Messerschmitt Me 262 Schwalbe – pierwszy użyty bojowo samolot myśliwski o napędzie odrzutowym. Produkowany masowo podczas II wojny światowej przez Niemcy. Messerschmitty Me 262 uzyskały 900 zestrzeleń przy stratach własnych 100 maszyn.
18 marca 1945 roku 37 samolotów Me 262 przechwyciło wyprawę bombową składającą się z 1221 bombowców i 632 myśliwców eskorty, zestrzeliwując 12 samolotów bombowych i jeden myśliwiec wroga, przy stratach własnych wynoszących 3 samoloty. Pomimo tego, że samoloty te wyprzedały technologicznie samoloty aliantów, nie odmieniły losów wojny. 500 tych samolotów zostało zniszczonych na ziemii w bombardowaniach. Pilotów należało na nowo szkolić ze względu na to, że zupełnie inaczej używano tych samolotów, a ich prędkość osiągała 800 km/h czyli dużo więcej niż tradycyjnie używane wcześniej samoloty z napędem śmigłowym. Na dodatek samoloty te zużywały niebotyczne ilości paliwa co było bardzo dotkliwe dla Luftwaffe.
Następnym problemem co może się wydawać nie powinno być problemem było to że samoloty te były dużo szybsze niż samoloty aliantów, co powodowało, że okno czasowe w którym możesz wycelować było niezwykle krótkie. Wyobraź sobie, że wyprzedzasz na autostradzie rowerzystę jadąc 180km/h samochodem i musisz go trafić z karabinu. Nie jest to łatwa sprawa, bo wyprzedzenie go trwa dosłownie sekundę. Opracowano więc nową taktykę atakowania alianckich samolotów. Odrzutowce podlatywały od tyłu dużo wyżej niż alianckie samoloty i następnie zaczynały nurkować wprost na bombowce omijając myśliwce które nie mogły zareagować, nurkowanie na wprost bombowców dawało pilotom więcej czasy na skuteczne przycelowanie.
Sam samolot latał około 150 km/h szybciej niż najszybsze alianckie samoloty w tym czasie.
Me 262 był pierwszym sygnałem końca ery samolotów napędzanych śmigłem i początku ery odrzutowców latających z prędkościami rzędu 800 km/h
Na filmie urywek rozmowy amerykańskich pilotów przez radio, po zobaczeniu pierwszy raz na żywo samolotu odrzutowego w boju w 1944 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=OBh0U8XqREw
#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #2wojnaswiatowa #gruparatowaniapoziomu
Jim_Morrison

@Legitymacja-Szkolna Ale one musiały zawsze latać z maksymalną prędkością? Nie mogły zwolnić?

dildo-vaggins

@Jim_Morrison w walkach samolotowych liczy się prędkość i pęd, oczywiście samolot może zwolnić ale przy manewrach traci sporo ze swojej energii którą ciężko mu odzyskać w szybkim czasie walki powietrznej. Właśnie ten pęd Me262 dawał mu przewagę w powietrzu, przy większej prędkości miał więcej energii co dawało mu przewagę przy szybkim wznoszeniu i ewentualnej ucieczce przed ogniem wroga. Dla porównania mustang p51 miał prędkość wznoszenia 16m/s, a Me262 „tylko” 19m/s, to niewielka różnica mimo ogromnej roznicy technologicznej, taki Hawker Tempest V miał prędkość wznoszenia prawie 24m/s, dlatego dla Me262 prędkość była wszystkim.

Jim_Morrison

@dildo-vaggins O! I to jest odpowiedź, dzięki.

pol-scot

@Legitymacja-Szkolna widzialem w muzeum RAF-u w Cosford

jotoslaw

i miały mało zestrzeleń i chuj dupa i kamieni kupa bo szybkostrzelność broni pokładowej była za niska

Zaloguj się aby komentować