Biedronka opuściła grono najtańszych sieci handlowych w Polsce

Biedronka opuściła grono najtańszych sieci handlowych w Polsce

Wiadomości Handlowe
Najnowsze badanie cen w sklepach, przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency, budzi zaskoczenie. Okazuje się bowiem, że Biedronka w tym rankingu jest trzecią najdroższą siecią handlową w Polsce, spośród podmiotów ujętych w badaniu. Ceny wybranych do koszyka produktów wzrosły przez miesiąc aż o 6,59 proc. do 279,95 zł z 262,65 zł. Na drugiej stronie rankingu znalazł się główny konkurent Biedronki, Lidl, który dzięki koszykowi za 254,15 zł zajął drugie miejsce tuż za liderem zestawienia - siecią Auchan.
W styczniu 2023 roku najtańszą siecią handlową, przynajmniej dla osób wybierających produkty z koszyka skomponowanego na potrzeby badania ASM Sales Force Agency, było Auchan. Sklepy tej marki co miesiąc wygrywają w rankingu i zajęcie pierwszego miejsca na podium nie jest sensacją. Wybrane do badania produkty w tej sieci sklepów kosztowały w styczniu 233,15 zł, o 0,87 zł więcej niż przed miesiącem.
Najwyższą wartość koszyka zakupowego w styczniu 2023 roku odnotowano ponownie w kanale e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Co ciekawe, za kanałem e-commerce i Polomarketem, wśród najdroższych sieci handlowych znalazła się Biedronka. Jak podaje firma badawcza, to właśnie w dyskontach tej marki odnotowano największy wzrost cen, który wyniósł 6,59 proc.
Żywność w internecie najdroższa
Analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali wzrosty cen koszyków między styczniem 2023 r., a grudniem 2022 r. w 11 na 14 analizowanych sieci sprzedaży. Kanał e-grocery wciąż pozostaje najdroższym kanałem zakupów, choć w styczniu 2023 roku koszt zakupów online spadł tam o 0,09 proc. względem grudnia, co w praktyce oznacza obniżkę o 0,28 zł na całym koszyku.
W styczniu 2023 roku Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ub.r.
Różnica pomiędzy najtańszym koszykiem w Auchan, a najdroższym koszykiem – w e-grocery – wyniosła 82,45 zł, co daje różnicę 35 proc. Różnica między średnią wartością koszyka zakupowego w kanale e-grocery, a koszykiem w najtańszych hipermarketach wynosi 20 proc. Koszyk w hipermarketach kosztował średnio 262,75 zł podczas gdy w kanale e-grocery wartość ta wyniosła 315,60 zł.
W styczniu jeśli chodzi o liczbę „najlepszych” cen produktów, liderem ponownie został Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Dalej kolejno uplasował się Aldi z pięcioma produktami, a następnie Selgros Cash & Carry i Lidl z czterema produktami w najniższych cenach.
„Na wykresie widzimy, że w sklepach Netto i E.Leclerc znalazły się dwa produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. W sieciach: Makro Cash & Carry, Biedronka, Dino, Kaufland oraz w kanale e-grocery znalazło się po jednym najtańszym produkcie” - komentuje ASM.
Jeśli chodzi o liczbę najdroższych produktów, na czele listy znalazły się Biedronka i E. Leclerc (po pięć), dalej Polomarket, Netto, Aldi i Intermarché (po cztery), Dino (trzy), Lidl i Selgros Cash & Carry (po dwa) oraz Carrefour, Kaufland i Makro Cash & Carry (po jednym).
Co jest drogie w Biedronce?
W Biedronce najdroższe w styczniu 2023 roku były Płatki Nestle Nesquik 250 g, Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek, Margaryna Rama Classic 400 g, Nivea Sport Men żel pod prysznic 500 ml i Pasta Colgate MaxFresh 100 ml.
Biorąc pod uwagę kategorie produktowe, w dyskontach najtańsze były wyłącznie mięso, więdliny i ryby. Nabiał w najniższych cenach można było kupić w kanale cash & carry, podobnie jak napoje i produkty tłuszczowe. Z kolei hipermarkety wyróżniały się w styczniu br. najniższymi cenami chemii domowej i kosmetyków, mrożonek, słodyczy, produktów sypkich i używek oraz piwa.
Najdrożej było za to w kanale e-grocery niemal we wszystkich kategoriach. Jedynym wyjątkiem były produkty tłuszczowe, które najdroższe okazały się… w dyskontach. Luty zapewne przyniesie inne wyniki, biorąc pod uwagę obecną bitwę na ceny masła.
"Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r." - informuje ASM Sales Force Agency.
#wiadomoscipolska #gospodarka #inflacja #biedronka
źródło:
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/biedronka-opuscila-grono-najtanszych-sieci-handlowych-w-polsce-lider-rankingu-nie-zaskakuje?fbclid=IwAR2ieWEt2PKo84ysXlYnLGWYCEV8AvOdSSbfEbbNgk24EpU-ugGzN6SOU9I

