Stary gadżet z PRL-u wraca do łask. Chroni przed nową metodą złodziei

Pewien niepozorny przedmiot z czasów PRL-u zyskał dziś niespodziewaną wartość. Wszystko przez nowy sposób działania złodziei, który sprawił, że popyt na ten gadżet gwałtownie wzrósł.


#wiadomoscipolska #motoryzacja #zabezpieczenia


Kupić bezkluczykowe auto, żeby później zakładać mechaniczną blokadę na kluczyk. xD


W samochodach ze stacyjką mechaniczna blokada kierownicy jest wbudowana.

Autokult

Komentarze (16)

Klamra

Coś tu się autorowi popierdoliło. Blokada kierownicy była popularna w latach 90tych a nie w PRLu

jonas

@Klamra W latach 90. autor pływał jeszcze w jajach ojca, to i skąd ma wiedzieć takie rzeczy.

cebulaZrosolu

W samochodach ze stacyjką mechaniczna blokada kierownicy jest wbudowana.


Ja mam stacyjkę nie mechaniczna a blokadę mam :¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Klamra

@cebulaZrosolu no dlatego chciałbym poznać autora tego artykułu i pogawożyć z nim, na jakimś coctail barze, na spotkaniu prasowmym (° ͜ʖ °)

Taxidriver

@Klamra może autor miał na myśli melexa albo hulajnogę elektryczną?

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@Klamra po prostu powiedz że chciałbyś go podręczyć przed publiką

Klamra

@NiebieskiSzpadelNihilizmu Tak, a o co chodzi? W końcu on też publicznie brednie wypisuje i wprowadza w błąd czytelników (° ͜ʖ °)

LondoMollari

Tak, a o co chodzi? W końcu on też publicznie brednie wypisuje i wprowadza w błąd czytelników (° ͜ʖ °)

@Klamra Tutaj masz jego stronę - https://chatgpt.com/ - dręcz do woli, ale obawiam się, że to będzie strata czasu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klamra

@LondoMollari ale jednak ktoś jednak wrzucił prompty, a potem to chyba sprawdził i zredagował (° ͜ʖ °)

Klamra

@LondoMollari mam za dużo wiary w ludzi, nadal...

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@Klamra o nic, sam to popieram i chętnie się przyłączę

kodyak

Inna sprawa że coraz trudniej jest kupić auto bez systemu bezkluczykowego

DyG

"[...] dochodzi do kradzieży aut z wykorzystaniem tzw. walizki [...] To sprawia, że nawet nowoczesne auta nie są w pełni bezpieczne."


Powiedziałbym, że tylko one nie są bezpieczne. Ja się czuję bezpiecznie z moim starociem. Pomijając, że nikt by go nie chciał kraść, to zapewne złodzieje, którzy pamiętają jak to kraść są już na emeryturze. Teraz potrafią tylko z walizką podejść.

Marchew

Czasem się zastanawiam czy może producenci jedynie usilnie próbują auta zabezpieczyć zamiast je po prostu zabezpieczyć. Ubezpieczyciel wypłaci, klient dostanie nowy, kto zarobi? Producent?


Bo jak inaczej ocenić brak szyfrowania na szynie komunikacyjnej w którą można się po prostu wpiąć wyciągając kabelki z nadkola?

Sama walizka to zazwyczaj zwiększenie czasu odpowiedzi kluczyka może i 10 krotnie, nie da się tego wychwycić?

A gameboy? KeePass używa Argon2, śmiało hakerzy.

Odwiedzenie przeciętnej www to najpierw wymiana kluczami publicznymi RSA 2048-bitowy, a później symetryk AES256. Producenci aut, dlaczego nie?


Ale to koszty! Auta podrożeją! Proszę, przecież smartfon za 1000zł potrafi już posiadać 5 lat updatów automatycznych updatów. Zaawansowana elektronika do automotive nie może posiadać aktualizacji przynajmniej raz na rok? Przecież każde nowe auto po 2018 roku posiada eSIM / SIM zaszyte pod deską rozdzielczą (e-CALL się kłania).


Może i marudzę, jednak naprawdę nie chce mi się wierzyć że się nie da.

Marchew

Zapytałem chata gpt o kradzież na gameboy:


Krok 3: Odczyt odpowiedzi i deszyfrowanie


Auto (ECU) odpowiada na zapytanie, nie rozpoznając, że komunikuje się z urządzeniem złodzieja.

„Gameboy” przechwytuje tę odpowiedź i rozpoczyna obliczanie klucza szyfrującego (tzw. brute-force lub lookup).

Dla Hitag3 złamanie klucza zajmuje od 30 sekund do 3 minut (!), ponieważ:

Brakuje blokady po błędnych próbach.

Używane są znane słabe algorytmy (statyczny klucz AES z niską entropią).


Brute force potężnym CPU z kalkulatora w 30 sekund,

Brak blokady wielu prób w 2025 roku ༼ ͡° ͜ʖ ͡° ༽

Zaloguj się aby komentować