Najnowsze prognozy ruchu lotniczego są na tyle obiecujące, że CPK może być większy, niż zakładały wcześniejsze plany. — Jeśli się potwierdzą, szybciej będziemy zmierzać do zwiększania przepustowości. Jesteśmy na to gotowi — stwierdza w rozmowie z Business Insiderem dr Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego


  • Nie planujemy wchodzić w partnerstwa z podmiotami zagranicznymi, bo nie widzimy potrzeby dzielenia się przyszłymi zyskami. Ok. 65 proc. inwestycji lotniskowej będzie finansowane długiem — opowiada prezes CPK

  • CPK buduje Koleje Dużych Prędkości, które mają łączyć przede wszystkim duże aglomeracje — to ich główny cel — mówi dr Filip Czernicki

  • Odnosi się też do kwestii terminów i problemu, że na razie polscy dostawcy kolejowi nie są w stanie wyprodukować tak szybkich pociągów, jakie chce CPK


Grzegorz Kowalczyk, dziennikarz Business Insider Polska: Sprawa CPK i tzw. szprych kolejowych wraca w prezydenckiej kampanii wyborczej. Co powiedziałby pan mieszkańcom miejscowości, które wypadły z planów kolejowych nowego rządu, a były w nich za czasów PiS?

Dr Filip Czernicki, prezes CPK: Powstało wokół tej kwestii kilka nieporozumień, które warto wyjaśnić. Po pierwsze, tzw. szprychy zaprezentowane przez poprzednie władze spółki były jedynie kreskami na mapach – nie zabezpieczono ani finansowania, ani gruntów pod budowę tych linii kolejowych. Z żadnych inwestycji nie zrezygnowaliśmy, bo ich w realnych zamierzeniach nie było. Papier przyjmie wszystko. Odchodzimy od budowy w Baranowie wielkiego kolejowego hubu przesiadkowego. Będziemy łączyć miasta, do których pasażerowie chcą podróżować. Zadania związane z połączeniami regionalnymi realizuje PKP PLK. CPK buduje Koleje Dużych Prędkości, które mają łączyć przede wszystkim duże aglomeracje – to ich główny cel


A planowana skala lotniska może się zmienić?

To możliwe. Obecnie budowa lotniska została podzielona na fazy – dodaliśmy prefazę, która pozwala elastycznie reagować na wzrost ruchu lotniczego. Skalę inwestycji dopasowano do aktualnych prognoz ruchu lotniczego, by zapewnić rentowność i nie generować zbędnych kosztów. Najnowsze prognozy IATA są dla nas bardzo obiecujące i świadczą o tym, że pasażerów może być więcej. Zgodnie z ostatnią estymacją, w 2032 r. można spodziewać się, że ruch lotniczy będzie większy o 1,5-2 mln, niż przewidywała to wcześniejsza prognoza, co oznaczałoby, że w pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotniska skorzysta z niego ok. 30 mln pasażerów. Jeśli te prognozy się potwierdzą, szybciej będziemy zmierzać do zwiększania przepustowości. Jesteśmy na to gotowi.


Zdaniem poprzedników wstrzymujecie i opóźniacie inwestycje.

To nieprawda. Od początku mojej kadencji starałem się obniżyć temperaturę debaty wokół CPK i odpolitycznić ten projekt. Powinien być traktowany jak każda inna ważna inwestycja publiczna, a nie przedmiot politycznych sporów. CPK musi mieć uzasadnienie ekonomiczne i musi się opłacać. Największym wyzwaniem pozostaje trzymanie się harmonogramu i elastyczne dostosowywanie skali inwestycji do realnych potrzeb rynku


CPK odszedł od poszukiwania zagranicznych inwestorów. Skąd ta zmiana podejścia w porównaniu do poprzedników? Docelowo mogło to zmniejszyć skalę wydawania publicznych środków.

W zakresie wykonawczym przewidujemy udział prywatnych wykonawców – już rozstrzygnęliśmy przetarg na tunel w Łodzi, a kolejne postępowania są przed nami. Jeśli chodzi o stronę finansową, naszym głównym partnerem są Polskie Porty Lotnicze, spółka z naszej grupy kapitałowej, która ma ogromne doświadczenie w zarządzaniu portami lotniczymi i bardzo dobrą sytuację finansową. Nie planujemy wchodzić w partnerstwa z podmiotami zagranicznymi, bo nie widzimy potrzeby dzielenia się przyszłymi zyskami, skoro możemy w pełni wykorzystać własne zasoby i know-how.


Więcej można poczytać:

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/szef-cpk-o-terminach-i-inwestorach-nie-ma-potrzeby-dzielenia-sie-zyskami/6rpj2c1


#wiadomoscipolska #cpk #polska #newsydamwa <-- do czarnolistowania

Komentarze (23)

jonas

Jak to, więc teraz to już nie jest partyjna megalomania i przepalanie kasy?

damw

@jonas aż tak nie śledzę całego tematu i kto kiedy co powiedział, ale kojarzę tylko chwilowe wstrzymanie po wyborach, aby zrobić audyt tego co zrobili poprzednicy. Obecna ekipa planowała uwalić ten cały projekt tak na amen?

Fishery

@damw Megalotnisko na zadupiu europy! To musi się udać!

Krzysztof_M

@Fishery nie na zadupiu tylko w centrum.

Thereforee

@Krzysztof_M W centrum zadupia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Fishery

@Krzysztof_M Geograficznym. Co nijak się ma do ekonomicznego sensu.

Pic rel zadupie lotnicze.

