Widzę, że coraz lepiej przyjmują się rozmaite wpisy hobbystyczne, więc może pora na mnie:) Jeżeli content się przyjmie, spróbuję co jakiś czas zapewnić ciekawostki z dziedziny szeroko pojętego lotnictwa. Na początek pewien rzadko używany "gadżet". Oczywiście to opracowanie popularnonaukowe, stąd zastosuję parę uproszczeń. 
Ram Air Turbine - mała, wysuwana zwykle z kadłuba samolotu turbinka, stanowiąca zewnętrzne źródło zasilania samolotu w sytuacji awaryjnej. Działa jak każda inna turbina, tj. pobiera energię z napływających strug powietrza zamieniając ją w prąd/ciśnienie (sprzężona jest na pokładzie z generatorem elektrycznym/pompą hydrauliczną). Dostarcza wystarczająco dużo energii aby zapewnić sterowanie samolotem oraz zasilanie podstawowych przyrządów pokładowych. 
Ciekawostka nr 1: podczas słynnego lądowania na rzece Hudson, samolot czerpał zasilanie zarówno z APU (dodatkowy silniczek w samolocie, ale to temat na inny wpis) jak i z turbiny RAM. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji awaryjnej nie kazdy samolot jest w stanie uruchomić APU podczas lotu.
Ciekawostka nr 2: słynny Gimli Glider, tj. Boeing 767 który po wyłączeniu się obu silników lotem szybowym doleciał do najbliższego lotniska, był zdatny do kontynuowania lotu właśnie dzięki turbinie RAM
Ciekawostka nr 3: bardzo charakterystyczny Messerschmitt Me 163 miał na nosie taką właśnie turbinę, która podczas lotu zasilała przyrządy pokładowe i ładowała baterię
Ciekawostka nr 4: w samolocie Focke-Wulf Fw 189 taka turbinka zamontowana na kołpaku śmigła zapewniała zasilanie regulatora skoku śmigla
Ciekawostka nr 5: w Airbusie A380 turbina RAM wysuwana jest ze skrzydła i ma ponad 160 cm średnicy
Piorunijcie, jeżeli chcecie więcej i piszcie śmiało jeżeli są jakieś zagadnienia które was nurtują:)
#lotnictwo #samoloty #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #inzynieria #technologia
47436544-2a28-494d-b0b6-3bca47c7ce84
bojowonastawionaowca

@mph świetny kontent! Pisz więcej! Skąd zainteresowanie?

M4G33k

Super ciekawostki nigdy o tym nie słyszałem

mph

@bojowonastawionaowca skąd to nawet nie pamiętam, ale trwa to ponad 20 lat:)

bojowonastawionaowca

@mph pracujesz w zawodzie lotniczym jak się domyślam? ;)

Odwrocuawiacz

Fajna sprawa, jestem fanem lotnictwa i właśnie zbladłem jak to czytałem, bo nie miałem o tym pojęcia dawaj więcej!

mph

@bojowonastawionaowca nie zaprzeczam, ale może bez szczegółów ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bojowonastawionaowca

@mph spoko, pozdrawiam, ale z biurowej części branży :D Ale dziel się tym w miarę możliwości we wpisach, z chęcią poczytam :)

pawel-l-1

@mph tyle tych ciekawostek rzuciłeś, zostały Ci jeszcze jakieś?

FoxtrotLima

@mph @bojowonastawionaowca pozdrawiam kolegów po fachu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

bojowonastawionaowca

@FoxtrotLima o dzień dobry, dzień dobry, która część branży?

FoxtrotLima

@bojowonastawionaowca biurkowo-silnikowa powiedzmy ;)

Jaggen

@mph o takie hejto nic nie robiłem!

AnnoyingDuck

Strasznie głośnie gdy są testowane w hangarze

Uzyszkodnik

@mph Jakie parametry ma taka przykładowa turbinka ze zdjęcia? (prąd/napięcie, a może i maksymalne obroty). Ciekaw jestem jak bardzo energooszczędne są krytyczne systemy, że są w stanie funkcjonować na tylko takim zasilaniu.

