Tytuł: Clair Obscur: Expedition 33

Producent: Sandfall Interactive

Kategoria: jRPG, Turowa, Fantasy

Platforma: PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S

Data premiery: 24 kwietnia 2025

Godzin grania: fabuła 30-35h, cała zawartość ok. 70h

Cena: 120 zł (Instant Gaming)

Ocena: 10/10


Ta gra to dzieło sztuki. Nie w tym nadużywanym sensie, że „coś ma ładną grafikę” albo „fabuła jest ambitna”, tylko faktycznie – od początku do końca Clair Obscure: Expedition 33 wygląda, brzmi i działa jak coś, co powstało z autentycznej potrzeby stworzenia czegoś unikalnego. Warstwa wizualna? Jak obraz olejny w ruchu, malowany światłem i cieniem. Każda scena to gotowy kadr na tapetę. Muzyka? Fenomenalna. Symfoniczne motywy przeplatają się z szeptanym wokalem, ambientem, oddechami – wszystko zbudowane tak, że podkreśla klimat bez nachalności. Można zamknąć oczy i nadal czuć emocje.


Fabuła? Skomplikowana, nie przeczę. Skacze między rzeczywistościami, czasem i wspomnieniami, ale – co ważne – nigdy nie gubi sensu. Gra wie, co chce opowiedzieć i robi to sprawnie. Nie potrzebujesz robić notatek jak w Disco Elysium, ale też nie możesz scrollować telefonu między dialogami. Opowieść o wyprawie 33 osób próbujących powstrzymać Malarkę przed wymazaniem ich z istnienia brzmi jak coś z taniego dramatu fantasy – ale nie dajcie się zwieść. To głębokie, dobrze napisane i, o dziwo, emocjonalnie angażujące.


A teraz najważniejsze: system walki. Brzmiał jak totalny crap. JRPG z real time eventami – coś pomiędzy Final Fantasy X a Paper Mario, tylko bardziej "artystycznie"? Pomyślałem: „meh”. A potem zagrałem. I się zakochałem. To turowa walka, ale z aktywnymi elementami – klikanie w rytm, parowanie ataków w czasie rzeczywistym, animacje dopieszczone do milisekundy. To nie tylko dodatek – to fundament gameplayu, który sprawia, że każda walka to mały spektakl. Niby klasyczne rozwiązania, ale przefiltrowane przez nowoczesną estetykę i projektową precyzję.


120 zł na Instant Gaming to w ogóle jakiś śmiech na sali za taki poziom jakości. Dla mnie – jeden z najmocniejszych kandydatów do gry roku. Jeśli Expedition 33 to debiut Sandfall Interactive, to aż boję się pomyśleć, co zrobią następnym razem. A jeśli to tylko rozgrzewka – kupuję wszystko, co wydadzą. Bez pytania.


#gry #grajzhejto #clairobscur

98f5d8a0-9d48-4589-b944-f7184b8d6ad3
A_I userbar

Komentarze (26)

Ringo

Absolutne cinema! - tyle w temacie :)

gawafe1241

@A_I Dobra gościu, raz a porządnie zamknę Ci twarz a Ty zamilkniesz na wieki ( ͡° ͜ʖ ͡°)


  • Clair Obscur: Expedition 33

  • Red Dead Redemption 2

  • The Last of Us: Part I

  • The Last of Us: Part II

  • Uncharted 4: A Thief's End

  • God of War (2018)

  • Mass Effect: Legendary Edition

  • Detroit: Become Human

  • Wiedźmin 3: Dziki Gon

  • Horizon: Zero Dawn


Do ogrania mam Cyberpunk 2077, ale niewiele jest gier pod względem fabuły i postaci żeby się z nimi zżyć i poczuć "to coś" do świata i postaci. No i po co tak wypisywać? Hejto, Wykop, Reddit, Quora... ludzie zawsze wymieniają te gry.


I tak, po ograniu Expedition 33 znów poczułem pustkę po skończeniu gry, ten smutek i ból że to już koniec.

A_I

@gawafe1241 erm nie rozumiem twojego komentarza. Nie wiem czy mnie tu przyatakowałeś, czy zgodziłeś się ze mną, czy chcesz pogadać czy się napierdalać XD weno popracuj nad składnią

gawafe1241

@A_I oczywiście popieram że E33 to majstersztyk, ale dlaczego ta lista najlepszych fabularnych gier tak rzadko się zmienia? Dlaczego? A potem się znajdzie debil jeden z drugim że tyyyyyyle gier do ogrania, tja, jasne. A ja oczekuję tych najlepszych i E33 do nich się zalicza ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A_I

@gawafe1241 budżety gier coraz większe, a jakościowo mam wrażenie coraz gorzej, ale jest nadzieje jak trafiają się takie perełki jak E33

gawafe1241

@A_I ano tyż prowda ( ͡° ͜ʖ ͡°)

crs333

Dla tych co nie wiedzą, a nie chciało im się sprawdzić:


"Clair-obscur" po francusku oznacza dosłownie "jasno-ciemno" i odnosi się do dramatycznego kontrastu między światłem a cieniem w sztuce, szczególnie w malarstwie i rysunku. To kluczowy element sztuk wizualnych, pomagający tworzyć głębię, objętość i oddziaływanie emocjonalne.

