Widzę, że jest tutaj pewna społeczność spawaczy, więc zapytam - od czego zacząć naukę spawania? Chciałem trochę zadbać o swoje auto i przy okazji zdobyć jakiegoś nowego skilla. Zapisać się na kurs? Zgarnąć spawarkę z Lidla, garść żelastwa i się bawić?
#spawanie #pytaniedoeksperta
Nemrod

@shiranai Chcesz spawarką z lidla auto spawać? Rama ci się rozpadła, czy jeździsz Kamazem?

Suodka_Monia

@shiranai Kupuj spawarkę, przeczytasz instrukcję i z takimi głupotami jak wstawienie progów dasz sobie radę

shiranai

@Nemrod Jakbym wiedział czym spawać auto, to bym nie musiał pytać jak się za to zabrać ( ͡° ʖ̯ ͡°)

myoniwy

Naukę powinno się zaczynać od spawania solidnych kawałków materiału, blacha 3mm i więcej. Żeby zrozumieć jak układa się spoina. I dopiero wtedy mając wprawę można zmniejszać grubość spawanego materiału.


Spawarką z Lidla to se można, bednarke spawać. Bo później tego nie widać.

Zainwestuj w coś z ciut wyższej półki. Np Sherman, magnum, Spartus.

shiranai

@Suodka_Monia Dowolna się nada? Widziałem jakieś migi, tigi, maggi i inne takie, ale nie trafiłem na wyjaśnienie które będzie najlepsze do samochodów.

LaMo.zord

@shiranai jeśli sama blacharka samochodowa to dowolny mig/mag (również lidlowy) się nada. Dobrze by było żeby przyjmował drut samoosłonowy (możliwość zmiany biegunów masa-pakiet) to bez butli ogarniesz. Z tym że tu podkreślam że to jest do turbo prostych prac dorywczo a nie do pracy:) poręcz też zrobisz jak się natrudzisz:) licz się z tym że sprzęt tej klasy dostarczy ci bólu przy ustawieniach, ale jak mówię da się. Pozdro i powodzenia


Edit: jeszcze MMA (elektroda) jest do grubego materiału raczej 3+mm, tig jest do czystego spawania (w sensie że materiał musi być czyściutki) właściwie czegokolwiek

shiranai

to jest do turbo prostych prac dorywczo a nie do pracy:)


@LaMo.zord Dokładnie o czymś takim myślałem, okazjonalne pomizianie karoserii lub podwozia.

spawaczatomowy

@shiranai do aut MAG lub MIG (różnica to użyty gaz osłonowy, dzięki temu można wpływać na głębokość wtopienia i rodzaj spawanego materiału - np aluminium spawa sie MIG lub TIG a nie MAG).


Przy blacharce samochodowej spawa się najczęściej punktowo żeby uniknąć odkształceń elementów = mniej szpachli i pierdzielenia z przygotówką pod podkład i lakier.


Żeby mieć w miarę szeroki zakres grubości spawania, potrzebna jest spawarka 200A, do użytku warsztatowego spokojnie i z zapasem wystarczy. Ważna też jest sprawność spawarki, najprościej mówiąc będzie się grzać i im lepsza sprawność, tym dłużej na najwyższych prądach będzie pracować bez spadku parametrów lub automatycznego wyłączenia możliwości spawania przez termostat celem schłodzenia się.


TIG jest bardzo, ale to bardzo uniwersalny, do warsztatu jest też bdb, tym bardziej, gdy chcemy czasem użyć spawania elektrodą otuloną (nie trzeba gazu osłonowego). Jednak TIG do typowych prac blacharskich przy aucie nadaje się mniej niż MAG/MIG, da się tym spawać, ale trzeba mieć spore pojęcie o dystrybucji ciepła i wyrobione wprawne, "szybkie" rekacje podczas wykonanywania połączeń.

Do TIG potrzebny jest argon jako gaz osłonowy, nauka spawania TIG jest przyjemna, nie hałasuje i nie robi chaosu w otoczeniu.

Jednak wymaga pewnych umiejętności manualnych i angażuje obie dłonie jednocześnie do wykonywania złożonych i precyzyjnych ruchów.

emdet

@shiranai w kontekście auta to nie mam pojęcia, ale jakiś czas temu spawarkę mma zakupiłem stwierdzając że butla z gazem osłonowym to za dużo zachodu W każdym razie do nauki to fajna sprawa, tanio można kupić dobrą i ogarnąć z czym to się je w ogóle.

Też myslałem o kursie na początku, ale znalazłem tylko takie zawodowe cholernie drogie, nikt chyba nie robi dla hobbystów entuzjastów xD Na szczęście na YT jest masa wiedzy niezbędnej na początek, choćby pod kątem bhp.

Zaloguj się aby komentować