Ukraińscy hakerzy wymazali 165 TB danych z rosyjskiej firmy zajmującej się transportem chińskiej elektroniki do fabryk rakiet


W nocy 6 grudnia specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa z ukraińskiego wywiadu wojskowego, wspólnie z aktywistami cybernetycznej społeczności BO Team , przeprowadzili cyberatak na infrastrukturę informatyczną i komunikacyjną rosyjskiej grupy przedsiębiorstw Eltrans+.


Eltrans+ zajmuje się dostarczaniem towarów objętych sankcjami oraz różnych podzespołów elektronicznych z Chin, wykorzystywanych przez rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy.


W wyniku ataku ponad 700 komputerów i serwerów uległo uszkodzeniu, usunięto ponad tysiąc kont użytkowników firmy, a 165 terabajtów krytycznych danych uległo zniszczeniu lub zaszyfrowaniu.


Firma zajmuje się transportem krajowym i międzynarodowym (drogowym, morskim, lotniczym, multimodalnym), magazynowaniem, zbiorczymi wysyłkami ładunków oraz pełną odprawą celną towarów.


Atak uszkodził również system kontroli dostępu, monitoring wideo, systemy przechowywania danych i tworzenia kopii zapasowych, sprzęt sieciowy oraz rdzeń centrum danych, który został wyłączony lub wyłączony z eksploatacji.


Wszystkie deklaracje ładunkowe zostały zniszczone, a strony internetowe firmy zostały zbezczeszczone, aby powitać rosyjskich gości wiadomością z okazji Dnia Sił Zbrojnych Ukrainy.


Eltrans+ należy do 10 największych agencji celnych i spedytorów w Rosji. Z jej usług korzysta ponad 5000 rosyjskich małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.


#wojna #rosja #ukraina

Komentarze (8)

aarahon

@alaMAkota i od razu kawusia lepiej smakuje.

jac.son

Ponieważ 165TB nic nie mówi o realnych konsekwencjach poprosiłem AI o analizę finansową:

1. Dane wyjściowe – co wiemy z mediów

Eltrans+ jest wśród 10 największych rosyjskich spedytorów / brokerów celnych i obsługuje ponad 5000 firm.

Specjalizuje się m.in. w dostawach towarów objętych sankcjami i elektroniki z Chin dla rosyjskiego przemysłu obronnego.

Cyberatak HUR + BO Team:

wyłączył >700 komputerów i serwerów,

skasował >1000 kont użytkowników,

zniszczył/zaszyfrował 165 TB danych,

„rozmontował kluczowe systemy” i sparaliżował działalność.

Rynek „freight forwarding & customs agents” w Rosji szacowany jest na ok. 30,4 mld EUR rocznie (2025).

Typowa marża zysku w logistyce/3PL rzadko przekracza 10%.

Załóżmy więc, że Eltrans+ jako „top-10” ma udział w rynku rzędu 0,5–1% tego segmentu (nie top-3, ale też nie ogon).

To daje orientacyjnie roczny przychód:

0,5% × 30,4 mld EUR ≈ 152 mln EUR/rok

1% × 30,4 mld EUR ≈ 304 mln EUR/rok

Przychód dzienny (dzieląc przez 365):

ok. 0,4–0,8 mln EUR dziennie

Zakładając marżę zysku netto 5–10%, dzienny zysk to:

20–80 tys. EUR dziennie

---

2. Kategorie kosztów po stronie Eltrans+

A) Bezpośrednie koszty IT (sprzęt + odbudowa systemów)

> 700 komputerów / serwerów do reinstalacji, wymiany lub twardego czyszczenia.

Do tego prace ekip IT, zewnętrznych konsultantów, nowe zabezpieczenia, audyty.

Bardzo zgrubnie:

sprzęt + licencje + konfiguracja: jeśli średnio ~2000 EUR na jednostkę (część to tańsze terminale, część droższe serwery) → 700 × 2000 ≈ 1,4 mln EUR

usługi specjalistów, audyt bezpieczeństwa, nowe rozwiązania backupowe: powiedzmy 0,5–2 mln EUR

👉 Szacunek: 2–5 mln EUR na samo „posprzątanie i odbudowę” infrastruktury IT.

---

B) Koszt przestoju (utracony przychód i zysk)

Skoro HUR pisze o „dismantling core systems”, realnie można się spodziewać co najmniej kilku dni praktycznego paraliżu + tygodni pracy w trybie awaryjnym.

Przykładowy scenariusz:

1. 5 dni praktycznego paraliżu (brak obsługi większości zleceń):

utracony przychód: 5 × (0,4–0,8 mln) ≈ 2–4 mln EUR

utracony zysk netto: 5 × (20–80 tys.) ≈ 0,1–0,4 mln EUR

2. kolejne 2–4 tygodnie obniżonej sprawności (10–30% utraconej efektywności, opóźnienia, część zleceń ucieka do konkurencji):

ekstra-koszt i utracony zysk konserwatywnie: 0,5–3 mln EUR

👉 Razem przestój + rozregulowanie pracy: mniej więcej 2,5–7 mln EUR (przychody + zyski + organizacyjna kaszana).

