Chińczycy przejmują rynek w Polsce. Wyraźny trend. "Bardzo szybko zwiększają udziały"

Polacy coraz chętniej kupują samochody od producentów z Chin. Tamtejsze koncerny zaczynają uciekać konkurencji.

Tylko w maju zarejestrowano ponad 3 300 samochodów osobowych od chińskich koncertów. To czterokrotnie więcej niż przed rokiem. Z kolei biorąc pod uwagę cały ten rok (do maja), Polacy kupili już ok. 14 tys. "chińczyków", czyli aż sześć razy więcej w tym samym okresie 2024 r.

#wiadomoscipolska #motoryzacja #chiny

nextgazetapl

Komentarze (38)

100mph

Europejskie koncerny chcą być premium by mieć ceny premium i marżę premium. Ludzi tymczasem na to nie stać. Polacy nie wybierają chińskich aut bo są lepsze ale dlatego, że są WYRAŹNIE tańsze. Ludzie chcą aut tanich, niezawodnych z trwałymi jednostkami napędowymi. Dlatego Toyota przejęła rynek i dlatego rośnie Dacia oraz marki chińskie i bardzo dobrze bo okazuje się, że w stosunku do 2024 roku auta mocno straciły na cenie, nawet 20%.

bartek555

@100mph niestety, taka jest cena wszelkiej masci regulacji i drogiej sily roboczej


No i chciwosci koncernow ;)

Konto_serwisowe

@100mph Cena jest ważna, ale Chińczycy też idą do przodu. Takie BYD chociażby, w zeszłym tygodniu podkupili management jednemu z koncernów samochodowych (bo po co budować coś od zera, skoro można przyjść na gotowe), a do tego chcą stawiać Megawatowe (!) ładowarki do samochodów elektrycznych... Przecież tego nawet Tesla jeszcze nie ma...

bartek555

@Konto_serwisowe przeciez w tych firmach pracuje pelno takich ludzi. Dlaczego kia stinger byla takim kotem?


As Kia's Chief Design Officer, Schreyer played a key role in defining the Stinger's overall design language, drawing on his previous experience at Audi and Volkswagen. 


Biermann, who previously led BMW's M performance division, was instrumental in tuning the Stinger's chassis and performance, ensuring it lived up to its sporty design. He joined Kia in 2014 and played a critical role in developing the Stinger's driving experience

bartek555

@Konto_serwisowe opowiedziec ci historie jak to „ruska” firma dokonczyla nord stream europejskimi rekami? ;)

Konto_serwisowe

@bartek555 To prawda, tylko kwestia skali. https://francuskie.pl/byd-przejmuje-ludzi-stellantis-w-calej-europie-w-jakim-celu/

W Polsce do BYD dołączyła Magda Redestowicz – doświadczona menedżerka, która przez lata związana była z markami należącymi do Stellantis. We Włoszech zespół BYD zasilił Gianluca Zampese, również wcześniej wysoko postawiony pracownik Stellantis. W Wielkiej Brytanii kluczową rolę objęła Maria Grazia Davino – była szefowa Stellantis UK czy Lars Białkowski, były szef Stellantis w Niemczech. Lista jest znacznie dłuższa i obejmuje menedżerów średniego i wyższego szczebla w Hiszpanii, Francji, Holandii i innych krajach europejskich.

d.vil

@Konto_serwisowe nie dziwię się, że ludzie uciekają ze Stellantis-a, ta firma skutecznie stara się wyeliminować z rynku, w odróżnieniu od chińczyków.

xsomx

Biedaki umysłowe. To są Ci sami ludzi, co tracą setki tysięcy na wnuczka albo miłość z USA i każdy się zastanawia skąd mają pieniądze.

Sprzedają nasz własny przemysł za kamerę parkowania z przodu samochodu albo większy ekranik w środku. Samochody z Chin to ogromne zagrożenie. Chińczycy mają dostęp do każdego sensora, każdej kamery i mikrofonu. I te dane są wysyłane na chińskie serwery.

Każdy z tych samochodów jest subsydiowany przez chiński rząd, żeby ta cena była właśnie tak znacząco niższa od zachodniej konkurencji. Oni nie robią tego dla zysków, ale dla szerzenia narzędzi wpływu. Później każdy taki samochód będzie zagrożeniem wywiadowczym albo tykającą bombą. Albo po prostu wyłączą je wszystkie żeby cywilna populacja nie mogła się przemieszczać.


