b-47cd-a71c-5977429da769
entropy_

@Tr8025 obcięło post chyba, ale łap pioruna

Tr8025

@entropy_ U mnie wyświetla się poprawnie i ma wszystkie zdjęcia. Wyślesz na pw screen tego co u Ciebie jest ucięte?

entropy_

@Tr8025 o teraz jest dobrze...

Wcześniej widziałem tylko do

...pobierając duży prąd, tramwaj traci


Albo druga możliwość, że jestem cymbałem i nie umiem na telefonie rozwinąć.

Tak czy inaczej quality content, dzięki!

Tr8025

@entropy_ Możliwe, że coś się zbugowało i ucięło. Ważne, że już jest dobrze. Dzięki! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Allein

@Tr8025 świetny tag, bardzo ciekawe ciekawostki oby tak dalej!

bojowonastawionaowca

@Tr8025 I takie ciekawostki to mi się podobają, tag do obserwowanych i będę czekał na więcej, dzięki :)

emdet

@Tr8025 aż zaczynam lubić tramwaje! Szkoda tylko że te nowe mają tak wszystko pochowane,.że nawet kół nie widać :⁠(

Tr8025

@emdet No niestety. Dla zaplecza to też bywa problematyczne, bo zdarza się że do prostej wymiany jakiegoś czujnika trzeba wyciągać wózek spod tramwaju. Jednak nie ma to jak stopiątki ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Odczuwam_Dysonans

@Tr8025 o, fajne fajne ciekawostki, dodaję do obserwowanych

dlolb

@Tr8025 nic nie rozumiem, leci piorun

sgnp_20

@Tr8025 Lubię Twoje ciekawostki, mimo że dla mnie to wszystko oczywiste, bo od lat interesuje się tramwajami

( ͡° ͜ʖ ͡°). Pamiętam Cię z wykopu, fajnie, że przeniosłeś tu swój kontent

Tr8025

@sgnp_20 Miło mi to czytać. Nie sądziłem, że ktoś będzie mnie kojarzyć ( ͡° ͜ʖ ͡°). Zwłaszcza, że na wykopie tag umarł już dość dawno temu, jednak tutaj jest o wiele lepszy odbiór więc to motywuje do dodawania wpisów

Jak ktoś się tematem interesuje to z pewnością to będą dla niego oczywistości, ale staram się pisać tak by dla zwykłego człowieka bez żadnej wiedzy wiadomo było o czym mowa. Jakbyś miał jakieś bardziej wnikliwe pytania to śmiało, postaram się odpowiedzieć

WafelMaster

@Tr8025 Za transport szynowy zawsze piorun, tej ciekawostki akurat nie znałem.

michau507

@Tr8025 mam pytanie, jak są dwa wagony, to oba napędzają skład czy tylko jeden? Odbierak prądu tego drugiego jest schowany, to prąd pobiera skład na pierwszym i rozprowadza na dwa wagony?

SilverHandJob

@Tr8025 Panie Karolu, a może zna Pan jakieś fajne ciekawostki o kanalizacji od kolegi Norka? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

rotmistrz_papajski

@Tr8025 kiedyś się tramwaj po prostu wajha pod obręczą przepychało i tyle wystarczyło żeby uciec spod przerywacza

miczuu

@Tr8025 ekspertow to i milo poczytac

mgy

@Tr8025 pracuję z osobą zakochaną w kwestiach pociągów i wszystkiego co szynowe. Powiem Ci, że czytając to co piszesz, zaczynam rozumieć jego zainteresowanie :) Fajny kontent, oby tak dalej

MichalBiauek

@Tr8025 na jakiej zasadzie działa ten system, który pozwala tramwajowi pojechać kawałek beż zasilania?

soulers

@Tr8025 dobre ciekawostki! Ja to tak se marzę, że jak już będę miał swój dom i działkę to sobie kupię tramwaj taki stary, odrestauruję i będę robił w nim imprezy hehe

gumowy_ogur

@Tr8025 podoba mnie się. Warto nadmienić, że na kolei schemat jest dokładnie ten sam. Tylko napięcia wyższe 🙃

dedik

@Tr8025 elegancki wpis milordzie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Amebcio

@Tr8025 I o taki Hejto zostałem rogalem

Lubie_placki

I to wtedy zdarzają się wyładowania które widać ? Czasem jak przejeżdża tramwaj obok mnie to widać właśnie jakby prąd strzelił

kalimer

@Tr8025 o takie hejto nic nie robiłem

Nartenlener

@Tr8025 A ja myślałem, że ten drugi pantograf jest tylko i wyłącznie zapasowy, ale on też służy jako "awaryjna zasilania" jeżeli pierwszy jest w sekcji bez napięcia. Ciekawe!

arcybiskup

@Tr8025 co dokładnie oznacza system dojazdu do skrzyżowania? Jest to jakaś grupa akumulatorów która pozwala na dojazd "na baterii"?

bori

@Tr8025 W którym mieście jeździsz? I często stoi ktoś na torach? #pdk

bori

@Tr8025 W którym mieście jeździsz? I często stoi ktoś na torach? #pdk

Dzwiedz

@Tr8025 kolejny ciekawy wpis, dziękuję.


