....^...^

..(O , O)

..(..........) USA

━"━━"━━━━━━──────┄┄┄┄

Starship Elona Muska znowu eksplodował - tym razem jeszcze na ziemi

━━━─────────┄┄┄┄┄┄┄┄

W nocy z 18 na 19 czerwca, podczas przygotowań do testu silników, prototyp Starshipa Ship 36 eksplodował na stanowisku Massey w teksańskim ośrodku SpaceX. Do wybuchu doszło jeszcze przed odpaleniem silników, prawdopodobnie w wyniku problemów z ciśnieniem w zbiorniku metanu. Nikt nie ucierpiał, ale start planowany na koniec miesiąca został wstrzymany, a los infrastruktury testowej wciąż pozostaje niepewny.

━━━━━━━━────────┄┄┄┄

Niżej macie link do dłuższego filmiku z całą transmisją.

Więcej takich wpisów znajdziesz w społeczności: Agencja Prasowa WDN


━━━─────────┄┄┄┄┄┄┄┄

CO SIĘ WYDARZYŁO?

Do eksplozji doszło w środę, 18 czerwca, około godziny 23:00 czasu lokalnego (CT), czyli o 6:00 rano 19 czerwca czasu polskiego. Statek Starship o oznaczeniu Ship 36 znajdował się na stanowisku testowym Massey w ośrodku SpaceX w Boca Chica, w Teksasie. Planowany był tam static fire test - czyli próba odpalenia wszystkich sześciu silników Raptor, ale bez startu rakiety. Taki test to standardowa procedura: rakieta zostaje zatankowana kriogenicznym ciekłym metanem i tlenem, a następnie - gdy jest wciąż przytwierdzona do platformy - uruchamia się silniki na kilka sekund, by potwierdzić, że cały system napędowy działa zgodnie z założeniami.


Test był częścią przygotowań do dziesiątego zintegrowanego lotu orbitalnego - Ship 36 miał być członem górnym zestawu, wraz z przygotowanym już Boosterem 12. Wszystko przebiegało zgodnie z planem: rozpoczęto tankowanie, schłodzono instalacje, przygotowano procedurę zapłonu. I wtedy doszło do katastrofy. Około 30 minut po rozpoczęciu tankowania, jeszcze przed uruchomieniem silników, Ship 36 eksplodował. W nagraniach na żywo widać było najpierw wybuch w górnej części kadłuba, a chwilę później - potężną kulę ognia. Mimo późnej pory, wydarzenie było transmitowane przez kilka serwisów śledzących postępy SpaceX. Płomienie były widoczne jeszcze ponad godzinę po eksplozji.


MOŻLIWA PRZYCZYNA? (NA TEN MOMENT NIEPOTWIERDZONA)

Oficjalnych informacji na razie brak, ale najczęściej powtarzaną hipotezą jest awaria systemu ciśnieniowego zbiornika metanu. W uproszczeniu: paliwo w rakiecie musi być nie tylko zimne, ale również pod odpowiednim ciśnieniem - inaczej nie dotrze z odpowiednią siłą do silników. W tym celu wykorzystuje się gazy wypychające oraz systemy odpowietrzania. Jednym z nich są zawory nadmiarowe, które wypuszczają gaz w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia. Problem w tym, że przy bardzo niskich temperaturach, które panują podczas tankowania kriogenicznych cieczy, te zawory mogą zamarznąć albo się zablokować.


Jeśli zawór przestaje działać, ciśnienie w zbiorniku wzrasta. Gdy przekroczy dopuszczalną wartość, zbiornik zaczyna pracować jak bomba - pęka w najsłabszym miejscu, zazwyczaj na spawach lub w górnej kopule. Tak mogło się stać w przypadku Ship 36: najpierw doszło do rozszczelnienia zbiornika metanu, a następnie - w wyniku uszkodzeń i rozprzestrzenienia ognia - eksplodował również zbiornik ciekłego tlenu. Właśnie to mogło spowodować tak silny i gwałtowny wybuch.


Na ten moment nie wiadomo, w jakim stanie jest stanowisko testowe Massey. Wiadomo, że ogień utrzymywał się jeszcze długo po eksplozji, a lokalne służby pożarnicze brały udział w zabezpieczaniu terenu. Jeśli okoliczne instalacje uległy poważniejszym uszkodzeniom, może to oznaczać dłuższą przerwę w testach, co wpłynie na cały harmonogram lotów Starshipa. W przeszłości SpaceX potrzebowało kilku tygodni na odbudowę po podobnych incydentach.