Ale generalnie jestem za cpk, nawet za zwiększeniem jego rozmiaru pięciokrotnie! Śmiesznie będzie czytać "no ja pierdolę, powinno wyjść inaczej", zwłaszcza że nie będzie to finansowane z mojej kasy.

ef6e2a94-1ac0-44a2-b37d-1b74c261b5c1
bartek555

@Fishery no stary, a jak ma ten ruch lotniczy wyglada, skoro najwieksze huby sa na zachod od nas? Do tego przestrzen nad ruskimi jest zamknieta wiec lataja dolem i gora

Fishery

@bartek555 Ale jak cpk powstanie to zaczną latać?prawda?

Skoro BER położony o wiele lepiej, w 4 milionowym mieście generuje nadal straty to Polakom na pewno się uda

bartek555

@Fishery wiesz, jak juz tak patrzymy na ber to oni go nie mogli otworzyc przez 7 lat. To znaczy, ze nam tez sie tyle obsunie? Po to sa trwajace analizy, audyty, prognozy, zeby takie rzeczy policzyc. Polska staje sie z roku na rok coraz bardziej atrakcyjna, a jesli duzy hub przesiadkowy bedzie bardziej na wschod to czesc polaczen z/w tamta strone na pewno trafi do polski


To troche jakbysmy mieli nie budowac autostrad przez polske na wschod, bo mozna pojechac przez czechy, slowacje, itp

Fishery

@bartek555 Jak już pisałem, jestem za tym żeby to budować. Nawet dołożyłbym kosmodrom i koloseum.


7 lat? Panie, my już w 2017 łąkę ogrodzili!

winet

@Fishery ale zajebales z dupy. Twoim zdaniem w jaki sposób te samolociki miałyby się znaleźć nad PL jeżeli nie poprzez wybudowanie lotniska które przeciągnie ruch lotniczy na wschód?

PanNiepoprawny

@Fishery CPK musi pluć sobie w brodę, że nie zatrudniło takiego specjalisty

sadamasin

@Fishery smaruj dupala bo wyżej dupy nie podskoczysz i zostało się tylko wypiąć. Zawsze się znajdzie większy i silniejszy do którego można się porównać żeby poczuć się jak gowno. Mental niewolnika w pełnej okazałości.

Krzysztof_M

@Fishery bardzo ładna mapka i bardzo ładnie obrazuje że port lotniczy na wschodzie skoro uważasz że to nie centrum jest potrzebny. Ale chciałbym zauważyć że nie jestem ekspertem i mogę się mylić, jak to już ktoś dziś w jakimś memie zauważył. Memie? Jest takie słowo, czy właśnie je stworzyłem?

Pozdrawiam Serdecznie

Fishery

@PanNiepoprawny Taaa. Eksperci zaś pracują nad tym lotniskiem od paru ładnych lat. Od ilu? No ale łąkę mamy zacną. Zdajesz sobie sprawę z tego że CPK to nie jest twór biznesowy? To jest obecnie polityka.

Fishery

@Krzysztof_M Tak. Powinniśmy też wybudować mega stację benzynową na totalnym wypizdziejewie. Mapy pokazują że mało co tam jeździ więc jest tam potrzebna. Jednak również nie jestem ekspertem więc mogę się oczywiście mylić.

PanNiepoprawny

@Fishery nie przeczytałeś w ogóle artykułu. Najs.

Fishery

@PanNiepoprawny Ależ czytałem. Zabawny. Jednakże biorę oczywiście za pewnik że wszystko jest prawdą. W końcu w pl za kłamanie opinii publicznej grożą bardzo duże nieprzyjemności.

Niemniej życzę wam aby zbudowali ten obiekt. Raz że będzie to pomnik polskiej potęgi, dwa to że odciąży lotnisko w Radomiu czy Modlinie.

Anty_Anty

@bartek555 To patrz się na tych którym wychodzi. Ćwiczysz na siłce? Po co jak wiele osób rezygnuje.

Równanie w dół, no zajebiście.

Jak huby wyglądają? pomyśl sobie że możesz mieć monopol w regionie więc uznajesz że jest to nieopłacalne ale podajesz pomysł konkurentom i patrzysz jak zapierdalają.

Anty_Anty

@Fishery Bo większość kieruje się na huby, rozumiem że też się dziwisz dlaczego na drogach lokalnych nie ma ruchu jak na autostradzie?

Rozumiem też że w twoim świecie kierowcy nie zmieniają siatki połączeń na bardziej optymalne?


Rozumiem też że tego nie znasz

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KngKivXA9lo3RWg9F2loOc0wvrPc7VPs5Bn28rxSH7E/edit?pli=1&gid=0#gid=0

bartek555

@Anty_Anty ty na pewno do mnie chciales pisac?

Anty_Anty

"Najnowsze prognozy ruchu lotniczego są na tyle obiecujące, że CPK może być większy"


Jeszcze niedawno takie twierdzenie było pisowską herezją, dziś piorunują ciebie osoby które wieszczyły nieopłacalność, głupote i megalomanie,inni pisali że mają bliżej do berlina z Szczecina więc to się nie opłaca.

Z sekcją kolejową było to samo, megalomania, zwłaszcza przy prędkościach ale jak zaproponowano większe prędkości to już jest cacy.

Zaskakujący jest element wyparcia, jak z Putinem gdzie o własne czyny oskarżano innych.


Szkoda że ludzie nie umieją oceniać projektów przez pryzmat projektów.


Projekt opóźniony, okrojony a teraz stoją na rozdrożu, opóźniać dalej czy grać własną grę a to wynika tylko z uwarunkowań geopolitycznych na zachodzie.

Póki co jak kiedyś pisałem tak się sprawdza, c⁎⁎j, d⁎⁎a i kamieni kupa.

Zaloguj się aby komentować