Pytanie, czy możesz napisać cos więcej o trójkącie do zawracania tramwajów jak na przykładzie Sosnowca pętli na Okrzei, filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=hSb1WbHYiwM

Słyszałem, że to bardzo unikalne rozwiązanie, miałeś przyjemność przetestować? Raz zdarzyło mi sie nie wysiąśc na przystanku i z motorniczym sobie zawróciłem, ta górka na filmie w rzeczywistości jest dość stroma i jak tramwaj zawracał (dość szybko!) to troche się najadłem strachem na takim łuku.


Z góry dzięki za podjęcie tematu.

anervis

@Tr8025 bardzo fajna ciekawostka, dzięki

Pouek

@Tr8025 helmuty w Poznaniu miały wywalone na łuki, błyskały światłami aż miło ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@michau507 Oba wagony napędzają skład. Wyjątek stanowią doczepy bierne, ale w Polsce z tego co wiem to nie są używane. Jeśli pierwszy wagon ma pantograf w dole to do drugiego idzie napięcie kablem WN (wysokiego napięcia) umieszczonym na dachu


@SilverHandJob Niestety nie, musisz go osobiście zapytać ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@rotmistrz_papajski Stopiątki tak, ale już 116Na ciężko byłoby zepchnąć w ten sposób


@MichalBiauek Są dwie metody tak naprawdę. Wykorzystując baterie (odpowiednik akumulatora w samochodzie) i przetwornicę DC/DC, która z napięcia 24V robi 50V i podaje na falownik który z kolei daje radę z tego zasilić jeden silnik żeby ściągnąć wagon. W nowszych tramwajach używa się superkondensatora który ładuje się do 400V (odzyskuje energię z hamowania), a później może to podać bezpośrednio na falownik który zasila silniki


@soulers Kasaty drogie nie są, kilka lat temu w cenie złomu stopiątka kosztowała 10 tysięcy. Śmiało ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@Rybsonk Jeśli pytasz o osobę to nie


@Lubie_placki Dokładnie. No chyba, że zimą, wtedy to może powodować oblodzona, oszroniona sieć, pantograf może wtedy tracić lekko z nią kontakt i pojawiają się rozbłyski. Jeszcze bardziej spektakularne niż pod izolatorem, ale nie aż tak niebezpieczne dla sieci i pantografu


Bardzo cieszy mnie ilość pytań i komentarzy, na wszystko odpowiem tylko nie od razu bo nocka w pracy się zaczęła ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@Nartenlener Zależy od miasta. W Warszawie tramwaje jeżdżą na dwóch pantografach i można zjechać jak się stanie jednym pod izolatorem, ale w większości miast jeździ się na jeden pantograf. Drugi może być użyty awaryjnie o ile jest sprawny i o ile w ogóle jest, bo są miasta gdzie zdejmuje się pantograf z drugich wagonów ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@arcybiskup Komentarz wyżej rozwinąłem tą kwestię. W uproszczeniu polega to na podaniu na falownik napięcia z baterii (po przekształceniu z 24V na 50V) lub podaniu na falownik napięcia z superkondensatora


@bori Ja jeżdżę tylko technicznie, bez pasażerów. Tak to naprawiam tramwaje w Warszawie. Na torach stoją ciągle. Jak nie na nogach to samochodem XD


@Dzwiedz Trójkąty są faktycznie dość rzadko używane. Miałem okazję trójkątować w Łodzi, ale tak regularnie to tylko po terenie zajezdni gdy trzeba zmienić kabinę którą tramwaj dwukierunkowy wyjedzie. Samo cofanie tramwajem jednak praktykuję niemalże codziennie. Trójkąty są dość niepraktyczne, bo zajmują sporo miejsca i wymagają nieco czasu na cofnięcie. Znacznie częściej buduje się teraz ślepe tory na których tramwaj może zmienić kabinę. To oszczędza dużo miejsca, a czasu wymaga niewiele ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@Pouek Jak widać teoria teorią, a życie życiem. Zwłaszcza, że przy pracującym ogrzewaniu błysk się pojawi nawet bez jazdy, bo pobór prądu wtedy jest. Nie będzie błyskać mocno, ale jednak. Jeszcze taka sprawa, że w Helmutach motorniczy korbą sam reguluje prąd jazdy, więc może nieco go odjąć i przejechać w taki sposób, że błysk będzie, ale niczego nie uszkodzi

michau507

@Dzwiedz na trójkącie w Sosnowcu zawraca tylko linia 24, co ciekawe obecnie nie kursuje i trójkąt jest nieużywany

Dzwiedz

@michau507 nie kursuje pewnie z uwagi na przebudowę torowiska przy rondach Ludwik i Gierka.


@Tr8025 jeszcze pytanko z czystej ciekawości, tramwaj jedzie po szynach czy torach? poprawniej jest torowisko czy inaczej? A może bez znaczenia?

Tr8025

@Dzwiedz Generalnie tor składa się z dwóch szyn, a torowisko to kompletny zespół torów (dwa tory w obie strony, albo więcej w obrębie skrzyżowania). Czyli tramwaj jedzie po szynach które są jednym torem znajdującym się w obrębie torowiska. Tak to się fachowo określa

Zaloguj się aby komentować