Komentarze (11)

Kronos

Opony podobno miały stanowić ochronę przed dronami. Potem z uwagi na rzadkie rozmieszczenie na samolotach które i tak przed niczym nie chroni pojawiła sie koncepcja że mają wprowadzać w błąd systemy automatycznego rozpoznawania celów. Ale możliwe że tu wchodzi kacapska bylejakość i faktycznie miały chronić ale kto by to przy każdym locie zdejmował i kładł z powrotem, z dołu i tak nie widać, weź Wania rzuć tam kilka na odpierdol i chodź bo samogon wietrzeje. Za tą wersją przemawia to że niektóre były faktycznie całe pokryte tymi oponami (pewnie te co nie latają) a na niektórych tylko po kilka-kilkanaście. Tak czy tak główny rezultat to dodatkowe paliwo do jarania orkowej floty.

RedCrescent

@Kronos U Zychowicza ostatnio byla tez teza, ze polozone na skrzydlach sa balastem, ktory zmniejsza odksztalcenia pod wplywem wiatru, co skutkuje mniejszymi mikrouszkodzeniami.

brain

Na samym początku jak zaczęło się dronowanie rosyjskich i białoruskich lotnisk (przywołuje tutaj akcje uszkodzenia rosyjskiego samolotu A50 z początku 2023 kiedy stacjonował pod Mińskiem) to używano niewyspacjalizowanych dronów i stosunkowo małych ładunków. Tamte ataki bardziej dziurawiły samoloty odłamkami niż eksplozjami i opony mogły zwiększyć szanse przetrwania takiego ataku. Ale

DirtDiver

@Ciuplowski Wujcio GPT


Tak, to ciekawe i niecodzienne zjawisko. Rosjanie rzeczywiście zaczęli rozkładać opony samochodowe na skrzydłach i kadłubach bombowców strategicznych Tu-95 na lotniskach – m.in. po ukraińskich atakach dronami. Istnieje kilka logicznych hipotez (niepotwierdzonych oficjalnie), które eksperci rozważają:

1. Improwizowana osłona przed dronami kamikadze

Opony mogą działać jako:


  • rozproszenie ciepła i kształtu – zmniejszenie sygnatury termicznej lub wizualnej (dla kamer optycznych w dronach).

  • tarcza rozpraszająca uderzenie – opona mogłaby częściowo pochłonąć energię małego ładunku wybuchowego i zminimalizować uszkodzenia skrzydła.


2. Maskowanie z powietrza

Opony mogą zaburzać rozpoznawalność samolotu:


  • dla dronów zwiadowczych,

  • dla satelitów (obniżenie kontrastu kształtu samolotu na tle betonu).


3. Zabezpieczenie przed odłamkami

W przypadku ataku rakietowego lub dronowego, opony mogą zadziałać jako rozpraszacz odłamków, minimalizując wtórne uszkodzenia.

4. Prosty środek z braku lepszych

To może być po prostu tania, szybka i dostępna forma "pancerza", nawet jeśli tylko psychologiczna – pokazująca "coś robimy", szczególnie w obliczu ograniczonych zasobów obrony przeciwlotniczej na zapleczu.

5. Dezinformacja lub kamuflaż wojskowy

Rosja mogła rozmieścić opony również celowo, by:


  • zmylić przeciwnika co do statusu samolotów (czy są aktywne, czy atrapą),

  • odwrócić uwagę lub analizę wywiadowczą.


Podsumowanie:

Najprawdopodobniej chodzi o prowizoryczne środki ochrony przed dronami – być może opony mają ograniczyć skuteczność precyzyjnych uderzeń. Choć wygląda to prymitywnie, w realiach wojny często liczy się każde możliwe zabezpieczenie.

redfred

@DirtDiver No i widzisz jak to AI kłamie i zmyśla? Żadna odpowiedź nawet nie ociera się o prawdę.

DirtDiver

@redfred Nie, to Twoja wersja wuja się trzyma patrz odpowiedź w innym wątku.

Pstronk

Czy ja dobrze widzę że było lądowane na conajmniej dwóch radarach w tych ruskich avacsach? Czy to jakiś mniejszy model?

DKK

Eliminacja naprężeń do podmuchów powietrza podobno.

Millionth_Visitor

Ta akcja to absolutny majstersztyk

Zaloguj się aby komentować