Izera to krótka opowieść o tym, jak Polacy wpadli w sidła Sprzedawców Marzeń ...

Ostatnio media rozpowszechniły informacje, że Najwyższa Izba Kontroli (NIK) ujawniła, że w Elektro Mobility Poland twórców IZERA (Polskiej marki samochodu elektrycznego), wykryła zawyżone wypłaty dla prezesów oraz nieterminowość w realizacji projektu samego samochodu.

To było dla mnie oczywiste od lat, że coś z tą marką jest nie tak jak powinno. Było wiele czerwonych flag. Choć krytykowano mnie za to, że jestem antypolski i hejterem. Troszczę się o pieniądze podatników bardziej niż ci, którzy promują ten projekt. Kim więc są ci ludzie? Jako osoba pracująca w ogólnej branży projektowania śledziłem postępy tej marki od pierwszych koncepcji. Już wtedy zwróciłem uwagę na outsourcing nawet samego wyglądu i zlecenie projektu włoskiemu studiu, które rzekomo dbało o szczegóły, a wnętrze dopieszczał Tadeusz Jelec, projektant wnętrz Jaguara. Sam projekt technicznie był już wtedy na krawędzi przyjętych trendów, i gdyby auto zostało wypuszczone w 2020 roku, nadal wyglądałoby świeżo. Jednak jesteśmy prawie w 2024 roku, a auta wciąż nie ma. Zapowiadało się świetnie, ale potem... właśnie, potem przez długi czas nic się nie działo. Właściwie tylko jakieś medialne zagrywki. Wydaje się podejrzane, że rozpoczęto kampanię reklamową bez solidnych kontraktów i ogłaszano terminy, przesuwając je co roku na kolejny. Tam trafiały miliardy złotych w próżnię.

Jednak polskie media i część polskiej opinii publicznej to kupiły. Wiwatowały nad czymś co już było kopanym grobem.

To typowe zachowanie sprzedawców marzeń, podobnie jak w przypadku Elizabeth Holmes i Elona Muska, którzy wpajają wizję inwestorom i fanom, nie mając pełnej technicznej gotowości, a ich fani wiedzy na temat realiów i problemów produkcyjnych, które dotyka takie projekty. Sprzedają marzenia, nie produkt. Ludzie pragną tej przyszłości teraz, im bardziej niewiarygodna, tym lepiej.

Z istotną różnicą, że w wypadku samochodu IZERA inwestorem są Polscy podatnicy, a sam projekt to zwykłe auto elektryczne. Więc firma nie musiała martwić się o zdobywanie inwestorów, ponieważ miała wsparcie państwa. Również nie tworzyła jakiejś eksperymentalnej technologii poza zasięgiem tego co już jest dostępne. Jednak prowadzono działania marketingowe, jak gdyby poszukiwano inwestorów, klientów, marnując środki, które powinny być przeznaczone na rozwój samochodu.

Projekt tego rodzaju wymaga zaangażowanego i zdeterminowanego zespołu, którego, jak pokazała kontrola NIK, nawet tego brakowało. Dawali sobie zawyżone wypłaty, a państwo pomimo łamanych terminów nigdy nie interweniowało.

Jaki przyszłość czeka IZERĘ? Podobno, że Polak mądry po szkodzie jak głosi przysłowie. Jednak już chodzą słuchy, że planują przeprojektować auto i spróbować ponownie. Pytanie tylko dlaczego mają to robić ludzie, którzy nic nie potrafili zrobić przez 8 lat? Dlaczego Polski podatnik ma im ufać? Myślę, że jest setki innych projektów które mogły by powstać, a nie powstanie bo pieniądze wyrzucone zostały do śmietnika.

Według mnie od tego projektu trzeba odciąć pępowinę jak najszybciej i wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość. Bo jeśli powstanie to auto to czeka go dekady odpracowywania strat w najlepszym wypadku, a jeśli nie wypali to wyjdzie na to, że Polak nawet nie mądry po szkodzie.

