Boli niemców Świnoujście, oj boli. I pewnie kukle też ich mocno swędzą:


Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam w tym tygodniu złożyła skargę na decyzję środowiskową dotyczącą budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu


Argumentem przeciwko budowie głębokowodnego terminala kontenerowego jest, UWAGA:

Niemcy argumentują m.in., że na Bałtyku pływa już za dużo statków transportujących towary i przez to morze jest zanieczyszczone.


  • Niemiecka inicjatywa Lebensraum Vorpommern złożyła skargę na decyzję środowiskową ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu

  • Sprawą zajmie się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, skarga liczy prawie sto stron

  • Port w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł i obsługiwać największe kontenerowce świata

  • Niemcy twierdzą, że Bałtyk jest zbyt ruchliwy i zanieczyszczony i większego transportu już na nim nie potrzeba


Złożenie skargi przez Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie potwierdził w piątek Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście, który realizuje projekt budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. ZMPSiŚ przypomniał, że w lutym br. wydana została decyzja środowiskowa dla tej inwestycji, a w postępowaniu prowadzonym przez GDOŚ "dokumentacja została rzetelnie przygotowana i zweryfikowana".


"W oparciu m.in. o tę decyzję ZMPSiŚ razem z inwestorami kontynuuje prace w ramach tej ważnej inwestycji. Restrykcyjne normy i najwyższe standardy, jakie musimy spełnić, by z sukcesem realizować takie przedsięwzięcia, sprawiają, że jesteśmy spokojni o przyszłość GTK w Świnoujściu" — przekazał prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej. "Nie jesteśmy zaskoczeni tą skargą, spodziewaliśmy się" – dodał Siergiej.


Inwestycja w porty kontenerowe czy terminale przeładunkowe lotnicze ma znaczący wpływ nie tylko dla gospodarki, ale i dla budżetu państwa. Do państwa, w którym realizowany jest przeładunek trafia znacząca część unijnego cła, a dotąd to przez niemieckie porty przechodziła spora ilość polskiego importu m.in. z Chin. Jak wskazują jednak eksperci rynku logistycznego, żeby inwestycja w Świnoujściu się zwróciła potrzebne jednak jest udrożnienie Odry dla transportu rzecznego towarów.


Skarga złożona przez BLV wpłynęła do GDOŚ 24 marca, a stamtąd do WSA w Warszawie. Dokumentacja przygotowana przez skarżącego liczy prawie sto stron. Jak ustaliła PAP, niemiecka organizacja nie tylko zaskarżyła decyzję środowiskową umożliwiającą realizację projektu portu kontenerowego, ale złożyła też wniosek o wstrzymanie natychmiastowej wykonalności decyzji GDOŚ.


Na początku lutego br. wiceminister infrastruktury i poseł ze Szczecina Arkadiusz Marchewka informował, że decyzja GDOŚ w sprawie terminala kontenerowego w Świnoujściu jest "ostateczna".


 Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową — przekazał wtedy Marchewka. Przypomniał, że planowane zakończenie budowy do przełom 2028/2029. — Gdy terminal zostanie oddany do użytku, będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju — dodał.


Lebensraum Vorpommern już jesienią 2023 r. zaskarżyło pierwszą decyzję środowiskową ws. terminala w Świnoujściu wydaną przez GDOŚ. Argumentowali, że polski organ zajmujący się ochroną środowiska nie uwzględnił wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza.


Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morskie w Szczecinie.


Więcej info:

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/niemcy-zaskarzyli-decyzje-o-budowie-terminala-w-swinoujsciu-spodziewalismy-sie/fjjnhmn


#polska #wiadomoscipolska #gospodarka #niemcy

Komentarze (10)

maximilianan

@damw niech spierdalaja te stare k⁎⁎wy z najbiedniejszego landu XD

FoxtrotLima

@maximilianan @damw Meklemburgia to jak Podlasie w Polsce. Plus ogromne zagęszczenie kacapów farbowanych na Niemców.

Niech spierdalają.

serel

Bałtyk zanieczyszczony? Mogą posprzątać beczki z chemią z II WŚ, na ten przykład

damw

@serel w ogóle śmieszne jest to ich tłumaczenie, bo jeśli dokładnie te same statki płyną do portów niemieckich, to jest ok, zanieczyszczenia nie ma, przyroda jest happy itd. Ale jak już część statków by miałą dopłynąć do polskich portów i tutaj by cło było odprowadzone, to zbite gary, tak nie można, to dewastacja środowiska i "żondam rozmowy z kierownikiem"

boogie

@damw mogę zamknąć jakieś porty u siebie bo skoro już jest zanieczyszczony to musi to być wina ich portów.

FriendGatherArena

@serel przeciez to Alianci zatapiali

FriendGatherArena

@boogie oni mają główny port w Hamburgu, dlatego mogą pierdolić, ze na Bałtyku należy ruch zmniejszyć. nie zaszkodzi im to.

pierdonauta_kosmolony

To interesujące, na stronie tego Lebensraum wymieniony jest niejaki Axel Kindler, o którym można przeczytać mniej więcej tyle że był burmistrzem Ückeritz dopóki nie został odwołany w referendum.

Zaloguj się aby komentować