Do tego wytną nasz własny przemysł do końca i będziecie za 20 lat wszyscy pracować na chińczyka. Głupcy. Kompletni głupcy.

TRPEnjoyer

Sprzedają nasz własny przemysł


@xsomx W sensie przez to już nie ma Poloneza i Lublina? Chyba że wg ciebie możemy klepać komponenty do VAG, ale do BYD już nie?

Chińczycy mają dostęp do każdego sensora, każdej kamery i mikrofonu. I te dane są wysyłane na chińskie serwery.


Jak to dobrze, że amerykańskie rzeczy, np Tesla, tak nie robią, a nie, czekaj...


Później każdy taki samochód będzie zagrożeniem wywiadowczym albo tykającą bombą. Albo po prostu wyłączą je wszystkie żeby cywilna populacja nie mogła się przemieszczać.


No z czystej złośliwości wyłączą nam zdalnie niehakowalną elektronikę, do której masz fizyczny dostęp xD Bo są tacy źli i niedobrzy i nie chcą, byśmy sobie jeździli po Europie.


Do tego wytną nasz własny przemysł do końca i będziecie za 20 lat wszyscy pracować na chińczyka. Głupcy. Kompletni głupcy.


My jesteśmy Stellantis? Czy VAG? Czy my jesteśmy podwykonawca? Z wdzięczności za możliwość pracy (jako podwykonawca) ze znośną, ale nie dobrą marżą, mam całować po rączkach za wzrost cen czasem i ponad 50% w ciągu 5 lat??

maks_kow

@xsomx to nie konsumenci wycieli przemysl w europie, to parlament europejski kierujacy sie pseudoekologicznymi wysrywami.

Ekspansja chinczykow jest mozliwa tylko dzieki korpokracji, przeregulowaniu i wciskaniu konsumentom na sile gowno produktow za bajonskie sumy.

Jak chujowe musza byc rodzime marki, skoro chinskie sa lepsze?

xsomx

@maks_kow Nie są lepsze jakością, to na pewno. Są SUBSYDIOWANE przez chiński rząd. One mogą nawet tracić na każdym sprzedanym samochodzie i ich nic nie obchodzi. Chiński rząd ich wyciągnie z każdego problemu. To się nazywa dumping cenowy.

A jak już wytną konkurencję cenami, jak już bezrobocie w Polsce wystrzeli bo zamkną fabrykę jednego samochodu, fabrykę producenta zderzaków, silników, hamulców czy szyb, to wtedy Chińczycy ceny podniosą i jakość obniżą. Ale wtedy będzie już za późno.

Ale oczekiwać od głupców, żeby zrozumieli, że kręcą sznur na samych siebie.


Czego wy chcecie od tej Unii Europejskiej. Chińskie samochody muszą spełnić te same normy, żeby być tutaj sprzedawane.

Bardzo dobrze, że są normy i podnoszą jakość i bezpieczeństwo. O normach pierniczycie, a kupicie "lewackie" elektryki z Chin.

Konto_serwisowe

@maks_kow Gdyby nie te normy i wałki w stylu dieselgate, to Chińczycy byliby tu liderem od dawna. Można wiele UE zarzucić, ale paradoksalnie miała tu swoje pozytywy.

bartek555

@xsomx skoro chinczycy sa zagrozeniem, bo ich motoryzacja jest subsydiowana przez ich rzad i jak widac to dziala to…. czemu inne wielkie gospodarki tak nie zrobia? Czemu nie wspomagac firm czego efektem, bedzie wieksza sprzedaz i zadowolenie konsumentow? Czemu jak sa pomoce rzadowe dla vaga to chuja to zmienia w kwestii ceny?


O tym pierdoleniu z sensorami i serwerami chinskimi to nie bede dyskutowal, bo nie uwiera mnie ameliniowa czapeczka.


Swoja droga, jesli uwazasz, ze chinskie czy np. Koreanskie samochody nie sa lepsze lub rowne jakosciowo europejskim to chyba nie siedziales w nowych autach po obu stronach bariery.


