Zadałem pytanie na znanym portalu na "W", ale mnie prawie zjedli przez dyskusje o homologacji i przepisach - może tu pomożecie?

Szukam samochodowych żarówek H4 LED na #aliexpress - dobrych, przede wszystkim nie oślepiających innych - do tego mocnych, bez zakłóceń radia i z canbus (żeby nie było błędów przepalonej żarówki). Rozstrzał cen na Ali jest szeroki - większość i tak ma oceny powyżej 4,5 - więc poza ceną jak odróżnić dobre modele od chińskiego badziewia?

Na polskim #allegro ceny dobrych modeli są w okolicach 150 zł za komplet - na Ali zaczynają się już od kilkunastu zł, ale wybór jest spory. Coś polecicie?

#motoryzacja #samochody #cebuladeals
efb532e9-0cd8-400f-a3b4-cd199b4458e2
23

Komentarze (23)

@tino myślę, że jak mnie będziesz tymi żarówkami oślepiał to Ci wybije reflektory :D


A tak serio to jak już bym miał kupować to bym kupił jakieś filipsy czy osramy, zawsze to jakaś jakość powinna za tym iść. No i polecam od razu znaleźć SKP gdzie się o te ledy nie przyczepia :p

Przerabiałem to w swojej B5 wiele razy, tylko ja mam H7 i światła soczewkowe.


Najpierw polecam zaznajomić się z tym kanałem aby wybrać odpowiednia budowę żarówki

https://youtu.be/X1L_aFGjmSI?si=g4R8uCoZdgwHeRoC


Następnie bardzo dobre testy żarówek są na kanale: https://m.youtube.com/@CarLightReviews


U mnie nawet po regeneracji odbłyśnika czy halogeny czy LEDy kiepsko świeciły. Taka konstrukcja odbłyśnika i tego nie przeskoczyłem a w nocy nic nie widziałem.


W końcu kupiłem soczewkę biled 2.5 od Ronan na AliExpress. Jest z przesłona, odcina idealnie światło i nikogo nie oślepiam. Oczywiście taka przeróbka jest nielegalna - stare lampy zostawiłem a kupiłem używane, które przerobiłem ale to jest niebo a ziemia.

Teraz dopiero wszystko widzę i nie ma ciemnicy w nocy.

Najgorzej było jak nowe auto z LED jechało z naprzeciwka i całkowicie moja wiązkę na halogenach zaćmiło.


Podsumowując każdy koszt zakupu żarówki LED czy soczewki LED jest tego warty jeśli w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo jazdy w nocy dzięki lepszemu polu widzenia.

@inty tak to wygląda


Edit: szkoda, że do komentarzy nie można dodać filmików przynajmniej z poziomu apki...

a205b98d-ea6f-48a6-b18c-86a34abe8523
fdac4112-9de6-44d9-8999-758a6294787e

@inty Kuźwa, to świeci jak długie.

To dziadostwo nie powinno byc sprzedawane. Nie ma homologacji drogowej.

@100mph niektóre chyba mają w Niemczech. Czy nie?


Tak słyszałem

@cebulaZrosolu homologacja na jakikolwiek kraj UE pozwala na uzytkowanie na calym terenie UE, tak mi sie wydaje

@cebulaZrosolu kolega GPT mowi:


W niektórych krajach, takich jak Niemcy, wprowadzono procedury umożliwiające legalne stosowanie określonych modeli retrofitów LED w wybranych pojazdach. W Polsce takie rozwiązania nie są jeszcze powszechnie dostępne, choć trwają prace nad ich wdrożeniem.


Obecnie, aby legalnie korzystać z retrofitów LED w Polsce, konieczne jest przeprowadzenie indywidualnej procedury homologacyjnej dla konkretnego pojazdu i zestawu oświetleniowego. Proces ten jest skomplikowany i kosztowny, dlatego większość kierowców decyduje się na pozostanie przy standardowych żarówkach halogenowych lub korzysta z legalnych zamienników o podwyższonej wydajności.

