W Środzie Śląskiej pod Wrocławiem ruszył wielki zakład XEOS. To tam będą serwisowane silniki najnowocześniejszych samolotów pasażerskich świata. Business Insider Polska miał okazję zobaczyć halę od środka.


  • Zakład XEOS to efekt współpracy firm GE Aerospace i Lufthansa Technik

  • Zobaczyliśmy, jak wygląda proces naprawiania i serwisowania silników lotniczych

  • Przedstawiciele firmy powiedzieli nam też, jakich pracowników szukają do dolnośląskiego zakładu


Otwarty właśnie zakład XEOS zajmuje powierzchnię 35 tys. m kw., na co składa się hala inspekcji wstępnej silników, główna hala montażowo-demontażowa oraz zaawansowana linia czyszczenia i inspekcji. Jest także centrum szkoleniowe i komora testowa.


Jak mówi Robert Burton, dyrektor zarządzający XEOS, na razie dolnośląski zakład zatrudnia 250 osób, ale chce dalej rekrutować. Niewykluczone, że przyjmie w przyszłości jeszcze ok. 50 pracowników. W rozmowie z Business Insider Polska Burton stwierdził, że w rozwoju może pomóc automatyzacja — takie systemy mogą na przykład bardziej efektywnie transportować silniki pomiędzy różnymi częściami zakładu.


Na razie natomiast proces serwisowania silników lotniczych opiera się ciągle o pracę ludzi — i to się na razie prędko nie zmieni. Co trzeba zrobić, by znaleźć pracę w XEOS? Na wiele stanowisk serwisowych przyjmuje się ludzi bez doświadczenia z branży — i bez ukończonych specjalistycznych szkół. Firma bowiem szkoli chętnych na miejscu. Niezbędny, jak słyszymy na miejscu, "jest talent manualny" oraz odpowiednia motywacja.


Jak mówi Robert Burton, w bieżącym roku zakład chce obsłużyć 36 silników lotniczych. W przyszłości jednak ma być ich serwisowanych więcej — szef XEOS mówi, że docelowo chce obsługiwać "jeden silnik w każdy dzień roboczy".


Budowa zakładu kosztowała 250 mln dol., tegoroczne inwestycje w placówkę wyniosą natomiast dodatkowe ok. 40 mln dol.


https://businessinsider.com.pl/gospodarka/pod-wroclawiem-rusza-wielki-zaklad-serwisowania-silnikow-lotniczych/c0gpqxk


#wiadomoscipolska #lotnictwo #technologia #newsydamwa <-- do czarnolistowania

Komentarze (11)

Jurajski_Huncwot
GE and Lufthansa Technik Celebrate Grand Opening of XEOS Joint Venture | GE Aerospace News

GE and Lufthansa Technik Celebrate Grand Opening of XEOS Joint Venture | GE Aerospace News

Sroda Slaska, POLAND -- GE Aviation and Lufthansa Technik celebrated the grand opening of its maintenance, repair and overhaul (MRO) joint venture XEOS today located in Sroda Slaska, Poland near Wroclaw. The new 350,000 sq. ft. facility will perform MRO on GEnx-2B and GE9X engines and is owned and operated by Lufthansa Technik (51%) and GE Aviation (49%). The grand opening was attended by representatives of the Chancellery of the President of the Republic of Poland and the Polish government as well as Ambassador of the Federal Republic of Germany Rolf Nikel and US Consul General Patrick T. Slowinski. David Joyce, Vice Chair, GE and President & CEO, GE Aviation and Jean Lydon-Rodgers, President and CEO, GE Aviation Services, Carsten Spohr, CEO and Chairman of the Executive Board of Deutsche Lufthansa and Dr. Johannes Bussmann, CEO of Lufthansa Technik. Jean Lydon-Rodgers, President & CEO, GE Aviation Services, said, “XEOS represents a unique collaboration between Lufthansa Technik and GE Aviation. Our combined capabilities and technological knowledge have merge to create one of the most advanced MRO facilities in the world for the GEnx-2B and GE9X engines. I congratulate the XEOS team for building this world-class MRO engine shop and look forward to a long future of working together to meet our customers’ services needs.” Dr. Johannes Bussmann, CEO of Lufthansa Technik, commented: “For decades, Lufthansa Technik has been known as a centre of excellence in the maintenance, repair, and overhaul business of engines and engine components. The succesful opening of the XEOS engine shop with our partner GE is a cornerstone for our long-term growth strategy to offer comprehensive MRO services also for the latest generations of aircraft engines. On this occasion I would like to thank the whole XEOS team. Over the past two years you have done an extraordinary job to realize this project. You can be really proud of the creation of hundreds of technical and high-level jobs here and the implementation of the highest levels of international environmental and social compliance standards.” The two parent companies invested more than $250 million (USD) in XEOS. The new MRO facility consists of an overhaul site, training center and test cell, which is under construction. XEOS was built in 16 months and inducted its first GEnx-2B engine in April 2019. The facility anticipates inducting about 20 engines this year with more than 200 engines coming in for MRO work by 2023. Today about 300 employees work at XEOS, and it expects to expand to 600 employees over the coming years. About Lufthansa Technik With some 35 subsidiaries and affiliates, the Lufthansa Technik Group is one of the leading providers of technical aircraft services in the world. Certified internationally as maintenance, production and design organization, the company has a workforce of more than 25,000 employees. Lufthansa Technik’s portfolio covers the entire range of services for commercial and VIP/special mission aircraft, engines, components and landing gear in the areas of digital fleet support, maintenance, repair, overhaul, modification, completion and conversion as well as the manufacture of innovative cabin products. About GE Aviation GE Aviation, an operating unit of GE (NYSE: GE), is a world-leading provider of jet and turboprop engines, components, integrated digital, avionics, electrical power and mechanical systems for commercial, military, business and general aviation aircraft. GE Aviation has a global service network to support these offerings and is part of the world’s Digital Industrial Company with software-defined machines and solutions that are connected, responsive and predictive. GE and Lufthansa Technik Celebrate Grand Opening of XEOS Joint Venture