Jesli uwazasz, ze zwykle szary kowalski jest glupcem, bo woli wydac polowe mniej na rownie dobre auto to sam jestes glupcem. Jesli wielkie glowy jak ty, chca

to zmienic to prosze bardzo, polityczne drzwi sa otwarte.

mute

@bartek555 ja nie mam emaliowanej czapeczki na głowie, ale zgodzę się z kolegą @xsomx że niemaszki wraz z EU od kilku ładnych lat próbują wykosić konkurencje, patrz afera diesel gate. Gdyby nie amerykańscy prawnicy to dalej ta afera była by postrzegana jako kolejna teoria spiskowa.

Dodatkowo unia teraz bierze się za samochody z napędem hybrydowym PHEV, zgadnij z jakiego kraju pochodzi najwięcej samochodów z tym napędem.


https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-europa-chce-uderzyc-w-hybrydy-przemysl-motoryzacyjny-protest,nId,21826481

maks_kow

@Konto_serwisowe XDD

Na pewno XD. Dlatego nie ma galezi przemyslu w UE ktora nie umieralaby z powodu legalislacyjno-pseudoeko wysrywow parlamentu europejskiego.

Dla obrony interesow spoleczenstwa, parlament stworzyl przepisy uniemozliwiajace funkcjonowanie przedsiebiorstw i spowodowal wyludnianie kontynentu

Nosz kurwa genialne XD

A diesel gate ujawnili amerykanie. Stawiam dolary przeciw orzechom, ze gdyby nie usa, to za chuj bysmy nie wiedzieli o takiej aferze albo jej aftermath bylby inny.

Ot chocby jak afera ze stellantisem i silnikami puretech.

Niemcy po raz kolejny (po dealem na gaz z putinem) przekombinowali. Chcieli podporzadkowac przemysl motoryzacyjny pod siebie, ale wyjebalo im to w ryj i niemal 40 lat wspolpracy z chinami wlasnie obrocil sie przeciwko nim.

Europa juz nie jest w zadnej mierze niezalezna. Smiejemy sie z ruskich, ale u nas nie jest lepiej.

bartek555

@mute z tym ja tez sie zgadzam

Konto_serwisowe

@maks_kow

A diesel gate ujawnili amerykanie. Stawiam dolary przeciw orzechom, ze gdyby nie usa, to za chuj bysmy nie wiedzieli o takiej aferze albo jej aftermath bylby inny.


No i...? To coś zmienia? To chyba oczywiste, że Niemcy się sami nie sypnęli, przecież to nie byłoby w ich interesie


Niemcy po raz kolejny (po dealem na gaz z putinem) przekombinowali. Chcieli podporzadkowac przemysl motoryzacyjny pod siebie, ale wyjebalo im to w ryj i niemal 40 lat wspolpracy z chinami wlasnie obrocil sie przeciwko nim.

Europa juz nie jest w zadnej mierze niezalezna. Smiejemy sie z ruskich, ale u nas nie jest lepiej.


Śmiejemy się z ruskich, bo to debile i lemmingi. A to, że Niemcy mają czasem gwoździa w mózgu i zaczynają łapać gospodarczo zadyszkę, to inna sprawa. Kraje UE bez UE nie znaczyłyby kompletnie nic, ale niestety kosztem tego jest ociężałość w podejmowaniu decyzji i zakulisowe utarczki w imię prywatnych interesów poszczególnych państw.

xsomx

@bartek555

Może czapeczka cie nie uwiera, ale zmień majty bo definitywnie guma za mocno w pasie uciska i prawdopodobne w takich wypadkach, że zbyt mała ilość tlenu do górnych partii ciała dopływa.