@cebulaZrosolu Niemiecka homologacja nie oznacza automatycznej legalności w Polsce. Jeśli retrofit LED ma homologację ECE i jest dopuszczony do użytku drogowego w Niemczech, teoretycznie powinien być legalny w całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Jednak w praktyce polskie przepisy nie przewidują jeszcze takich retrofitów jako legalnych zamienników halogenów.


Co to oznacza w praktyce?


1. Homologacja ECE (np. E1 z Niemiec) – Jeśli produkt ma europejską homologację (np. "E1" dla Niemiec), to teoretycznie powinien być uznawany w całej UE.


2. Problemy w Polsce – Diagnosta na przeglądzie może zakwestionować retrofit, ponieważ polskie przepisy nie regulują jednoznacznie ich stosowania.


3. Policja i kontrola drogowa – Funkcjonariusze mogą uznać retrofit za niedozwolony, jeśli reflektor nie był fabrycznie przystosowany do LED-ów, nawet jeśli sam retrofit ma homologację ECE.


4. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego – W skrajnych przypadkach może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i konieczności przywrócenia halogenowych żarówek.


Podsumowanie


W teorii, jeśli retrofit ma homologację ECE, powinien być legalny w Polsce. W praktyce jednak, ze względu na brak jednoznacznych regulacji, diagnosty i policja mogą kwestionować jego legalność. Dlatego przed montażem warto sprawdzić konkretny model retrofitu i upewnić się, że ma on pełną homologację drogową, a nie tylko "do użytku poza drogami publicznymi".

@100mph Jeździłeś kiedyś na LED'ach? Bo oślepiające dziadostwo - jak najbardziej powinno być zakazane. Natomiast dobrze dobrane LED'y świecą nieporównywalnie lepiej i zwiększają wyraźnie bezpieczeństwo.


Sprawdź sobie opinie choćby tego modelu, który nie jest tani, ale przede wszystkim dużo lepszy od halogenów. Dalej będziesz twierdził, że powinno być to zakazane, karane i nie może być dopuszczone do użytku, bo przepisy na to nie pozwalają?

https://allegro.pl/oferta/zarowki-led-h4-700-bardzo-mocne-biale-6500k-1-1-canbus-14131552706


Jeździłem innym autem z halogenami i później zmienionymi w nim dobrymi LED'ami (sprawdzana linia odcięcia, oślepianie innych, etc.) - jak na halogenach ledwo co było widać przed sobą na niedoświetlonej drodze, tak teraz widoczność jest bajeczna. Także pusta dyskusja o samej homologacji - jeśli spełnione są warunki nieoślepiania innych uczestników ruchu - jest moim zdaniem zwykłą biurokracją i realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa, bo dobre LED'y dają dużo lepszą widoczność, a tym samym wyraźnie zwiększają bezpieczeństwo.

@100mph Dodam do tego, że same lampy również mają homologację, która określa jakie światło może być w nich stosowane.


@Tino Uważam, że polskie prawo drogowe jest mocno przestarzałe w tej kwestii - popieram stanowisko, że jeżeli źródło światła nikogo nie oślepia, ma homologację ECE to jest okej.

@Tino Nie bede dyskutowal o subiektywnych ocenach. Fakty sa takie, ze homologacji nie maja. Duzo lepsza widocznosc nie oznacza tez zwiekszenia bezpieczenstwa. Aspektow technicznych jest znacznie wiecej, w tym fakt, ze niektore retrofity maja strumien swietlny wymagajacy systemu samopoziomowania reflektora, moga wytwarzac wewnatrz klosza zbyt wysoka temperature lub odprowadzac ja poza klosz w sposob zagrazajacy instalacjom bezposrednio zainstalowanych przy kloszu. Malo tego, retrofit jest tylko skladowa reflektora, ktory powinien byc dostosowany i przebadany pod katem zamontowania w nim zrodla swiatla o wyzszej luminancji niz ta, na ktora dostal homologacje.

