Prąd wstępujący wciąga chińskiego paralotniarza na wysokość 8598 m

24 maja 2025 roku w Qilian Shan w Tybecie Peng Yujiang rozpoczął lot treningowy. Silny prąd powietrza wewnątrz chmury uniósł go w krótkim czasie z wysokości 3000 metrów na 8598 metrów. Prędkość wznoszenia miała sięgać nawet 9,7 metrów na sekundę.

Paralotniarz nie miał aparatu tlenowego i na wysokości ok. 7100 m miał stracić orientację. Szczęśliwie przeżył. Wychłodzony i z odmrożeniami wylądował około godziny później w odległości 30–33 km od miejsca startu.

Choć zdarzenie zostało przez odpowiednie chińskie organy sklasyfikowane jako wypadek, Peng i jego asystent Gu Zhiming (który opublikował nagranie) zostali ukarani: nie wolno im latać przez sześć miesięcy. Dodatkowo wszystkie ośrodki paralotniarskie w tym rejonie zostały zamknięte do czasu wprowadzenia nowych przepisów bezpieczeństwa.

Takie przypadki w paralotniarstwie się zdarzają.


W 2007 roku Polka Ewa Wiśnierska-Cieślewicz, startująca w barwach Niemiec na zawodach w Australii, została zassana przez chmurę burzową i wyciągnięta na wysokość 9946 m n.p.m. Cudem uniknęła śmierci. W tej samej chmurze zginął inny pilot.

#ciekawostki

#paralotniarstwo

Komentarze (10)

koszotorobur

@SuperSzturmowiec - w Chinach panuje polityka sukcesu - tylko sukcesy obywatel może nagłaśniać - za opublikowane filmiku z czymkolwiek negatywnym (nawet wypadkiem losowym) są kary.

To jest "normalne" w systemach totalitarnych.

Moderattore @bojowonastawionaowca może będzie miał coś więcej na ten temat do powiedzenia.

MostlyRenegade

@SuperSzturmowiec a mogli go rozstrzelać i przerobić na karmę dla świń.

SuperSzturmowiec

@MostlyRenegade dziwne że za zdarzenie losowe dostał kare lotów - no ale to chiny

koszotorobur

@MostlyRenegade - tak robią jak sprawa nie nabrała rozgłosu.

Jak sprawa się już rozniosła to z wymierzeniem prawdziwej kary cierpliwie czekają aby nie można było jej łatwo powiązać z wydarzeniem.

RogerThat

Da się złożyć to, na czym leci, spaść trochę, a potem znowu lecieć na normalnej już wysokości?

SuperSzturmowiec

@RogerThat nie wiem. jedynie odciać to i zapasowy chyba

hejno

@SuperSzturmowiec pytanie czy zapas jest przygotowany na otwarcie z prędkości terminalnej. Pewnie tak, bo zapas jest od tego raczej. Pytanie dlaczego nikt tego nie stosuje?

Mikel

Komentarz usunięty

Maciek

@SuperSzturmowiec ciekawe o czym się myśli w takiej sytuacji. Nie widać u niego paniki

SuperSzturmowiec

@Maciek może wysokosc robi swoje że twoje reakcje są ograniczone czy cos albo typa nic nie rusza w życiu

Zaloguj się aby komentować