Ty na serio piszesz żeby niemiecki rząd subsydiował swoje marki tak bardzo jak Chińczycy? Nie rozróżniasz jaki system polityczno-ekonomiczny obowiązuje w Europie, a jaki w Chinach? Tam jest gospodarka częściowo centralnie planowana. Ma służyć partii tam gdzie to potrzebne, żeby zdobywać strategiczne przewagi na najważniejszych gałęziach przemysłu, szczególnie wysokich technologii. Tyle na statku siedzisz, poczytaj też trochę zamiast na hejto postować cały czas. Do tego mają taką nadpodaż mocy produkcyjnej, że produkują po kosztach.


https://www.csis.org/blogs/trustee-china-hand/chinese-ev-dilemma-subsidized-yet-striking#:~:text=From%202009%20to%202023%2C%20we,eliminated%20it%20beginning%20in%202023. Chinese EV Dilemma: Subsidized Yet Striking | Trustee China Hand | CSIS – bardzo dokładna analiza w jaki sposób Chiński rząd, de facto właściciel każdej z tych firm, subsydjuje je na każdym kroju.

https://www.bbc.com/news/articles/cy8d4v69jw6o


Telefon masz może Xiaomi, w domu kamerki HikVision, router TP-Linka a modem od Huaweia? A dron dla dziecka od DJI?


Serio nie czytasz o żadnych ze skandali?

Nawet panele słoneczne komunikują się z chińskimi serwerami.

Nie spodoba się Chińczykom, że DJI jest na wojnie to mogą drony wyłączyć Ukrainie. Do tego znają lokację każdego z nich.


Chińskie samochody komunikują się z serwerami w Chinach. Każda chińska firma MA OBOWIĄZEK dzielenia z wszelkimi danymi z partią. To jest zagrożenie strategiczne, bo Chiny są nam wrogim systemem i krajem.


A co do śledzenia, to proszę. Oczywiście inne marki również mogą być śledzone, ale nie będę pomagał komunistom. Tutaj masz badania z Norwegii.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-05-15/probing-a-69-000-chinese-electric-vehicle-for-clues-on-spying


https://www.france24.com/en/americas/20240929-trojan-cars-why-the-us-fears-china-cyberattacks-on-electric-vehicles-russia


https://www.theguardian.com/environment/2025/apr/29/source-of-data-are-electric-cars-vulnerable-to-cyber-spies-and-hackers


https://ing.dk/artikel/chinese-electric-cars-equipped-cameras-could-spy-danish-military-bases


Nawet ich panele słoneczne są zagrożeniem.

https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/


Swoją drogą, zamiast BMW, może weź Omodę następnym raze jak jakość taka sama i zastanawiasz się po co ludzie przepłacają.


Kowalski jest nieświadomym głupcem skoro zamiast wspierać lokalną gospodarkę to pomaga ją rozkładać. Takie samo zdanie mam o wszystkich zamawiających z Ali, Shein, Temu i innych stron po prostu produkujących śmieci.

w0jmar

O - nastepny "włącz myślenie".

d.vil

@xsomx konsumenci mają czuć się winni, że korporacje z chciwości wyniosły się do chin, żeby zdzierać z nas jeszcze więcej?Teraz, gdy pojawiła się konkurencja z Azji, wielki płacz i kupuj nasze, 'krajowe' (wyprodukowane w CHRL) i bądź patriota? Niech spierdalają.

matips

Chiński rząd ich wyciągnie z każdego problemu.


@xsomx Bzdura, Chińczycy nie substytuują swojego przemysłu w ten sposób. Pakują duże dotacje, pozwalają się rozwinąć wielu firmom, a potem stopniowo przykręcają kurek zmuszając je do konkurencji. Część firm bankrutuje, najlepsze zostają - w ten sposób Chińczycy przyspieszyli rozwój technologi np. fotowoltaicznych, baterii, rowerów, hulajnóg, różnego e-commerce, obecnie samochodów.


Chiński przemysł automotive jest rozbujany do granic przekraczających popyt wewnętrzny, jeśli firmy typu BYD nie znajdą rynków eksportowych to zbankrutują i Chiński rząd ich z tego nie wyciągnie. Za jakiś czas dotacje im się skończą, ale pozostanie przewaga w postaci zbudowanych za nie fabryk i opracowanych technologii.

matips

skoro chinczycy sa zagrozeniem, bo ich motoryzacja jest subsydiowana przez ich rzad i jak widac to dziala to…. czemu inne wielkie gospodarki tak nie zrobia?


@bartek555 To jest doskonałe pytanie, które często mi się nasuwa gdy wszyscy wieszają psy na Chiach i oskarżają ich o nieuczciwe praktyki. Wyłania mi się wtedy obraz Europejczyków czy też Amerykanów, którzy są zachwyceni własnym modelem ekonomicznym i nie potrafią przyjąć, że inne systemy istnieją i trzeba z nimi konkurować.