Wszystkim uzytkownikom tego badziewia zycze aby nie byli ofiarami kolizji czolowej z jakims Bugatti Veyronem albo czymkolwiek innym bo wprost zostana jej sprawcami, a od ubezpieczyciela dostana regresem po kieszeni.

@100mph ta cześć z ubezpieczeniem zawsze mi się najbardziej podoba. Mała stłuczka i nagle się okazuje że ktoś ma oklejone lampy, albo żarówki bez homologacji, albo spoiler ze styropianu co powoduje uzyskania od ubezpieczyciela wora na łeb xD

@100mph Pracujesz w branży motoryzacyjnej przy dawnych technologiach, że tak uparcie bronisz się przed LED'ami i tak popierasz halogeny? Ale wiesz, że w nowszych autach, to praktycznie tylko LED'ów się używa?


Z tym ubezpieczeniem to zupełnie popieram @Fen i choćby innym przykładem może być np. uchwyt do telefonu, który zdaniem ubezpieczyciela ogranicza widoczność i z tego tytułu będą mieli pretensje.

@Tino skonczylem studia o nazwie technika oswietleniowa, pracowalem przy projekcie tylnych lamp adaptacyjnych mercedesa i muzealnej lampie ledowej nieemitujacej podczerwieni ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ Ty natomiast na chlopski rozum porownywac probujesz caly uklad skladajacy sie z dedykowanego reflektora z kloszem, odblysnikiem i sterownikiem do pakietu LEDów wlutowanych przez chinczyka na plytke z watpliwym systemem odprowadzania podczerwieni i wsadzonych w garazu przez Janusza do starego reflektora dedykowanego do standardu H

@100mph @cebulaZrosolu @inty @Fen @Tino

Jako ciekawostka, jeżeli zarejestrujemy auto w Niemczech, wtedy na retrofitach można legalnie jeździć również w Polsce ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ja podpytam tylko z innej strony. Dlaczego chcesz żarówki LED? Może twoje reflektory są zużyte i nadają się tylko do regeneracji lub wymiany. Miałem taką sytuację w VW Passat B6 kilka lat temu, że kupowałem night breakery osrama, jakieś markowe xenony z adapterem i nawet jakieś ledowe kolby, a i tak nic w nocy nie widziałem. Dałem regenerować lampy i wrzuciłem w świeże odblysniki philipsy White vision i o la Boga widzę buzię w tym asfalcie, różnica jak sk⁎⁎⁎⁎syn!

Pomyśl, czy ten problem może i ciebie dotyczy?

@Fen Stare światła świecą całkiem dobrze XD Po prostu w jednym aucie, którym jeździłem były tylko zmienione LED'y z oryginalnych halogenów - różnica niebo a ziemia. Teraz choć do świateł nie mam większych zarzutów, to jadąc dla porównania tą samą trasą autem bez LED'ów - jak zobaczyłem różnicę halogen vs LED, to dla zwykłego komfortu postanowiłem zmienić.

Jak lampy słabo świecą to je zregeneruj a nie januszuj z chińskim szajsem.

@Tino jeżeli masz lampy soczewkowe i ich jedynym problemem jest słaba żarówka to spoko, imo tylko Osram, testują do których faktycznie samochodów pasują ich żarówki i publikują listę na swojej stronie. Jeżeli chodzi o homologację to uważam że powinny być dopuszczone jeżeli pole światła jest zgodne z typowymi żarówkami


https://look.ams-osram.com/m/279bdebe1f871386/original/LED-Night-Breaker-H7-Vehicle-List-EN.pdf

@Tino to przestań szukać. Znalezienie "nieoślepiającej" zarówki LED H4 jest prawie niemożliwe. Musiałbyś wykonać masę testów na różnych żarówkach. Bo dana żarówka może nie oślepiać w jednym aucie i oślepiać w innym.


Poza tym stracisz dowód rejestracyjny i jak najbardziej będzie to uzasadnione.

Ja kiedyś znalazłem żarówkę H4 nieledową w lesie na grzybach, nówka. Moze tam poszukaj.

Zaloguj się aby komentować