Widzę już któryś filmik na temat patentu Porsche, który w zasadzie wymyśla silnik spalinowy na nowo. Otóż mają koncept silnika sześciosuwowego xd Czemu to ciekawy pomysł? Bo w czterosuwowym tylko 1/4 suwów to praca, a w sześciosuwowym już 1/3.


No spoko maxi, ale jak oni chcą to uzyskać? Jaki mają pomysł? K⁎⁎wa sprytny! Otóż chłopaki ze Stuttgartu wymyślili nie tyle zmienną geometrię krzywek co... zmienną geometrię ruchu tłoka więcej w filmie.


https://www.youtube.com/watch?v=aIveTlr3hv8&ab_channel=EngineeringExplained


Edit: Potraktujcie to proszę jako ciekawostkę, ja zdaję sobie sprawę ile punktów potencjalnej porażki (jak przetłumaczyć points of potential failure? XD) może mieć taki tłok i silnik


#porsche #motoryzacja

Komentarze (51)

myoniwy

Tak, po prostu dołożyli jeden cykl dwusuwowy do czterosuwa.

Skoro i tak jest przedmuch wzdłużny cylindra to można od razu zbudować silnik jako dwusuw.

Jedyny problem jaki widzę to uszczelnienie dolnych kanałów dolotowych od komory korbowej. Bo to wymaga długiego tłoka, lub pracy wodzikowej.

maximilianan

@myoniwy dokładnie tak. Ogólnie pomysł brzmi super, ale - jak zwykle - problemem będzie uszczelnienie. Z drugiej strony mają doświadczenie w boxerach, więc może wiedzą coś, czego my nie wiemy.

myoniwy

@maximilianan Boxer to nic szczególnego. To samo można zrobić w rzędówce czy w V-ce.

IMO to po prostu patent profilaktyczny, żeby ktoś inny tego nie opatentował.

100mph

@maximilianan tak, wiedza, ze remont bedzie przy 60kkm, a nie 120kkm jak dotychczas xD

maximilianan

@myoniwy dokładnie tak. No chyba, że będą chcieli zbudować koncept w stylu 919 Evo.


@100mph nie żeby coś ale Porsche są akurat wyjątkowo mało awaryjne

radidadi

@maximilianan to jest trochę mit, Porsche zawsze były wysoko w rankingach bo mieli tylko 911 w ofercie i były to samochody dla entuzjastów którzy je serwisowali, cayenne czy panamera już takie nie są..

maximilianan

@radidadi panamera jest kozacka, wypraszam sobie! A co do Cayenne to samo nazywanie tego gówna Porsche jest według mnie nie na miejscu XD

radidadi

@maximilianan jechałem GTS i bardzo mi się podobało ale nie jest to samochód o nadzwyczajnej bezawaryjności

maximilianan

@radidadi ja bym kupił, ale RS6 tańszy xd

radidadi

@maximilianan tak jak fajnie się tym jeździ i ma super wnętrze to się zrobił z tego trochę taki sebastianowóz i nieco obciach.. V8 w Porsche mają problem z przegrzewaniem się ostatniego rzędu cylindrów, chodziła mi kiedyś po głowie taka V6 z USA, bez drogich amorków i z mniej awaryjnym silnikiem..

Wsiądź sobie kiedyś do Kia Stinger, bardzo podobne wrażenia w promocyjnej cenie


https://www.cars.com/vehicledetail/e5f6e65f-63c5-4ad6-9c8c-593c976e9105/?aff=atempest&utm_campaign=atempest&utm_source=autotempest&utm_medium=trp&utm_campaign_id=1&utm_trusted=TRUE

maximilianan

@radidadi myślałem kiedyś o Stingerze, ale serwis co 15k km mnie przerasta xd

radidadi

@maximilianan mówimy o nowym czy używanym?

maximilianan

@radidadi nie wiem jak najnowsze modele, ale pierwszy Stinger taki miał właśnie

radidadi

@maximilianan 15k to raczej zdrowy interwał, w swoich samochodach zawsze robię 10 (jazda miejska) lub 15 (więcej tras).. Dłuższe interwały są pewnie ok dla księgowych od flot ale jak kupujesz samochód, który chcesz sobie zostawić to częstsze wymiany oleju nie są jakimś gigantycznym extra kosztem imo

Half_NEET_Half_Amazing

wyczuwam mocno je⁎⁎⁎wy niemiecki overengineering

maximilianan

@Half_NEET_Half_Amazing SZANUJ MOJEGO PANA HOPIE! A tak całkiem serio to sam koncept nie jest skomplikowany

Half_NEET_Half_Amazing

@maximilianan

pomiędzy konceptem a wykonaniem jest duużo miejsca aby coś spierdolić

wybacz

trauma nie pozwala mi być optymistą XD

maximilianan

@Half_NEET_Half_Amazing ale to Porsche

cebulaZrosolu

@Half_NEET_Half_Amazing też nie lubię niemieckiej motoryzacji :p

Half_NEET_Half_Amazing

@cebulaZrosolu

już tam kij w motoryzację

w przemyśle to jest cyrk dopiero..

maximilianan

@Half_NEET_Half_Amazing ano xD jak ja się cieszę, że trafiłem na super skład

entropy_

@maximilianan koncept nie jest skomplikowany, ale już skomplikowanie względem klasycznego silnika jest znacznie większe. Gdyby wymyślili w drugą stronę: silnik który ma mniej ruchomych części a nie dwa razy więcej i to jeszcze w elementach przenoszących obciążenie.