#ciekawostki
88f2e4db-9915-4643-9197-62d45b8d19ad
maximilianan

Kto miał zarobić ten zarobił. Jak Pinokio mówi że coś będzie to na bank tego nie będzie. Chyba, że by zaczął mówić, że będzie podnosił podatki

HolenderskiWafel

wykryła zawyżone wypłaty dla prezesów oraz nieterminowość w realizacji projektu samego samochodu

no i to jest sedno, bo w całej reszcie wpisu trochę dramatyzujesz. Wynagrodzenia były zawyżone bo nie uwzględnili gdzieś tam podatku VAT. Nieprzestrzeganie harmonogramu jest faktycznie duże, nawet jak na Polskę. Też bym wolał żeby to poszło tak jak w Turcji (ich narodowy samochód elektryczny TOGG powstał w 4 lata od koncepcji do linii produkcyjnej). Ale np. elektrownię atomową w Finlandii otwarto z 13-letnim opóźnieniem.

Powodem opóźnień u nas była na pewno pandemia, problemy ze znalezieniem partnera technologicznego no i nie wiem czemu do tej pory nie mają ziemi pod fabrykę (pewnie przez nieudacznictwo rządu do załatwienia czegokolwiek poza rozdawnictwem pieniędzy).


Nikt nie wpadł w sidła sprzedawców marzeń, bo od początku Polacy i media ogólnie byli przeciwni temu projektowi, nie ty jeden. Jeśli opozycja wygra, to ja bym kontynuował projekt po wyrzuceniu pisowców z zarządu.

Eternit_z_azbestu

@HolenderskiWafel Czemu nie mają ziemii pod fabrykę? Już piszę, bo nikt się nawet nie łudzi że to powstanie w ogóle, a ziemia zamiast pod fabrykę pójdzie pod osiedle bloczków. Tyle w temacie tego misia.

ChrissXRezner

@HolenderskiWafel  8 lat i nic dostarczonego to "Dramatyzowanie" - Zachęcam do powrotu do tego posta za kilka lat i uprzejme przeproszenie.


"Wynagrodzenia były zawyżone bo nie uwzględnili gdzieś tam podatku VAT." - Aha ... To najgłupsza wymówka albo niedopatrzenie jakie mogło mieć miejsce.


" bo od początku Polacy i media ogólnie byli przeciwni temu projektowi, nie ty jeden" - Też się mylisz jeśli o media chodzi bo dane da się bardzo prosto sprawdzić, że było generalnie większość pozytywnych medialnych artykułów.


"Jeśli opozycja wygra, to ja bym kontynuował projekt po wyrzuceniu pisowców z zarządu." -A to tym razem, ktoś weźmie odpowiedzialność jak nie wypali? Chyba najpierw ktoś by musiał dać głowę na pniak. wtedy można coś zaczynać.

HolenderskiWafel

@ChrissXRezner no a co ty proponujesz? Zamknąć projekt że stratą kilkaset milionów i dalej klepać części dla Niemców o ile łaskawie nie przeniosą produkcji gdzie indziej? Najłatwiej narzekać że w Polsce nic się nie da zrobić. Jedna szansa na 100 lat się trafia na rozwój polskiej marki, a ty chciałbyś się poddać, bo są opóźnienia. Masz typowe polskie mapy mentalne i nie rozumiesz przepływów strategicznych

ChrissXRezner

@HolenderskiWafel No jak coś nie zarabia na siebie to trzeba to zakmnać. To jest auto, dobro luksusowe za nasze pieniądze, ty mówisz o budowaniu jakiejś śmiesznej dumy za kasę innych ludzi.


"Jedna szansa na 100 lat się trafia na rozwój polskiej marki, a ty chciałbyś się poddać, bo są opóźnienia. " - Ta i nie zostanie zrealizowany bo wydajemy kase na inny projekt, który przynosi 8 lat straty.


Jeśli jakaś szansa była to Twórcy przyczynili się do jej pogrążenia. Szansa była za FSO i nikt tego nie eksportował. Podobnie jak nikt nie robił kroków by szukać inwestorów za granicą bo po prostu ich nie ma. NIe ma też klientów, a Polski rynek jest zbyt mały, średnia wieku samochodu w Polsce to 12 lat za ok. 40-70 tyś. Mała jest grupa na elektryka za z tego co mówili za 130 000 - 150 000 zł. Dodatkowo te opóźnienia pójdą w koszta, a to windować będzie cenę.


"Masz typowe polskie mapy mentalne i nie rozumiesz przepływów strategicznych " - Gadasz jak osoby, które opisywałem w swoim poscie.


Do zobaczenia za kilka lat jak przyznajesz mi rację.

adamec

Przepływy strategiczne w tym przypadku to mnóstwo hajsu dla PiSbolszewickich pociotków.