Pewnie, USA+Europa mogą zamknąć swój rynek wysokimi cłami, ale eksport do pozostałej części świata (Afryki, Azji, Ameryki Południowej) to konkurencja nie tylko firm ale również modeli ekonomicznych w których te firmy funkcjonują.

bartek555

@xsomx skoro wszystkie produkty chinskie takie zle, a europejskie takie dobre, to dlaczego ta, przeregulowana juz i tak, eu nie zabronni sprzedazy ich na naszym terenie?


Skoro sa dostepne, to co mnie, szarego kowalskiego obchodzi, ze jakies tam dane zbieraja z mojego samochodu czy odkurzacza? Jesli to jest takie ogromne zagrozenie dla przemyslu to niech sie zajma ci, ktorzy ten przemysl powinni chronic.


Ja jestem maly miki i interesuje mnie moja rodzina i nasz budzet. Jesli moge cos kupic tanszego, ale rownie, albo lepszego jakosciowo, to kupie to. A niech sobie pan chinczyk zbiera informacje i oglada moje stopy w moim domu, prosze bardzo.

matips

Ty na serio piszesz żeby niemiecki rząd subsydiował swoje marki tak bardzo jak Chińczycy? Nie rozróżniasz jaki system polityczno-ekonomiczny obowiązuje w Europie, a jaki w Chinach? Tam jest gospodarka częściowo centralnie planowana. Ma służyć partii tam gdzie to potrzebne, żeby zdobywać strategiczne przewagi na najważniejszych gałęziach przemysłu, szczególnie wysokich technologii. Tyle na statku siedzisz, poczytaj też trochę zamiast na hejto postować cały czas. Do tego mają taką nadpodaż mocy produkcyjnej, że produkują po kosztach.


@xsomx: odpowiedź na to, wg. klastycznego kapitalizmu jest następująca: niech Niemcy zamkną swój automotive i niech zajmą się działalnością przemysłową która przynosi wyższe marże, gdzie panuje mniejsza konkurencja. Jeśli chcą być dalej bogatym krajem, to niech wymyślą innowacyjne rozwiązania i nowe branże. Skoro Chiny chcą dopłacać, to niech dopłacają a Niemcy niech z tego korzystają.


Druga, bardziej złośliwa odpowiedź to, że kraje zachodnie zamiast dopłat z rządu centralnego mają cały skomplikowany system rynków finansowych. Po co on istnieje poza dostarczaniem dopaminy hazardzistom? Otóż rzekomo istnieje po to, aby finansować duże przedsięwzięcia, ryzykowne inwestycje, ale by te ryzyka i szanse policzyć. Mimo swojego rozwoju nie jest wstanie dostarczyć podobnego finansowania dla niemieckich firm motoryzacyjnych. Może więc to co mamy nie jest odpowiedzią na to jakie wyzwania rzuca dzisiejsza geopolityka?

kermelanik

@maks_kow parę dni temu był post o komponentach wzrostu cen aut. Dostosowanie do wymogów to było ok. 6 pkt. procentowych z okresu 2020-4 bodajże. Z pamięci mówię.

xsomx

@bartek555 Każdy ma wolną wolę i wolność wyboru. To fundament.


Boli mnie natomiast właśnie ten brak edukacja ekonomicznej i brak patriotyzmu gospodarczego, kiedy ludzie mający pieniądze wolą napędzać przemysł wrogiego systemu, który tej wolności przeczy całym sobą.


Przemysł tak wysoce skomplikowany jak motoryzacyjny daje pracę milionom w Europie i setką tysięcy w Polsce. Te złotówki wydane na samochód kończą w kieszeniach twojego sąsiada pracującego w fabryce hamulców i pozwalają mu na godne życie albo w kieszeni chińskiego przemysłowca.


Rozumiem faktycznie biednych ludzi walczących o przetrwanie. Nie o nich mówię.

Mówię o tych, którzy zarabiają tysiące, a sr*ją na własny dobrobyt wyprowadzając pieniądze z lokalnego rynku.