Mocno sceptyczny jestem xD

maximilianan

@entropy_ oczywiście, że tak! Ja ogólnie nie sądzę, żeby to miało sensowne zastosowanie, ale fajna ciekawostka

cebulaZrosolu

@maximilianan ja mam skuter który ma ratio 1/2 ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

100mph

Olej bez wyniany do konca zycia silnika mordo! Do konca!

entropy_

@100mph z zębatką zamiast korbowodu to tam jeden wielki opiłek będzie zamiast oleju xDDDD

maximilianan

@entropy_ nie sprawdzaj jak wyglądają skrzynie planetarne mordo

entropy_

@maximilianan A tak, w skrzyniach planetarnych też są mimośrody i 3 różne obciążenia, w tym udarowe od zapłonu paliwa na jeden obrót zębatki xD Dlatego właśnie zębatki w tych skrzyniach się nierównomiernie zużywają.

Mój błąd, sorka

maximilianan

@entropy_ ja w skrzyni CVTe mam też takie dziwne zębatki xd w planetarnych skrzyniach biegów z tego co rozumiem największy problem jest w tym, że jest wiele "układów słonecznych", które muszą ze sobą współgrać

entropy_

@maximilianan ale w cvt to Ci się zużywa łańcuch i ta śmiesznia bieżnia od zmiennej geometrii.

Zużywa się raczej jednorodnie po obwodzie.

Ja za to widziałem dość sporo przypadków jak listwy zębate się zużwały od normalnej pracy, ale częściej w jednym miejscu.

Jedynie ekstrapoluję to co widziałem z tym, że korba w tym silniku od porsze naciska na zewnętrzną bieżnię z różną siłą. Jakoś nie widzę żeby ta wewnętrzna zębatka pozostała okrągła bardzo długo xD

Ale oczywiście chuja się znam i mogę się mylić!

Mądrzejsi odemnie to wymyślili, mimo to mam mnóstwo pytań xD

Jak choćby: czy zyski z 6 suwóch są większe niż koszt skomplikowania i serwisu względem 4 suwóch i zwykłych panewek za 100pln komplet xD

maximilianan

@entropy_ nie mam ani łańcucha ani bieżni he he he

maximilianan

@entropy_ a co do poziomu skomplikowania to pełna zgoda, też mnie ciekawi jak by to rozwiązali. No i uszczelnienie tego cylindra xd

entropy_

@maximilianan ile tam się rzeczy może spierdolić to aż mnie głowa boli xD

Btw właśnie sprawdziłem. Komplet panewek do mojego auta kosztuje 52-95pln, zależy jaki sklep i producent.

Vs komplet bieżni, komplet wewnętrznych zębatek, komplet łożysk plus synchronizacja tego gówna po wymianie.

Jak chcemy zacząć dbać o planetę to powinniśmy przestać jako ludzkość wymyślać bardziej skomplikowane rozwiązania prostych problemów xD

maximilianan

@entropy_ na szczęście ja mam na tyle dobrze, że mój silnik ma super łagodne życie, a skrzynia CVTe wydaje się być prawie niezniszczalna xd

radidadi

@maximilianan Nissan kilka lat temu wypuścił silnik ze zmienną kompresją, koncept bardzo ciekawy ale niestety szybko pojawiły się problemy z awaryjnością. Porsche potrafi w silniki (VAG tak 50/50) więc jest spora szansa iż ich koncept jest bardziej przemyślany. Wciąż jednak nie wiemy czy ten silnik w ogóle istnieje (i działa). Ciekaw jestem jak to będzie brzmiało i czy faktycznie da na tyle wymierne efekty żeby usprawiedliwić większą złożoność konstrukcji. Biorąc pod uwagę załamanie na rynku drogich EV producenci będą musieli się mocno napocić żeby jak najdłużej utrzymać silniki benzynowe w produkcji więc wszystkie innowacje są mile widziane


https://youtu.be/j0An3RbXcPg

maximilianan

@radidadi Porsche wcale się nie kryje, że przesuwają fundusze z EV na rozwój silników.

radidadi

@maximilianan nikt już się z tym nie kryje Harry Metcalfe dobrze to podsumował w swoim wczorajszym filmie https://youtu.be/Vhi7zldGjBo?si=nAhOshfe2kEK-qbl

Giban

Te zębatki to muszą zrobić z adamantium, żeby to miało zrobić parę kilo

starszy_mechanik

@maximilianan

jak przetłumaczyć points of potential failure? 

chujanga

maximilianan

@starszy_mechanik kupuję to

baklazan

@maximilianan Słuchałem o tym już parę miechów temu na kanale driving4answers: https://youtu.be/uMEegb-IrRQ?si=u9F_OJM5rWl7VIbk

Sugeruje, że w tym wypadku chodzi raczej o zaklepanie ewentualnego pomysłu gdyby ktoś na to wpadł wcześniej, ale też się nie spodziewa że będą go faktycznie chcieli zrobić.

maximilianan

@baklazan też tego słuchałem wtedy i zgadzam się z opinią

baklazan

@maximilianan uwielbiam gościa!

maximilianan

@baklazan jest najlepszy!

baklazan

@Felonious_Gru tym że 6 suwów dzieje się w jednym cylindrze, rzuć okiem na linka wyżej który wrzucałem, w którym gość to dobrze wyjaśnia

mk-2

@maximilianan dwusuw, praca to jest 1/2 cykla xd

maximilianan

@mk-2 no tak, jest o tym mowa w filmie

mk-2

@maximilianan I had a stroke trying to understand it, ten konentarz spod filmu mi Sie spodobał szczególnie xd

PanNiepoprawny

@maximilianan świetny pomysł - skomplikujmy to jeszcze bardziej.

Mor

Połączyć to z Free Valve Koenigsegga!

Zaloguj się aby komentować