Jurajski_Huncwot

@mph Boeing 737, jako zaawansowana konstrukcja będąca przerobionym tankowcem, oczywiście nie ma czegoś takiego, więc lecąc Ryanairem nawet nie wypatrujcie tego urządzenia


Na zdjęciu widzę, że wzorowo zapaćkali komorę dinitrolem xΔ

Sakta

Dej mnie tego wincyj!!

mph

@Uzyszkodnik Tutaj już sposiłkuję się cytatem z wikipedii: " A typical large RAT on a commercial aircraft can be capable of producing 5 to 70 kW, depending on the generator. Smaller, low airspeed models may generate as little as 400 watts."

mph

@Jurajski_Huncwot racja, 737 nie ma tego systemu, ale powodów jest kilka (i mocno usprawiedliwiają Boeinga!). Najważniejszym z nich jest fakt, że 737 dysponuje mechanicznym połączeniem sterów z wolantem (w przeciwieństwie do A320, bohatera incydentu na rzece Hudson). Dzięki temu nawet brak zasilania/ciśnienia nie zabiera możliwości sterowania samolotem. Dodatkowo baterie wystarczają na zasilanie samolotu przez co najmniej 60 min (nie wiem czy w każdej wersji).


To tak tłumaczę czytającym, bo jak rozumiem kolega jest w temacie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

ToksycznySocjopata

@mph jeżeli brakuje zasilania, to jak wysuwana jest turbina?

mph

@ToksycznySocjopata elektronicznie (póki baterie działają) bądź mechanicznie ("ręcznie")

fitoplankton

@mph z ciekawszych ciekawostek - w przypadku gmili glider - przez jej umiejscowienie na boku i wykonaniu ślizgu bocznego (skrzyżowanie sterów kierunku i przechylenia, takie "lecenie bokiem" wytwarzające dużo oporu) - kiedy pilot wykonał ten manewr wyrównując glide slope - stery stały się wyjątkowo ociężałe. Właśnie przez fakt obstrukcji ram turbine i prawie kompletne odcięcie wspomagania hydraulicznego.


ogólnie efekt ślizgu (często wykorzystywany w szybowcach i samolotach tłokowych) jest bardzo skuteczny i efektowny, ale były też wypadki z tego powodu (długo by tłumaczyć, w skrócie - obstrukcja sterów ogonowych przez turbulencje spowodowane kadłubem). Jeden szybowiec instruktora z uczniem rozbił się właśnie z tego powodu

ToksycznySocjopata

w Airbusie A380 turbina RAM wysuwana jest ze skrzydła


mechanicznie ("ręcznie")


@mph wyobraziłem sobie człowieka na skrzydle kto się siłuje z turbiną XD

Jurajski_Huncwot

@mph Bateria powinna dostarczać standby power przez 30 minut. W NG i MAX są dwie takie same, więc tak jak wspomniałeś łącznie starczają na 60 minut. Mam nawet ich zdjęcie

fd68bdaf-b599-44e4-80ec-57d653b07b4f
k-k

@mph masz jakiś autorski tag? Strasznie się jaram tematyką lotnictwa i chętnie bym czytała Twoje ciekawostki!

Laptoptelefon

@bojowonastawionaowca @foxtrotlima @mph pozdrawiam z kompozytowej części branży!

mph

@k-k nie, to mój pierwszy wpis ever:) mam nadzieję, że motywacji nie braknie, a wtedy postaram się zawołać Cię do następnego wpisu. Jak masz jakieś pytania/zagadnienia to wrzucaj śmiało, wtedy będę miał o czym pisać:)

FoxtrotLima

@Laptoptelefon Nacellami się może zajmujesz?

Laptoptelefon

@FoxtrotLima czasem zdarzają się takie naprawy. Zajmuję się wszystkim co jest wykonane z włókna szklanego, węglowego lub aramidowego. Więc czy to jest "plastik" z wnetrza czy rudder, będzie to leżało w zakresie moich kompetencji.

Draakul

@Laptoptelefon czy to Ty byłeś bohaterem rurki w silniku? 🙈

k-k

@mph chętnie bym poczytała o automatycznych systemach sterowania, zabezpieczeniami przed przeciągnięciem, kolizjami z innymi samolotami i tak dalej. Hobbystycznie obejrzałam wszystkie odcinki katastrofy w przestworzach i mam takie przemyślenie, że z tymi wszystkimi systemami wcale nie tak łatwo rozbić samolot i zrobić to przypadkowo

mph

@k-k mam w głowie kilka pomysłów na zagadnienia stanowiące dobry wstęp do wskazanych przez Ciebie. Tak więc postaram się zmajstrować kilka takich wpisów, a po nich przygotuję coś o wypadkach lotniczych

Zaloguj się aby komentować