Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 mld 761 mln zł na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią — poinformowała spółka w piątkowym komunikacie. Najkorzystniejsza oferta złożona została przez konsorcjum budowlane PORR.


Chodzi o przetarg na budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory Retkinia do komory Fabryczna wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.

Tunel dalekobieżny jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy, co ma nastąpić w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut.


Najlepsze jest to, że ja bzdury o szybkich przejazdach między Łodzią a Warszawą (50 minut) to słyszałem w okolicy 2005. 20 lat minęło i kolejarze dalej ściemę walą, bo najszybsze obecnie połączenia to z Warszawa Centralna -> Łódź Fabryczna w okolicy 1:05 xD


https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/inwestycja-cpk-w-lodzi-jest-wykonawca-tunelu-kolei-duzych-predkosci


Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto , została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny ( 70 proc. kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu ( 30 proc .).


Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi 


Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości . Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h . Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych. 


https://businessinsider.com.pl/gospodarka/cpk-podejmuje-kluczowa-decyzje-bedzie-kosztowac-18-mld-zl/kn89he2


#wiadomoscipolska #cpk #kolej #lodz #newsydamwa <-- do czarnolistowania

ac72aa0f-bf50-4d58-a859-5512e5e3ce2b

Komentarze (10)

Earl_Grey_Blue

Moim zdaniem najwcześniej 2035. Koszty wzrosną przez zawalenie się kilku kamienic.

damw

@Earl_Grey_Blue ej kurde, a o ile wzrosna? Kiedys trafilem na info, ze gdyby na Łódź spadłą bomba atomowa, to straty by wycenili na 21,37 zł. Przecież to nie są duże pieniądze #pdk

Earl_Grey_Blue

@damw Przy dworcu jest łodzki dom kultury. Przy obecnie budowanym tunelu średnicowym wzmacniają fundamenty budynku. Mimo, że to świeżo wyremontowany budynek to wg. obliczeń bardziej opłacało się go zburzyć niż wzmacniać fundamenty, więc można sobie wyobrazić o jakie milionowe koszta chodzi.

damw

@Earl_Grey_Blue oj ja kręcę bekę, bo mieszkałem w tym miejście dość długo i wiele rzeczy związanych z Łodzią jest po prostu śmiesznych. Przecież jak Fabryczną budowali to też jedna czy dwie kamienice w okolicy chyba Kilińskiego padło ofiarą tej budowy a strach był taki, że padnie ich dużo więcej...

Earl_Grey_Blue

@damw Wiem, ale obecne przedsięwzięcie z tunelem średnicowym jest na tyle kosmiczne pod względem inżynieryjnym, że przyjeżdżają obserwatorzy z całego świata. Tunel dla jeszcze szybszej kolei to będzie masakra

RogerThat

1 756 mln za 20 minut oszczędności tak krótko mówiąc?

damw

@RogerThat a to drogo? Jak całe miasto rozwalili na 3 lata (remont Piłsudskiego/Kopcińskiego), żeby tramwaj z Widzewa na Retkinię zrobić/ulepszyć, postawili stajnię jednorożców, wydali na to chyba 900 mln zł (z 10 lat temu) a tramwaj na tym zyskał może 40 sekund to był lepszy deal? xD

RogerThat

@damw to się nazywa wspieranie lokalnego biznesu xd

damw

@RogerThat zaprzyjaźnionego może i tak, ale pytanie, czy cały biznes był zadowolony, jak palił gigantyczne ilośći paliwa stojąc w korkach i tracąc czas na dojazdach xd

John_polack

Do tego czasu ktoś jeszcze w Łodzi będzie mieszkał?

Zaloguj się aby komentować