Koniec z obowiązkowym zatrzymywaniem się na zielonej strzałce i więcej sekundników na drogach – to zapowiedź Ministerstwa Infrastruktury. Zmiany mają urealnić przepisy i dostosować je do standardów unijnych. Choć reforma jest już przygotowywana, kierowcy poczekają na nią do 2028 roku. Opóźnienie wynika ze skomplikowanego procesu legislacyjnego oraz konieczności naprawy zaniedbań poprzedników.


#polska #polskiedrogi

69f04691-ca5c-4092-a272-3aa32192c140

Komentarze (20)

Pleban

Czekam na możliwość przejścia na czerwonym świetle dla pieszych na własną odpowiedzialność.

nbzwdsdzbcps

@Pleban Szczególnie w godzinach nocnych.

MostlyRenegade

@Pleban teraz też przechodzisz na własną odpowiedzialność - złapią cię, albo nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

TyGrySSek

@Pleban trzeba zmienić samochód na ciężarówkę. Mniej strat w razie czego

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@Pleban nieironicznie i tak za⁎⁎⁎⁎ście, że wreszcie coś się zmienia, bo te strzałki to tyle k⁎⁎wa zmieniały z tym "obowiązkiem" zatrzymywania się, że hoho. A sekundniki to w ogóle odlot.

Gustawff

@NiebieskiSzpadelNihilizmu co masz do sekundników? Zarąbiste są.

serel

@NiebieskiSzpadelNihilizmu sekundniki sztos, mam w rodzinnym mieście w paru miejscach. Ale w Gdańsku pamiętam że były, ale urzędasy zdjęły "bo TriStar steruje i (!) nie da się przewidzieć z wyprzedzeniem kiedy zmienią się światła". Aż znajdę artykuł o dorzucę

Edit: pamięć już nie ta... Sekundników nie ma przez 1) TriStar, bo dynamicznie ustala czas świateł, a aktualne przepisy nie pozwalają na montaż sekundników w takiej rozwiązaniu, 2) wg urzędników kierowcy będą przyspieszać żeby się jeszcze zmieścić na zielonym


https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mozna-montowac-sekundnik-przy-swiatlachi-ale-w-Trojmiescie-ich-nie-zobaczymy-n113347.html

Paulie

@NiebieskiSzpadelNihilizmu szczególnie że często są bezkolizyjne

frondeus

Sekundniki są spoko ale rozumiem kontrargument że w Polsce kierowcy niestety jak widzą że zostaje np 5 sekund to zamiast zwolnić to przyspieszają jeszcze bardziej by zdążyć na późnym żółtym.

Stąd też argument że sekundniki mogą obniżać bezpieczeństwo.

JackDaniels

@frondeus zawsze się tacy znajdą. Jak nie ma sekundników to jednak więcej debili przelatuje na późnym żółtym, niż jak są, więc ogólnie dobrze, że je montują. Pewnie jakby na skrzyżowaniach montowali jakieś pola siłowe aktywowane razem z czerwonym światłem to i tak byśmy co jakiś słyszeli o tym, że "auto rozbiło się o barierę, kierowca się zagapił"

Furto

Sekundniki powinny wyłącznie pokazywać czas do zapalenia zielonego światła, a nie do zapalenia czerwonego. Udowodniono wielokrotnie, że kierowcy przyspieszają widząc, że czas się kończy.

Jeśli jednak zostawić aktualną ich koncepcję, to powinny zostać bezwzględnie, absolutnie w każdym przypadku połączone z systemem Red Light. Masz widoczne odliczanie do czerwonego, a mimo to wjeżdżasz na żółtym? Jesteś traktowany tak samo, jak po wjeździe na czerwonym.


Zielona strzałka to kolejna dziwna decyzja. W wielu państwach nie trzeba się na nich zatrzymywać... bo po prostu ich nie ma.

JackDaniels

@Furto dobra, może i udowodnione, ale liczą się statystyki bo zawsze jacyś, co przelecą na "późnym pomarańczowym" się znajdą - więcej ludzi przejeżdża na czerwonym jak nie ma liczników czy jak są? Wg mnie to mogłoby liczników nawet w ogóle nie być, o ile czas żółtego byłby wydłużony do jakichś 2, a nawet przy większych limitach do 3 sekund. Widziałem skrzyżowania, gdzie przy ograniczeniu do 70 czas żółtego był tak krótki (0,5 - 1s), że jadąc nawet przepisowo nie ma szans wyhamować, jak zmiana zaskoczy cię w ostatniej chwili.

Furto

@JackDaniels Powiem Tobie więcej - czas trwania żółtego opisany jest dokładnie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych i wynosi uwaga - 3 sekundy.

JackDaniels

@Furto fajnie, co nie znaczy, że wszystkie światła działają zgodnie z tym rozporządzeniem... Liczniki też nie są zawsze zsynchronizowane ze światłami, mam nawet nagranie z rejestratora, które jak chcesz mogę wrzucić. Licznik na czerwone się kończy, 2 lub 3 małpy w puszkach ruszają, a światło zmienia się dopiero po tym na zielone. To też pewnie reguluje jakieś rozporządzenie, a technika rządzi się swoimi prawami.

Furto

@JackDaniels awarie sygnalizacji zgłasza się do zarządcy drogi, a nie na hejto W ww. rozporządzeniu rozpisane jest absolutnie wszystko, łącznie z luxami, kątem odbijania świateł itp.

JackDaniels

@Furto oh boy, gdyby nie było tego tyle to może bym się jeszcze pokusił, jak raz w przypadku znaków w pobliżu mojego miejsca zamieszkania, co też trwało chyba dobre 5 miesięcy zanim zostało ogarnięte... Ale zwyczajnie jadąc w trasę ileś tam set km nie będę zapisywał po drodze wszystkich źle działających świateł, bezsensownie ustawionych znaków i dziur w drogach, które następnie pracowicie miałbym opisywać, załączać zdjęcia i wysyłać do odpowiedniego zarządcy danej drogi (co też nie jest takie oczywiste). Ktoś to kurde montuje, odbiera, jak mniemam też kontroluje...

Shotsel

Moim zdaniem do fotoradarow czerwonego swiatla powinny byc obowizkowo montowane sekundniki.

efceka

@Shotsel Fotoradary czerwonego światła odpalają się po dwóch sekundach świecenia czerwonego światła, więc jest 5 sekund zapasu. Sekundnik niepotrzebny.

Shotsel

@efceka kazdy i zawsze? Dobrze widziec, bo ja zawsze ze stresem przejezdzam na zielonym od kiedy jest 15pkt

efceka

@Shotsel Każdy i zawsze, potwierdzone przez GITD.

Zaloguj się aby komentować