
Ponad 200 obywateli było zaangażowanych w pracę jako operatorzy. Przestępcy „ukierunkowali” swoje plany na defraudację pieniędzy mieszkańców krajów europejskich.
<br />
Pracownicy biur w Dnieprze działali według schematu „dzwonisz z banku”. Podszywając się pod pracowników instytucji finansowych, ludzie poznawali dane ich kart: numery, kody CVV, daty ważności, hasła jednorazowe. Po uzyskaniu niezbędnych informacji sprawcy przywłaszczali sobie pieniądze ofiar.
Operatorzy stołecznych call center oferowali obywatelom inwestowanie pieniędzy w fałszywe projekty pseudo-zyskowe i piramidy finansowe.
Oba programy były skierowane do cudzoziemców. W sumie w tych call center pracowało ponad dwieście osób.
Ustala się wysokość szkody wyrządzonej poszkodowanemu.
Funkcjonariusze organów ścigania przeprowadzili 11 przeszukań w lokalizacjach call center. Zajęto telefony komórkowe, sprzęt komputerowy, nośniki danych oraz pakiety startowe operatorów telefonii komórkowej.
Wszczęto dwa postępowania karne na podstawie części 3 art. 190 (oszustwo) Kodeksu karnego Ukrainy. Sankcja z artykułu przewiduje do ośmiu lat pozbawienia wolności. Trwają dochodzenia.
Obecnie stróże prawa identyfikują ofiary, a także organizatorów oszustw.
Cyberpolicja
Narodowa Policja Ukrainy
#scam #przestępstwa #inwestycje