Ten lot miał być kolejnym testem wersji V2 Starshipa - czyli drugiej generacji konstrukcji, którą Elon Musk zapowiedział jeszcze w 2023 roku. W jego słowach, w porównaniu do wcześniejszych prototypów V2 mieści więcej paliwa, ma lżejszą strukturę i - przynajmniej w teorii - jest bardziej niezawodna. No i tak średnio bym powiedział, bo z tego, co wiem wszystkie ostatnie loty kończyły się awariami. xD


CIEKAWOSTKA: DLACZEGO KRIOGENICZNY?

W tekście pojawia się określenie "kriogeniczny ciekły metan", choć z technicznego punktu widzenia to trochę masło maślane. Żeby metan był ciekły, musi zostać schłodzony do temperatury poniżej -161°C - a więc już z definicji staje się paliwem kriogenicznym. Taki termin przyjął się jednak w branży rakietowej, szczególnie w języku angielskim, by odróżniać paliwa wymagające ekstremalnego chłodzenia od tych przechowywanych w temperaturze pokojowej. I to właśnie to ekstremalne schłodzenie mogło odegrać rolę w eksplozji Ship 36 - niektóre komentarze sugerują, że zawory mogły po prostu zamarznąć, uniemożliwiając bezpieczne odprowadzenie gazów.


Jakbyście się zastanawiali jak to jest, że rakieta może wybuchnąć jeszcze przed odpaleniem silników z wyżej wymienionego powodu, to odpowiedź mamy nawet w historii samego SpaceX, bo Falcon 9 w 2016 eksplodował na stanowisku podczas tankowania - przyczyną było wtedy również ciśnienie i reakcja materiałów w bardzo niskich temperaturach. W tamtym przypadku późniejsze śledztwo wykazało, że doszło do reakcji między ciekłym tlenem a materiałem zbiornika helu, który był używany do utrzymywania ciśnienia. Ekstremalne schłodzenie doprowadziło do mikropęknięć i w konsekwencji do wybuchu.


━━━─────────┄┄┄┄┄┄┄┄

ŹRÓDŁA

━━━━━━━━────────┄┄┄┄



━━━─────────┄┄┄┄┄┄┄┄

TAGI

━━━━━━━━────────┄┄┄┄

MOJE: #apwdndziwen #apwdnfeature

OGÓLNE: #ciekawostki #spacex #elonmusk #rakiety

34951cba-285b-4a1a-9f81-19ba918aff78
9a8bf55a-0599-44bc-bcdf-4c98ae668a96
0beb8a27-f8e2-413d-89ea-7b0bcece68c6
d05334e0-26bf-458e-8383-54916b1992c1

Komentarze (13)

eloyard

Jako ekspert w tych tematach mogę dodać: świzdu, gwizdu - poszło w pizdu!

sireplama

@eloyard i to jest news, a nie jak @Dziwen na trzy śmigniecia palcem po ekranie!

Nemrod

Pamiętam ten wywiad z szefową SpaceX, Gwynne Shotwell, która przekonywała, że w tej dekadzie (2017-2027) będziemy latali Starshipami między kontynentami, w pół godziny na drugi koniec świata xD

[ani w tej, ani w następnej]

https://youtu.be/zqE-ultsWt0

maximilianan

@Dziwen testuj maszynę za miliony dolarów - nie sprawdź działania zaworów w danych warunkach.

eloyard

@maximilianan testy na produkcji mordo, to jest życie.

maximilianan

@eloyard praca bez ryzyka wybuchu? Amatorszczyzna.

Dziwen

@maximilianan na tym etapie, to oni w umowach powoli powinni dodawać "gwarancję" wybuchu. xD

kodyak

Jesteśmy cały czas na początku od prawie 80 lat w tym temacie i takie eksperymenty właśnie tylko to potwierdzaja

Wiertaliot

@kodyak To, że musk jest na początku nie oznacza, że wszyscy tak partolą

kodyak

@Wiertaliot możesz se tak mówić ale cała ludzkośc jest raczej dużo dalej niż Musk musk jest baaaardzo daleko podróży kosmicznych

LaMo.zord

Ale jak to. Melon "ketamina" Wizjoner i się nie udało? Przecież wielki pan indżyner miał wszystko sam zaprojektować tak żeby było dobrze XD

Skończą się zaraz subwencje to i dział starszipa się skończy.

Ale nie ma tego złego. Ludzie wrócą do NASA z doświadczeniem to może wtedy się uda odpalić i nawet gdzieś polecieć XD

GazelkaFarelka

@LaMo.zord Może i wybucha ale 10x taniej niż NASA

LaMo.zord

@GazelkaFarelka haha XD Sama prawda!

No nawet bym się nie spierał jak by 2x taniej, ALE jednak nie wybuchał

Zaloguj się aby komentować