Komentarze (8)

alicja_po_zlej_stronie_lustra

Koszyk ASM Sales Force Agency w styczniu 2023 roku w wybranych sieciach sklepów (ASM Sales Force Agency)

29eee0a2-ddbb-47c9-b455-eeeeb3b87b96
alicja_po_zlej_stronie_lustra

Wzrost cen w sieciach handlowych na podstawie koszyka ASM Sales Force Agency (ASM Sales Force Agency)

10bc81e7-4187-4832-bd18-4ff7fb03a6cb
alicja_po_zlej_stronie_lustra

Wzrost cen w formatach sprzedaży na podstawie koszyka ASM Sales Force Agency (ASM Sales Force Agency)

25aed1a3-c588-44ca-b056-26daf3ce7693
kowalski_2022

@alicja_po_zlej_stronie_lustra No patrz, a dopiero co wczoraj syn mówił, jak to w lokalnej biedrze ładnie i czysto po remoncie...

Czyli jak zwykle nie ma nic za darmo.

Orbita500
  1. dyskonty stawiają mocno na marki własne, czego pewnie nie uwzględnia ta ankietka. 2. Brzydzę się kupowaniem produktów nestle.
onpanopticon

Nie bardzo lubię ten sposób formowania koszyka zakupowego. W wielu segmentach cena danego produktu znanej marki celowo jest wysoka, żeby promować i wypychać marki własne, bądź marki współpracujące. Tak jest i w Biedrze i w Dino i nawet w Auchan, ale na mniejszą skalę, bo to jednak duży market i odbija sobie podstawowy koszyk ogromem oferty i wyposażenia.


Dodając marki własne, te w dobrej jakości - nie widzę większych różnic w zakupach między sieciami. I tak jeśli komuś mocno zależy na najniższych cenach, to duże zakupy musi obskoczyć w trzy czy cztery miejsca. Bo co z tego, że jedno w Biedronce jest tanie, jak drugie właśnie jak jakaś pasta do zębów w cholerę drogie i 2x taniej w Auchan, ale w Auchan chipsy drogie, a marki własne okropne, więc lepiej skoczyć do Dino, ale tam za to ryby niet, więc znów biedra po gównorybę, a po łososia już to do Auchan.


Ogólnie chcąc "w miarę tanio" kupować, trzeba obskoczyć kilka miejsc, raczej zrobić duże zakupy żeby skorzystać z wielopaków i nie nabijać rachunku za paliwo i czas, a w codziennym trybie zaglądać tylko po świeże rzeczy i promocje i wyprzedaże.


Kiedyś nie oszczędzałem na podstawowych zakupach, ale teraz taka drożyzna, że zaczęło się opłacać to łażenie z kalkulatorem i odwiedzenie kilku sklepów. Dla 4 osobowej rodziny to w moim przypadku nieraz i 1000zł taniej miesięcznie i to tylko za podstawowe produkty.

naziduP

Jak zwykle w rankingach Biedra przegrywa, a w praktyce jest to najtańszy dyskont i ciągnie tam tłum ludzi. Do porównań biorą standardowe ceny, a cały myk polega na tym, że tanio jest tylko na promocjach. Ludzie lepiej wiedzą gdzie jest taniej i świadczą o tym obroty danej sieci. Gdyby było drogo, to Biedra/Lidl/Kaufland nie wykręcałyby takich wyników sprzedaży.

Dobrym przykładem jest tu Carrefour, który w rankingu jest mniej więcej po środku stawki, a w moim odczuciu jest absurdalnie drogi. To samo Selgros - drożyzna, że hej, a w rankingu wypadł lepiej od Biedronki.


No i najważniejsza sprawa: marki własne. Po co mam kupować mleko "Łowicz" za 4,50 zł, gdy mogę wybrać "Mleczną Dolinę" wyprodukowaną na tej samej linii produkcyjnej i zapłacić 3,70 zł.

Powtórzę jeszcze raz: wbrew pozorom ludzie nie są głupi i nie lubią przepłacać.

blenderr

Zrobili wyniki na Polakach, a zwalili na inflację

82523fed-fc09-4099-afa4-5e2d5e50aa93

Zaloguj się aby komentować