HolenderskiWafel

Podobnie jak nikt nie robił kroków by szukać inwestorów za granicą bo po prostu ich nie ma. NIe ma też klientów, a Polski rynek jest zbyt mały

@ChrissXRezner inwestorów ni ma, klientów ni ma, rynków ni ma, nic się nie da panie zrobić, trzeba zamknąć interes. Te polskie mapy mentalne to taki żarcik, który oznacza że mamy kompleksy. Bo przyjdą Chińczycy, nie będą wiedzieli że się nie da i wejdą ze swoimi elektrykami na rynek europejski (w sumie już weszli). Elon Musk też nie miał kompleksów i też bije VW.

Z japońskich aut się Amerykanie na początku śmiali, aż przestali. Z koreańskich też się Europejczycy śmiali, że brzydkie. A Azjaci bez kompleksów robili swoje.


Izera jest planowana w dużym stopniu na eksport, jak będzie tańsza od VW (a będzie bo mamy tańszą siłę roboczą) to myślisz że Niemcy, Szwedzi, Norwedzy nie kupią? Już kupują chińskie, nawet ostatnio BYD był najlepiej sprzedającym się autem w Szwecji ( https://electrek.co/2023/08/03/chinese-electric-suv-top-selling-ev-sweden-july/ ).

ChrissXRezner

@HolenderskiWafel "Bo przyjdą Chińczycy, nie będą wiedzieli że się nie da" - No ale przecież ich wpuściliśmy tutaj. Będą robić główną platformę pod Izerę. Różnica taka, że Próbowali już i wyszło jak zawsze 8 lat i dalej nic nie ma. W rynku samochodów projekty wydaje się co 4 lata. Nie co 10 gdzie nawet fabryki nie ma. Kasa Polaków ta popłynęła już za granicę, a Ty mi jakieś pierdoły gadasz, że nie dowiemy się jak nie spróbujemy.


Elon Musk nie stworzył Tesli tylko Martin Eberhard and Marc Tarpenning. Kupując udziały, kazał się wpisać w listę założycieli. To są zresztą udokumentowane rzeczy.


Rozwala mnie też tłumaczenie Covidem. Firmy do których tworzyłem też miały kryzys, pracowałem w firmie, gdzie przez rok brałem z całą firmą nawet szef braliśmy minimum wypłaty by zredukować koszty i wypuścić projekt. Który zresztą okazał się sukcesem i kasę dostałem z nawiązką. Ale w Auto Mobility syte wypłaty, zero wiary w projekt i potem zwalanie, na wszystko tylko zero poświęcenia.


Jesteś przykładem osoby, którą opisałem w poście. Różnica jest taka, że nie ryzykujesz własną kasą. Jakbyś był inwestorem to byś tak nie gadał.

HolenderskiWafel

@ChrissXRezner jestem inwestorem, bo to z moich podatków idzie. Ale wolę ryzykowne nawet wydatki na inwestycje niż wydatki na laptopy dla dzieci w szkołach (ponad miliard PLN) czy kilkadziesiąt miliardów na rozdmuchane zakupy uzbrojenia. Odnośnie Izery, to nie zgadzamy się co do samych założeń, więc nie ma co się na siłę przekonywać.

ChrissXRezner

@HolenderskiWafel "Ale wolę ryzykowne nawet wydatki na inwestycje niż wydatki na laptopy dla dzieci" - Czyli twierdzisz, że edukacja dzieci to nie inwestycja. To na pewno mamy odmienne zdanie.

100mph

Kto mial zarobic ten zarobil. Izera nie zabezpiecza zadnych strategicznych zasobow panstwa. Nie powinna byc panstwowa.

DiscoKhan

@100mph tutaj się nie zgodzę, jeżeli chcemy mieć nawet lichy automotiv to bez finansowanie z budżetu się nie obędzie. Zaś powinniśmy jakąś markę mieć i tworzyć własne miejsca pracy z naszymi montowniami. Chociaż ja to jestem zdania, że raczej powinno się robić co najwyżej lifting jakiejś azjatyckiej marki, brać od nich kluczowe półprodukty, u nas to podszlifować żeby się to na drogi UE nadawało tylko do takiego projektu jest potrzebna ogarnięta ekipa.


Może z czasem część komponentów tworzono by w Polsce i tak powoli byśmy rozwijali naszą gospodarkę.


