Auta na CNG mogą wjeżdżać do SCT, pojazdy na LPG nie mają tego prawa. RPO oczekuje wyjaśnienia tej sytuacji

Jeden z obywateli zwrócił uwagę na brak konsekwencji w przypadku aut na LPG. Samochody zasilane płynnym gazem nie zostały wyłączone z zakazu wjazdu do warszawskiej strefy czystego transportu (SCT), podczas gdy te na gaz ziemny CNG, już tak. Sprawa jest o tyle kuriozalna, że gaz płynny został uznany przez ustawodawcę za paliwo alternatywne, które może poprawić ekologiczność transportu.


#motoryzacja #samochody #lpg #sct

Auto Świat

Komentarze (28)

cebulaZrosolu

Średnio w temacie ale tak mi się skojarzyło.


Ciekawe czy którykolwiek z posiadaczy auta na gaz przejął się kiedyś, że nie może wjeżdżać do parkingów podziemnych ( ͡° ͜ʖ ͡°)

PanNiepoprawny

@cebulaZrosolu nie. Np u mojej mamy przy parkingu podziemnym (blok oddany w zeszłym roku) jest oznaczenie, że można wjeżdżać.

cebulaZrosolu

@PanNiepoprawny ciekawe o co chodzi, czy o wentylację, grubość betonu czy o co bo mój blok był oddany 2 lata temu i nie można :p

superhero

@cebulaZrosolu to troszkę szerszy temat

do garażu i parkingu podziemnego samochód z LPG może wjechać gdy zastosowano wydajny mechaniczny system wentylacyjny - wyciągowy

Janusz biznesu ulepił budynek z gówna i patyków i stawia znak zakazu wjazdu pojazdów zasilanych LPG

- czystość spalin z LPG jest wyższa niż z benzyny i gnojowicy.

jak fachowcy założą instalację LPG nie na chińskich częściach to masz + 10 koni mechanicznych,

fabryczny lpg - info z homologacji

cebulaZrosolu

@superhero weź Ty spierdalaj buraku, nie potrafisz się normalnie odzywać?


To już któryś raz...


O widzę edytowalo się, uderzyło?

PanNiepoprawny

+ 10 koni mechanicznych,


@superhero a chuj, przebijam. +100KM.

superhero

@PanNiepoprawny podałem info z karty homologacyjnej pojazdu zasilanego paliwem

E95 i LPG- na benzynie 90KM, na LPG 100KM - instalacja fabryczna

the_good_the_bad_the_ugly

@cebulaZrosolu z tego co do mnie dotarło to chodzi o wentylację. LPG jest cięższy od powietrza więc gromadzi się przy podłodze i ewentualne wywietrzenie tego co mogłoby wyciekać z instalacji wymaga specjalnej wentylacji.

PanNiepoprawny

@superhero to fajnie. Ja podaję z praktyki. I u nas raczej polskie instalacje królują a nie chińskie.

Kaczyslaw

@cebulaZrosolu

Tak naprawdę nie ma takiego zakazu. Prawo zobowiązuje właścicieli parkingów podziemnych do zainstalowania odpowiedniej wentylacji. Mogą sobie postawić znak, ale kierowcom i tak nic za to nie grozi.


https://www.stag.pl/czy-samochodem-z-lpg-mozna-wjechac-do-garazu-podziemnego/

gonerator

@cebulaZrosolu ja gdy miałem LPG to respektowałem te zakazy

mordaJakZiemniaczek

@superhero mądrego to i miło posłuchać jak zna fachową terminologię ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Grewest

W strefach czystego transportu chodzi o czystość powietrza. LPG powinno wolniej wpadać w ograniczenia od benzyn.

eloyard

@Grewest w teorii, w praktyce zamysłem było to żeby to była strefa wolna od biednych ludzi w biednych autach - w przeciwnym wypadku zrobili by na twardo limit bezwzględnej ilości zanieczyszczeń na 100km eliminując "duże ale nowoczesne" silniki z "nie trumien na kółkach" pozostawiając tylko coś w rodzaju Kei Carów z małymi silnikami z wyżyłowaną wydajnością i ekologią.

artu3131

@eloyard Zgadzam się z tobą i w tej formie SCT jest bez sensu.Zamiast walczyć z dużymi autami i terenówkami z silnikami V6 które zabierają przez swoje gabaryty miejsca parkingowe i spalają p 20 l/100 km , to walczą z małymi przykładowymi seicento z LPG.To jest ewidentny szwindel i debilizm.

