@damw @100mph Było już o sprzedaży w Norwegii gdzie liderem została Toyota BZ4X, która elektrykiem jest takim sobie więc te spadki sprzedaży mają kilka powodów i elmo jest jednym z nich.
Dopłaty do elektryków maleją to zainteresowanie też ale to nie znaczy że nikt ich już nie kupi. Tesla nie jest już jedyna ani najlepsza. Konkurencja podgoniła i oferuje to samo albo i więcej niż tesla. Nie ma autopilota, jakość taka sobie, zasięg niby dobry ale design się opatrzył. Reszta producentów ma to samo ale jednocześnie ciągle wprowadza nowe modele o lepszej jakości oraz ma hybrydy ładowane z gniazdka.
Po co ci tesla kiedy możesz kupić Kię/Audi/BMW/Mercedesa/Volvo/Peugota/VW/Toyotę/Mazdę z baterią na 100 albo więcej kilometrów i silnikiem spalinowym. Pojeździsz po mieście a jak trzeba to zrobisz trasę 1200 kilometrów z przerwą na tankowanie a bateria będzie łapać procenty przy hamowaniu.
Dodatkowo elon wkurzył demokratów i lewicę, która kupuje elektryki. Republikanie, rednecki i konserwatyści nie chcą samochodu na prąd. Europa widzi w nim zagrożenie i ludzie o wysokich zarobkach nie są głupi, wiedzą że jak nie kupią tesli tylko konkurencję to będzie to wyraźny sygnał. Trump obłoży cłami motoryzację z UE to Unia odpowie i wtedy dopiero sprzedaż klęknie.
Sytuacja jest podobna do reklam na twitterze. Najpierw powiedział że mogą iść uprawiaać seks a potem się przepraszał bo kasa się nie spinała. W motoryzacji klient kupi auto na 5 lat a potem dopiero następne. Skoro nie ma nowych bo nie ma dopłat to trzeba walczyć o tych co są a tu może być różnie. Trochę nacjonalizmu w reklamach no. "samochód wykonany w X% w UE przez europejską markę" i Tesla będzoe musiała polegać na Chinach ale tam jest jeszcze mocniejsza konkurencja a i pingpong może więcej i szybciej. Zrobi embargo i nara.
Wystarczy że za 2025 spadek przedaży tesli procentowo będzoe większy niż całości elektryków i inwestorzy mogą odpuścić na giełdzie a wtedy korekta na tak przewartościowanej spółce będzie potężna.