A_I

@crs333 fajnym smaczkiem są potwory pod koniec - można spotkać Clair jak i Obscur

Trupus

@A_I "aż boję się pomyśleć, co zrobią następnym razem"


Wiesz jak to się kończy? Duży wydawca podkupuje obiecujące studio.

Mieli w korpotrybach, wypada jakiś wcześniak lub średniak.

Studio jest zabierane na ostatni spacer po lesie.

A_I

@Trupus Oby nie, założyciele odeszli z Ubisoftu i oby nie dali się na takie manewry ;/


Studio zostało założone w 2020 roku przez Guillaume'a Broche i Toma Guillermina, byłych pracowników Ubisoftu.

Trupus

@A_I Dlatego wybiorą Microsoft albo Tencenta ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

crs333

@Trupus jak op napisał, oni już byli w korpo i widząc co się dzieje chcieli stworzyć coś swojego. Jak gra wyszła i pojawił się hype, to był bardzo często poruszany element w dyskusjach i artykułach z nimi/o nich.

Także nie można powiedzieć że tą grę zrobili amatorzy, zrobili ją ludzie z pasją chcący odciąć się od dużych korporacyjnych studiów robiących te same gry w kółko. Choć nie do końca też same prosy.


Taka ciekawostka: amatorem przy tworzeniu byl typ, który napisał muzykę. Był nauczycielem, który wrzucał swoją muzykę na SoundCloud. Dyrektor gry lukrował jakieś forum o grach Indie i przypadkiem tam trafił na linki do niego. Spodobało mu się i typa zatrudnił co by mu ścieżkę dźwiękową do gry zrobił.

Jarasznikos

@A_I Co do Sandfall interactive boje się tylko jednego. Wjedzie Microsoft, rzuci na stół absurdalne pieniadze, kupi studio i je zamknie.

DKK

Kurde, będę musiał w końcu kupić. Już tyle pozytywnych opinii widziałem.

kejdzu

Gra świetna aczkolwiek troszkę krótka jesli chodzi o sam główny wątek. Już się wypowiadałem że brakowało mi troszkę listy zaliczonych/nie odwiedzonych lokacji. Grając w kilka gier ciężko wszystko zapamiętać a na mapie nic się nie odznaczało gdy się ubiło bossa w danej miejscówce . Nie mniej jednak grę oceniam na 10/10 bo to świeży powiew w świecie gier .

Capo_di_Sicilia

@kejdzu Na mapie nieodwiedzone lokacje nie mają nazwy. Tez mi troche zajelo czasu zanim to zauwazylem

kejdzu

@Capo_di_Sicilia

Tak zgadza się ale mi chodziło bardziej o fakt gdy zaliczasz lokacje ale nie ubijesz bossa bo jesteś za słaby i chciałbyś do niej wrócić a mapa ci tego nie podpowie czy już to zrobiłeś czy nie .

A_I

@kejdzu no ale znowu to jest też fajne, bo nie masz checklisty, którą prowadzi za rękę, tylko trzeba samemu eksplorować i zapamiętywać

kejdzu

@A_I

..i tak i nie.... nie chcę by gra mnie prowadziła dosłownie za nos :) Informacja tylko po to by nie wchodzić w te same lokacje x razy dla sprawdzenia czy już to "odptaszkowałem"

Gdybym grał w jedną grę może bym pamiętał ale bywa że kilka dni przerwy robi dziurę w głowie;)

Pzdr

dicklaurent

Polecam wszystkim zakochanym w takie majstersztyki emocjonalne zagrać w Nier Automata oraz Hellblade (1 część). Dla mnie wraz z Expedition 33 te trzy tytuły to 10/10

hellgihad

@A_I Niesamowity spektakl a sama historia powstania gry to zasługuje na jakąś ekranizację xD.

Nabiłem z 70h a rzadko zdarza mi się biegać w grach za sekretami a jeszcze rzadziej grać po zakończeniu fabuły ale tutaj no nie mogłem się oderwać. Aż kupiłem grę Steamie po jej ukończeniu bo ogrywałem to przez GP. Gra dekady jak dla mnie.

Airbag

@A_I Arcydzieło : D Mam dwie kopie: jedną wersję premium xbox live (co prawda klucz był amerykański, ale mniejsza xd), oraz ,,zieloną" wersję pudełkową, którą kupiłem po przejściu gry.

Nie żałuję ani złotówki wydanej na ten tytuł.

Zaloguj się aby komentować