@Cybulion Wodór jest ciężko przechowalny. Bardzo dobrze nadaje się do tego porowaty ołów. Tylko ołów ma taki dość nomen-omen ciężki argument przeciw ( ͡° ͜ʖ ͡°) Samochody miały już problem z ołowiem z konstrukcji, co dopiero samoloty, które fajnie jak latają, a nie spadają.
Oczywiście, są samoloty (a raczej są podejmowane próby), które na wodór latają, ale dopiero zaczynają się pierwsze testy. CEO twierdzi, że to jedyna przyszłość dla awioniki, tyle, że to tak samo jak górnik mówiący, że przyszłość energetyki to tylko wungiel.
Universal Hydrogen expects that the deliveries will start in 2025.
However, the current technology is designed only for short hauls.
A to nie koniec problemów:
The adapted ATR 72 aircraft can usually accommodate 50 passengers but the large liquid-hydrogen tank reduces the sitting capacity down to about 40.
That’s the hope of Los Angeles-based startup Universal Hydrogen which has turned a turboprop-powered regional airliner into a hydrogen plane. Earlier this month, its plane, nicknamed "Lightning McClean," successfully completed a 15-minute test flight in the US with a pilot and two flight crew on board. It made two passes around the airfield at Moses Lake, Washington, at a low altitude of about 3,500 feet, according to the developer of the airplane, Universal Hydrogen. During the second circuit over the airport, the test pilots throttled back the conventional engine and cruised primarily on the one hydrogen-powered engine.
Może to i pieśń przyszłości, ale póki co średnio to wygląda, skoro od lat 80' samoloty wodorowe ruszyły się na tyle, by polatać testowo 15 minut...