Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ofertę wartości 1 mld 761 mln zł na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią — poinformowała spółka w piątkowym komunikacie. Najkorzystniejsza oferta złożona została przez konsorcjum budowlane PORR.
Chodzi o przetarg na budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory Retkinia do komory Fabryczna wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.
Tunel dalekobieżny jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy, co ma nastąpić w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut.
Najlepsze jest to, że ja bzdury o szybkich przejazdach między Łodzią a Warszawą (50 minut) to słyszałem w okolicy 2005. 20 lat minęło i kolejarze dalej ściemę walą, bo najszybsze obecnie połączenia to z Warszawa Centralna -> Łódź Fabryczna w okolicy 1:05 xD
Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto , została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny ( 70 proc. kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu ( 30 proc .).
Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi
Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości . Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h . Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.
#wiadomoscipolska #cpk #kolej #lodz #newsydamwa <-- do czarnolistowania