---

C) Kary umowne, odszkodowania, utrata klientów

Część ładunków to towary sankcjonowane/strategiczne – tu opóźnienia mogą być szczególnie bolesne dla klientów (zwłaszcza zbrojeniówki).

W logistyce standardem są kary umowne za opóźnienia / niewykonanie usługi.

Do tego trwała utrata części klientów, którzy przerzucą się na inne firmy „bo tam się nie wysadza systemów w powietrze”.

Jeśli założymy, że atak „zjada” Eltrans+ np. 5–10% EBITDA w horyzoncie 1–2 lat (ucieczka klientów, konieczność obniżek, rekompensaty):

przy rocznym przychodzie 150–300 mln i marży 10% EBITDA (15–30 mln)

5–10% z tego to rocznie 0,75–3 mln EUR

Rozciągając to na 2 lata i dodając doraźne kary / odszkodowania, mamy bardzo realny rząd wielkości: 👉 2–6 mln EUR w kategorii „konsekwencje handlowe i reputacyjne”.

---

D) Koszty po stronie całego rosyjskiego systemu

Tu wchodzimy w bardziej miękkie szacunki, ale:

Eltrans+ obsługuje >5000 firm w Rosji, w tym dostawy sankcjonowanych towarów i elektroniki dla przemysłu obronnego.

Firmy te muszą w trybie pilnym:

przekierować ładunki do innych operatorów,

renegocjować umowy,

ponieść wyższe koszty frachtu, magazynowania, ryzyka zatorów.

Jeśli wolumen obsługiwany przez Eltrans+ to powiedzmy kilkaset mln EUR rocznie, nawet kilkuprocentowy wzrost kosztów (przez kilka miesięcy) po stronie klientów to już są dziesiątki mln EUR rozlanych po systemie – częściowo ukryte w zatrzymanych liniach produkcyjnych, nadgodzinach, ekspresowych frachtach itd.

Realistyczny, ale nadal szacunkowy przedział:

5–30 mln EUR łącznych dodatkowych kosztów po stronie klientów i instytucji, które muszą „łatać dziurę po Eltrans+” (w tym zbrojeniówka).

---

3. Zbiorcze szacunki (rząd wielkości)

BARDZO zgrubnie, w trzech wariantach:

Wariant Koszty dla Eltrans+ (IT + przestój + kary) Koszty systemowe w Rosji (klienci, zbrojeniówka)

Konserwatywny (niski) 5–10 mln EUR 5–10 mln EUR Bazowy (bardziej realny) 10–20 mln EUR 10–30 mln EUR Agresywny (górny sufit) 20–30+ mln EUR 30–50+ mln EUR

Czyli:

Bezpośrednio dla Eltrans+: sensownie jest mówić o co najmniej kilku, a raczej kilkunastu milionach euro strat w horyzoncie 1–2 lat.

Łącznie dla rosyjskiego systemu logistyczno-przemysłowego: potencjał ciosu rzędu dziesiątek milionów euro, jeśli rzeczywiście naruszy to płynność dostaw komponentów dla przemysłu zbrojeniowego.

W skali całej rosyjskiej gospodarki to nie jest „game changer finansowo”, ale jako cios w konkretny węzeł łańcucha dostaw (zwłaszcza sankcjonowanych komponentów) – to jest dość drogi i irytujący problem, który wymusza reorganizację, generuje ryzyko opóźnień w zbrojeniówce i psuje poczucie bezpieczeństwa.

AureliaNova

@jac.son równie dobrze mogą mieć backupy albo usunięto dane skutkujące utrata jakiegos dużego, miliardowego kontraktu. Analizowanie tego bez wyniku audytu opublikowanego przez firmę jest bez sensu.

jac.son

@AureliaNova Zgadza się, zasadniczo jest to zgadywanka ale i tak daje lepszy punkt odniesienia niż samo określenie rozmiaru utraconych danych.

Rafau

@alaMAkota atak miał miejsce 2 dni temu, strona główna eltransu dalej leży i kwiczy wyświetlając życzenia od Ukraińców

Lemon_

@alaMAkota ruscy to debile, wszyscy to wiemy, ale uważasz że aż tak wielkimi, że nie robią back-upów?

Wszyscy robią back-upy.

anty-lop

@Lemon_ po pierwszej awarii tak


gorzej, że wygodny backup to sieciowy backup, a wtedy trzeba to dobrze przemyśleć i zabezpieczyć, bo jak nie to z atakiem pada też backup - i tak zrozumiałem z tekstu było tu

Zaloguj się aby komentować