Komentarze (7)

AdelbertVonBimberstein

@bartek555 oj tak byczq, błonnik super ważny, obok omega 3 jedna z ważniejszych rzeczy w diecie, z tych których sporo ludzi nie dostarcza odpowiednie ilości.

Bujnik

"Niższym ryzykiem zgonu z jakiejkolwiek przyczyny o 24%" - znaczy się dostajemy 24% odporności na wybuchy nuklearne? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

rogi_szatana

"Niższym ryzykiem zgonu z jakiejkolwiek przyczyny o 24%". Nie jestem w stanie tego przeczytać bez roześmiania się

pszemek

@Bujnik tak. Co ciekawe kawa też tak działa

kodyak

Czyli błonnik trochę utrudnia dzień zgonu

fisti

Takie przedstawianie wyników badań wg mnie delikatnie podchodzi pod manipulację. Autor niby podaje wszystkie dane zgodnie zgodnie z prawdą, ale co to dokładnie oznacza, rozumieją dopiero ludzie siedzący w nauce. Dobrą praktyką edukacyjno-informacyjną jest klarowne pisanie o tym, co zostało udowodnione, a co nie i dlaczego. Po to, aby mniej świadomi czytelnicy zrozumieli istotę badań, zbudowali prawdziwy obraz mentalny.

A zatem, udowodniona została korelacja jedynie z pierwszego i drugiego obrazka.

@bartek555 to nie jest przytyk do Ciebie. Dobrze, że się interesujesz, czytasz takie rzeczy i podajesz dalej :) Uważam, że ta treść wymagała uzupełnienia.

Rozwinięcie klasyfikacji: W medycynie opartej na dowodach (EBM), klasy dowodów określają siłę rekomendacji, przy czym Klasa I oznacza, że leczenie jest korzystne i zalecone (najsilniejsze dowody: metaanalizy, RCTs), a Klasa II (z podziałem na IIa i IIb) oznacza sprzeczne dowody lub słabsze potwierdzenie skuteczności, gdzie IIa jest bardziej za, a IIb mniej, z kolei Klasa III to procedury niezalecane, a poziomy dowodów (A, B, C) określają jakość badań (A - najsilniejsze, np. wiele RCTs; C - najsłabsze, np. opinie ekspertów).

Klasy zaleceń (Siła dowodu)\\ Klasa I: Dowody i/lub powszechna zgoda, że interwencja jest korzystna/skuteczna; zalecana.\

  • Klasa II: Sprzeczne dowody lub rozbieżność opinii; w tym:\ \
  • Klasa IIa: Dowody/opinie przemawiają w większości za.\
  • \\ Klasa IIb: Dowody/opinie gorzej potwierdzają przydatność/skuteczność.\ Klasa III: Postępowanie niezalecane, może być szkodliwe. 
  • \
  • Poziomy wiarygodności dowodów (Jakość badań)\\
  • Poziom A (Najwyższy): Dane z wielu dobrze przeprowadzonych, dużych badań z randomizacją (RCTs) lub ich metaanaliz.\\ Poziom B (Pośredni): Dane z pojedynczych RCTs lub dużych badań nierandomizowanych.\ Poziom C (Najniższy): Zgodna opinia ekspertów, małe badania, badania obserwacyjne (kohortowe, kliniczno-kontrolne), opisy przypadków. 
  • \
  • Hierarchia badań naukowych (od najsilniejszego)\\
  1. Metaanalizy i przeglądy systematyczne RCTs.\\
  2. Randomizowane badania kontrolowane (RCTs).\\
  3. Badania kliniczno-kontrolne.\\
  4. Badania kohortowe.\\
  5. Opisy przypadków, serie przypadków, opinie ekspertów.

Zaloguj się aby komentować