Dlaczego 9,99 działa nawet na tych, którzy wiedzą, że to trik?

Masz w ręku dwa identyczne produkty. Jeden kosztuje 20,00 zł, drugi 19,99 zł. Wiesz, że różnica to jeden grosz. Wiesz, że to sztuczka stara jak handel. A mimo to impuls zawsze lekko przechyla Cię w stronę tej tańszej wersji. Jakby coś podpowiadało: „ej, tu jest okazja”.


To nie jest brak inteligencji ani matematycznego refleksu. To efekt tego, jak skonstruowany jest nasz system poznawczy. Mózg nie „czyta” liczb tak, jak uczyli nas w szkole. Nie analizuje ich w całości, nie sumuje i nie zaokrągla - on patrzy pierwszą cyfrą. A dokładniej: zakotwicza się na niej i resztę interpretuje przez ten jeden, inicjalny bodziec. Cena 19,99 wpada nam do kategorii „dziesiątek”, 20,00 do „dwudziestek”. Różnica w groszach nie ma żadnego znaczenia. Różnica w pierwszej cyfrze ma znaczenie ogromne.


Co ciekawe, to nie jest jedyny powód, dla którego dziewiątki działają. Ich historia jest starsza niż psychologia marketingu. W pewnym momencie nie były narzędziem manipulacji, lecz sposobem na… ograniczenie kradzieży w sklepach. Dopiero później odkryto, że mają potężny efekt uboczny: po prostu lepiej sprzedają.


W artykule schodzimy poziom głębiej - do mechaniki percepcji liczb, prawa Webera-Fechnera, różnic między zakupami emocjonalnymi a utylitarnymi i tego, dlaczego luksus wręcz unika cen z końcówką 99 jak ognia. Bo tam, gdzie chcesz sprzedać prestiż, grosze są wrogiem.

Najciekawsze jest jednak to, że świadomość triku niewiele zmienia. Podobnie jak w złudzeniach optycznych: możesz wiedzieć, że linie są równe - a i tak jedna wygląda na dłuższą. Mózg działa po swojemu, szybciej niż Twoje „ja” potrafi to skorygować.

Jeśli więc zastanawiasz się, dlaczego 9,99 działa nawet wtedy, gdy rozumiesz mechanizm, odpowiedź jest prosta i jednocześnie bolesna: bo to nie trik na naszą inteligencję, lecz na naszą biologię.


Dlaczego ceny psychologiczne (9,99) działają nawet na osoby, które wiedzą, że to trik? Sekret potęgi liczby dziewięć


#psychologia #ekonomia #marketing #ciekawostki #pieniadze#biznes#racjonalia

Komentarze (11)

ataxbras

@Racjonalia.pl Te Twoje artykuły zrobiły się lepsze. Nie jestem Twoją grupą docelową, ale wszedłem z ciekawości zobaczyć, czy dalej będzie tak nidopracowane i miło się zawiodłem. To nie top pop-nauki, ale wygląda lepiej, niż wcześniej. Dalej czuję AI, ale nie tak mocno, widocznie lepsze prompty.

onpanopticon

@ataxbras A tylko ja mam nieustanne deja vu jak widzę wrzucane arty z tej strony? Każdy jeden temat znam, każdy czytałem. Czuję, że tematy to jest jakaś lista, przykładowo sortowanie tagu ciekawostki z wypoku po popularności i wybieranie tych starszych, czy cóś. Bo skąd ja znam absolutnie wszystko co jest dodawane, ale czytałem na tyle dawno, że w wielu przypadkach nie pamiętam już dokładnie.


Ciekawi mnie skąd jest lista do generowania tego xD Albo jakiś joemonster? Bo lata temu też go przeglądałem po popularnych. W każdym razie na bank odgrzewane kotlety i same takie, które już zażarły u ludzi, czyli były wysoko na hejtową nomenklaturę - piorunowane.

ataxbras

@onpanopticon Prawdopodobnie taki jest klucz.

I właściwie nic w tym dziwnego, ten portal celuje w powierzchowne ciekawostki, choć przynajmniej ze zwiększającą się ambicją, żeby nie serwować totalnego shitu.
A selekcja pewnie właśnie po promptcie, żeby agent zanalizował google trends, czy X trending i wypluł coś w zakresie okołonaukowym.

sireplama

Najstarsza sztuczka świata, ake tez działa impulsowo i gdy na slokojnie analizuje sie ceny to mozna włączyć zdrowy rozsądek:)

FriendGatherArena

@sireplama tak, ja sobie zawsze powtarzam zaokrąglenie w głowie albo na głos

Time_Machine

Sztuczka moze działa wtedy gdy ja mam kupic tylko jeden napój. Gdy idę na zakupy i laduje caly kosz, to sorry, ale grosz do grosza.

FriendGatherArena

@Time_Machine tym sposobem na 100zł oszczędzisz 10gr

Time_Machine

@FriendGatherArena ma tym właśnie polega oszczędzanie.

FriendGatherArena

@Time_Machine jezeli tak wygląda twoje oszczędzanie, to obstawiam, ze odłożyłeś już jakieś 10 zł

Time_Machine

@FriendGatherArena malo wiesz, ale spoko.

Michumi

Generalnie to czemu nie wziąć skoro tańsze?

Ja rozumiem, że lecieć do drugiego marketu dla 1 grosz to nie zawsze ok ale skoro stoją w sklepie gdzie jestem?

Zaloguj się aby komentować