Alfa Romeo Carabo to samochód koncepcyjny po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1968 roku. Został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, pracującego dla studia projektowego Bertone. Nazwa Carabo pochodzi od chrząszczy Carabidae (Biegaczowate) , jakie były inspiracją dla irydującej zieleni i pomarańczowej kolorystyki samochodu.

Projekt w formie klina stał się modny pod koniec lat 60. Carabo jest często uważany za zwycięzcę nagrody 'Wedge War'* z 1968 roku oraz bezpośredniego poprzednika Lamborghini Countach, mającego silny wpływ na wiele projektów samochodów aż do następnej dekady. Samochód nigdy nie był przeznaczony do produkcji, ale był w pełni funkcjonalny i prezentował cechy niespotykane w żadnym innym projekcie samochodowym tamtych czasów, w tym projekt w formie klina i drzwi nożycowych.

W przypadku dwuosobowego wnętrza zachwyt nie był już tak wielki. O głębokiej kierownicy, kanciastych kształtach deski rozdzielczej i położonych daleko od oczu kierowcy analogowych wskaźnikach trudno powiedzieć, że wyprzedzały swoją epokę a upływ czasu okazał się dla nich bezlitosny - Carabo zdecydowanie lepiej oglądać z zewnątrz.

Prototyp został zbudowany na podwoziu modelu Alfa Romeo 33 Stradale, które wyposażono w silnik V8 o pojemności 2.0 l umieszczony z tyłu, połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów Colotti. Silnik Carabo generował moc 230 KM (172 kW; 233 KM) przy 8 800 obr./min i moment obrotowy 200 Nm przy 7 000 obr./min. Dzięki temu osiągał maksymalną prędkość 260 km/h.

Nadwozie wykonano z aluminium i najnowszych tworzyw sztucznych a jego budowa trwała tylko dziesięć tygodni. Na potężną, przednią szybę zużyto specjalne szkło, odbijające szkodliwe promieniowanie słoneczne i redukujące niepożądane refleksy świetlne.

Auto służyło także przy badaniach aerodynamicznych, które miały wyeliminować znany z Lamborghini Miury problem unoszenia zbyt lekkiego przodu przy większych prędkościach. Obecnie Carabo znajduje się w muzeum Alfy Romeo (niektóre źródła podają też, że posiada je Bertone) i tylko okazyjnie pojawia się na różnego rodzaju wystawach i konkursach piękności.

Drzwi nożycowe później pojawiły się w Lamborghini Countach, który również został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego.

*Termin "Wedge War" (Wojna o kształt klina) odnosi się do konkurencji wśród producentów samochodów w latach 60., dotyczącej projektów samochodów o charakterystycznym kształcie klina. W tym kontekście, samochody o formie klina charakteryzowały się przeważnie niskim przodem, poszerzając się ku tyłowi, co nadawało im dynamiczny i nowoczesny wygląd.

#samochody #motoryzacja #alfaromeo #ciekawostki
21d42008-7f7d-42df-b8f1-669cccf0da41
4c171c11-d238-4a00-a885-b201c1f79580
ce626f6f-f351-4c9a-9ce6-4f300f650e5a
c1dfda64-e6a8-4aef-be92-6de2092c7134
84447e2f-2863-4c22-abfa-2c4f30cbe22b
Trismagist

@nobodys idealny do "carmageddon" jak jebnie w pieszego do go przepolowi.

KLH2

Do pełnej funkcjonalności brakuje:

562899ff-0aa2-433c-a0d5-93845e43df4c
rain

@nobodys trochę trzeba by obciąć z przodu i będzie git Ale omg, jaki kokpit i kierownica! Dziwne w opór.

SonyKrokiet

@nobodys i ktoś zrobił jej replikę XD

e0c8ef13-7b60-4353-b8a1-bf47d2fb3a2e

Zaloguj się aby komentować