Brak edukacji. Taka jest przyczyna biedactwo umysłowego.

bartek555

@xsomx Jesli twoim zdaniem patriotyzm gospodarczy ma wygladac tak, ze mam wydawac 2x wiecej za produkt taki sam, albo gorszy to taki patriotyzm ruchajacy obywateli w dupe jest dosyc nieciekawa wizja. Niech panstwo (panstwa) stworza takie warunki, zeby patriotyzm gospodarczy mial racje bytu. Bo ja bardzo chetnie kupie (i kupuje) polski czy europejski produkt, jesli gwarantuje mi to samo w podobnej cenie.


A jesli nie to wybacz, ale nie obchodzi mnie to, za napycham chinczykowi kieszen. Dla mnie i pewnie 99% ludzi istotniejsze jest zeby moja kieszen znaczaco nie ucierpiala, niz to, ze on zarobi.

bartek555

@xsomx jeszcze jedna mysl mi przyszla do glowy po rozmowie z kolega, ktory niedawno wrocil z chin. Chinczycy to ogronny rynek zbytu dla mercedesa, grupy vw (glownie porsche i audi) i innych europejskich marek premium. Ciekawe co bedzie jak oni zastosuja swoj patriotyzm gospodarczy. Ta lezaca i kwiczaca motoryzacja niemiecka rozbije sobie ryja jeszcze szybciej.

DexterFromLab

@xsomx co do zbierania informacji wywiadowczych to się zgodzę. Ale z drugiej jednak strony myślę że jednak zarabiają. To że samochody są trochę tańsze nie zmienia faktu że są strasznie drogie.

matips

jeszcze jedna mysl mi przyszla do glowy po rozmowie z kolega, ktory niedawno wrocil z chin. Chinczycy to ogronny rynek zbytu dla mercedesa, grupy vw (glownie porsche i audi) i innych europejskich marek premium. Ciekawe co bedzie jak oni zastosuja swoj patriotyzm gospodarczy. Ta lezaca i kwiczaca motoryzacja niemiecka rozbije sobie ryja jeszcze szybciej.


@bartek555: to miało swój wydźwięk w lobbingu tych koncernów. Jednak i tak pozycja europejskich marek "premium" w Chinach słabnie. Chińczycy są dość patriotyczni, jeśli ich produkty jakościowo doganiają Zachodnie, to Chińcych chętnie zmieniają postrzeganie tego co jest "premium". Było tak w sprawie elektroniki, z samochodami też to widać.

Konto_serwisowe

@Half_NEET_Half_Amazing To samo mówiono niegdyś o japończykach i gorszej Korei..

PanW

@Half_NEET_Half_Amazing Pff za późno. Jakościowo nie odbiegają od europejczyków, ba, twierdzę nawet, że to badziewie co kupiłem jest w środku lepiej wykonane niż tania Toyota XD

d.vil

@Half_NEET_Half_Amazing tak, nigdy w życiu nic z Chin! Zacznij bojkotować już teraz i wywal ze swojego 'europejskiego' samochodu wszystkie części wyprodukowane w CHRL. Ciekawe jak daleko zajedziesz.

Half_NEET_Half_Amazing

@d.vil

problem jest taki, że ja nie mam europejskiego samochodu

d.vil

@Half_NEET_Half_Amazing spoko, ale rozumiesz, w czym problem? Chiny są fabryką świata, korpo z produkcją i know-how, dla zysku przeniosły się z EU i USiA a teraz płaczą, że wyhodowany sobie konkurencję. Kto ma być temu winny? Oczywiście, że konsument!

Anty_Anty

Nikt si e nie spodziewał czy każdy celowo zamkną oczy? Nie piszę o politykach i o fanach tematu.

Za moment mamy Mercosur, chwila oddechu dla niemieckiej motoryzacji i ponowny szok oraz niedowierzanie gdy do ameryki poł. zawitają na pełnej Chińczycy.

18881c00-822f-4a02-b5ca-8de20f13c5ed
Konto_serwisowe

@Anty_Anty Już są. BYD w Brazylii wzrosło o ponad 300 procent rok do roku, a w przyszłym roku skończą fabrykę i planują zatrudnić 10.000 osób. Nieco mniejsza powstaje równocześnie na Węgrzech...

Zaloguj się aby komentować