Stashqo

@Banan11 CNG (a kiedyś w przyszłości biogaz) to przede wszystkim furtka dla ciężarówek i autobusów, które muszą obsługiwać potrzeby mieszkańców i przedsiębiorstw wewnątrz SCT. Zastąpienie diesla gazem to znacznie czystsze spaliny i wciąż tańsze rozwiązanie niż kupno elektrycznej ciężarówki.

LPG w tym rozrachunku zupełnie się nie liczy bo jest stosowane wyłącznie jako paliwo dodatkowe (jak udowodnić, że kierowca jedzie na lpg a nie na benzynie?). W dodatku stosuje się go jedynie w autach osobowych a ta furtka gazowa to rozwiązanie dla transportu ciężkiego.


Podsumowując, nie będziecie bidoki na gaz wjeżdżać w miasto.

eloyard

@Stashqo LPG jak najbardziej jest dostępne dla dużych: dostawczaków, autobusów, ciągników siodłowych, maszyn rolniczych. Nie jest aż tak rewelacyjną opcją jak w silnikach benzynowych, ale gdyby dostawały chociaż część zachęt jak CNG/LNG, nie wspominając o H2 czy BEV, to by przyczyniły się do polepszenia jakości powietrza w obszarach użytkowania tych maszyn. https://stagdiesel.pl/lpg-do-diesla/


Ale przecież to nie to jest głównym celem...

Stashqo

@eloyard to jest dotrysk lpg do diesla a nie silnik stricte na gaz jak cng. Problem taki, że to instalacje aftermarketowe, których żaden producent dokładnie nie bada ani nie certyfikuje pod względem zawartości spalin. Nie wiadomo czy i jaką normę spełniają, przy jakim silniku/samochodzie i na jakich ustawieniach, za dużo zmiennych imo żeby pisać pod to przepisy.

No i wciąż problem ten sam co z lpg w osobówkach, instalacja może być wyłączona a silnik pracować na paliwie płynnym.


Żeby nie było, że jestem przeciwnikiem - zgadzam się oczywiście, że dotrysk lpg do diesla zazwyczaj zmniejsza szkodliwość spalin.


Co jest głównym celem to nie wiem, ale wiem, że jak zawsze politycy-indolenci zabrali się za problem od dupy strony tworząc chore, często absurdalne przepisy, których nie da się przestrzegać.

eloyard

@Stashqo jaki był cel przepisów "o czystości spalin pojazdów silnikowych" nie trudno się domyślić po tym, jakie konsekwencje poniósł w Polsce np. Volkswagen - czy to producent czy dystrybutorzy - w związku z wprowadzaniem do obrotu pojazdów z oszukanymi wynikami testów.

sierzant_armii_12_malp

CNG/SCT/LPG/RPO/GHB/LSD/QWERTY/…

ramen

Nie chodziło o logikę, a o to, żeby stare trupy na LNG nie wjeżdżały, bo potem centrum będzie zawalone Teslami i VW z lat '90 na gazie. A cała masa nowoczesnych aut z 2023-2024 normami Euro 6 nie wjedzie. Beka.

100mph

aut osobowych z LNG jest jak na lekarstwo bo stacji benzynowych jest jak na lekarstwo, a jak juz sa stacje to zazwyczaj w zajezdniach MPK bo glownie to autobusy miejskie jezdza na LNG zamiast stosowac skomplikowane wylaczenia umozliwiajace autobusom jezdzic w SCT bo musialby napisac to niedyskryminacyjnie dla roznych przewoznikow, po prostu uwzgledniono LNG i tyle

co do samego SCT to w obecnej formie jest to nieporozumienie i nie ma nic wspolnego z ekologia, to zwykle rozkorkowanie centrow miast dla bogatych wlascicieli nowych aut kosztem plebsu zmuszonego do poruszania sie zbiorkomem

eloyard

@100mph do osobówek jest CNG, które z perspektywy silnika jest tym samym - Metan.

100mph

@eloyard tak, jest ale a) stacji z LNG jest baaaardzo mało, a przez to b) aut osobowych z LNG jest mało

eloyard

@100mph wiem ile i gdzie są stacje LNG - rzeczywiście jest ich bardzo mało, ale ponownie - JAKIE AUTA OSOBOWE Z LNG? Wymień mi jakie - pierwszo słyszę, żeby były dostępne do normalnego użytku.


Mieszasz CNG i LNG.


Stacji CNG też jest mało, ale więcej niż LNG.


W niektórych krajach stacji CNG jest całkiem sporo, wystarczająco do normalnego użytku.


http://www.ngvaeurope.org/stations-map/

100mph

@eloyard faktycznie, sorki

Zaloguj się aby komentować