Geaerospace
damw

@Jurajski_Huncwot czy Covid i mniejsza ilosc lotow jakos tam nie pozamiatal tego zakladu? Bo w tym podlinkowanym artykule jest info:

XEOS was built in 16 months and inducted its first GEnx-2B engine in April 2019. The facility anticipates inducting about 20 engines this year with more than 200 engines coming in for MRO work by 2023. Today about 300 employees work at XEOS, and it expects to expand to 600 employees over the coming years.

a ten redaktur z business insider wspomina o mniejszych ilosciach w 2025?

Jurajski_Huncwot

@damw I tak, i nie. Teraz mają zajmować się kompletnie innymi silnikami. Wcześniej zajmowali się jedynie silnikami do Boeinga 747-8, który w większości powstał w wersji cargo. Samoloty cargo w czasie covid latały na okrągło, więc winy w pandemii i mniejszej ilości lotów nie upatrywałbym.


Inna rzecz, że te dwa artykuły są oparte praktycznie na tym samym materiale prasowym sporządzonym pewnie przez samą firmę

damw

@Jurajski_Huncwot no w tym artykule z business insider wspominają o silnikach Airbusa. Skoro wcześniej tylko Boeinga serwisowali, to jakiś tam rozwój/zwiększenie kompetencji jest. Thx za info

FoxtrotLima

@damw a jak z płacami?

damw

@FoxtrotLima nie mam zielonego pojęcia. Pewnie google trzeba zapytać

RogerThat

@damw

 Z radością obserwujemy, jak nasze silniki CFM LEAP-1B są serwisowane przez rodzimych specjalistów w zakładzie XEOS – powiedział Maciej Maciejewicz, szef działu napędów w Polskich Liniach Lotniczych LOT.


Leap 1b są dla Boeinga, a 1a są dla airbusa.


Powiem tak, polscy technicy to dobrzy technicy. Ale polska szkoła zarządzania jest tylko do zaorania.

Pstronk

@Jurajski_Huncwot

Nie znam się na silnikach ale siostra pracuje w EME (czyli też lufthansa)na Jasionce i oba zakłady otwierali w tym samym czasie. I z tego co mówiła to XEOS stanął bo silniki które serwisowali były wykorzystywane w samolotach które były uziemione w trakcie covidu. Więc nie spina mi się to z tym że serwisowali silniki do cargo.

Jurajski_Huncwot

@Pstronk Blisko 70% Boeingów 747-8 powstało w wersji cargo. W 2020 i 2021 roku te samoloty latały cały czas, bo w tamtym okresie pracowałem na jednym z większych lotnisk cargo w Europie i sam widziałem. Winą tego, że ten zakład w 2020/2021 roku stanął nie był covid. Covid jedynie przyspieszył to, co musiało wydarzyć się. Za pierwszy razem XEOS miał zajmować się silnikami GEnx-2B oraz GE9X. Silników GEnx-2B powstało mniej niż 800 sztuk, więc plan serwisowania co rok 200 sztuk był nierealny, ponieważ na świecie jest co najmniej 5 miejsc, gdzie je serwisują. Silnik GE9X został stworzony, aby napędzać Boeinga 777X, a historia opóźnień tego samolotu jest już całkiem długa. Winą zamknięcia tego zakładu te 4-5 lat temu był zbyt optymistyczny biznesplan oraz nieumiejętne zarządzanie. Z tego powodu teraz przeszli na CFM LEAP, ponieważ tego silnika powstanie dziesiątki tysięcy sztuk.


@FoxtrotLima Trochę ponad rok temu dostałem propozycję pracy tam na inżynierskie stanowisko na kwotę blisko 15 tysięcy brutto UoP

FoxtrotLima

@Jurajski_Huncwot wartościowa informacja. Dziękuję.

Pstronk

@Jurajski_Huncwot

Teraz mi się spina 😀

Zaloguj się aby komentować