Jakie zanurzenie na dziobie ma widoczny statek?
.
.
.
.
.
.
.
7.06 m
Kazda cyfra ma 10cm wysokosci i przerwy miedzy nimi tyle samo. Jesli woda jest rowno POD 7.2 to mamy 7.20, w polowie dwojki mamy 7.25, zakryta dwojka to 7.30, itp, itd.
Z marek zanurzeniowych mozemy dostac wiele informacji, oprocz oczywiscie samych wartosci bezwzglednych. Mozemy dowiedziec sie, czy mamy przechyl na ktoras burte (porownujac lewa/prawa). Trym (porownujac dziob/rufa). Mozemy tez dowiedziec sie czy i jakie mamy ugiecie statku, tzw. hogging lub sagging.
Zanurzenie to jeden z podstawowych parametrow statecznosciowych, rowniez do obliczania tego ile ladunku przyjal statek. Nazywa sie to draft surveyem, i polega to, w skrocie, na porownaniu stanu poczatkowego wszystkich zbiornikow i zanurzenia ze stanem koncowym, a roznica da nam calkiem dokladna ilosc przyjetego towaru.
Z zanurzeniem jest zwiazanych wiele parametrow, a jednym z ciekawszych i bardziej przydatnych jest TPC, czyli tons per centimeter. Wartosc ta uzywana jest do szacowania zmian zanurzenia po przyjeciu danej masy na statek. Oczywiscie jest to bardzo uproszczone, dlatego mowie, ze to tylko do szacowania, bo wszystko zalezy gdzie ta masa zostala polozona.
Ogolnie moglbym jeszcze duzo pierdow na ten temat powiedziec, ale i tak nie przeczytacie. Na nastepny post na warsztat wezmiemy znak Plimsola.
Piona.
#barteknamorzu #ciekawostki #pracbaza #statki #marynarz