Z innej branży, to na przykład nie mam pretensji, że CD Projekt dopłaty z rządu brał, bo dzięki takiemu Wiedźminowi Polska znacznie lepiej się kojarzy a to naprawdę da się przełożyć na pieniądze jeżeli ktoś wie co robi.


Automotiv to za wysoka liga żeby czysto prywatnie się dało to ogarnąć i tak jest z tym na całym świecie. Jakieś tam przerwały zawsze będą tylko jak to ma być taka totalna popelina jak tutaj to rzeczywiście lepiej już nic nie robić, bo to jest czysta karnacja pieniędzy, a nie perspektywistyczne działania. Tym gorzej, że się zaufanie niszczy do takich projektów, bo jak znajdą się ogarnięci ludzie to oni już wsparcia mieć nie będą.

100mph

@DiscoKhan Co innego spolka panstwowa a co innego partnerstwo publiczno-prywatne. Najlatwiej porozumiec sie BYD albo GW i adaptować ich auta pod polska nazwa. Gdyby tak zrobiono to juz powstawalaby fabryka ale obecnej wladzy nie chodzi o maksymalizacji rozwoju...

DiscoKhan

@100mph przy tego typu działalnościsch to nie ukrywam, że pewne technikalia mi umykają, zwłaszcza, że koniec końców wlascieiel będzie musiał wódkę pić z odpowiednimi ludźmi, aż takich cudów nie ma. Tylko jak coś tam by skubali ale byłyby efekty to możnaby przymknąć oko, ot lobbying jak to mówią Amerykanie. Ale jak to jest ssanie funduszy za to, że ładne plakaty ktoś zrobi... Ech, szkoda gadać.

100mph

@DiscoKhan zamiast myslec o Izerze trzeba bylo lobbowac za megafabryka i klepac u na Tesle

DiscoKhan

@100mph oj, to akurat prawda, jeszcze jakbyśmy z Muskiem przy Ukrainie współpracowali i zachwalali non-stop tego Starlinka to faktycznie sporo można byłoby na tym ugrać.

Sweet_acc_pr0sa

@DiscoKhan branża automotive w polscr istnieje, ale w przemyśle specjalistycznym a nie osobowym, pomine ze robi sie wszystko aby tych producentów upierdoli bo co nie przynosi pisowskim pociotka hajsu w prywatne kiesy "nie jest w interesie polski *

dziedzicpruski

@ChrissXRezner Wstęp jest przekłamany. Chyba, że tymi sprzedawcami marzeń jest pisowski układ.

O Izerę nikt Polaków nie pytał. Trudno więc mówić, że wpadli w sidła, bo nie wyrażali na to zgody.

Samo przedsięwzięcie jest kolejnym wałkiem na dużą kasę.

Tym się różni od innych, że jest ubrany w "elektromobilność" i podlany sosem "wielga bolzga".

A wałek jak to wałek. Powinien mieć jakąś legendę dla pospólstwo, więc ma.

HolenderskiWafel

@dziedzicpruski mylisz cynizm z rozsądkiem. Wydaje Ci się, że masz szersze spojrzenie i mądrość niedostępne dla "naiwnego pospólstwa", tylko dlatego że nazwiesz wszystko wałkiem.

Mylisz też działania Polski z interesem rządzących. Tam jest oczywiście część wspólna, pisowcy się dorobią paru milionów na stołkach, ale z punktu widzenia państwa te projekty to są potencjalne miliardy. Te same błędy robią wszyscy krytykujący z góry CPK, przekop mierzei, obronę terytorialną, czy kiedyś nawet Baltic Pipe. Ja też uważam niektóre z tych projektów za niepotrzebne, ale nie dlatego że rządzi akurat PIS.

Takie ćwiczenie intelektualne: wyobraź sobie, że rządzi twoja ulubiona partia i to ona proponuje Izerę. I też oczywiście ma swoich polityków w zarządzie. Dalej Ci się nie podoba?

tyle_slow

@ChrissXRezner elektryki dawały szansę na powrót na rynek, bo podobno prosta konstrukcja silnika itd.


Ale niestety nielimitowane pieniadze w firmie ktorq czegos takiego nigdy nie robila , to proszenie sie o klopoty. No i nie jestem pewien czy ktos cieszył się, że robi to państwo, bo to już całkiem wydawało się problematyczne.


Ogólnie jest to dowód, że podatki można obniżać eliminując dziesiatki czy setki takich pozycji w budżecie.

Zaloguj się aby komentować