Zastanawialiście się kiedyś jak były skonstruowane sławne okręty liniowe które przyczyniły się do ekspansji kolonialnej państw zachodniej Europy? Pewnie nie. Nimniej macie przekrój konstrukcji takich okrętów, od kila (tego tegesa na dole) aż po bocianie gniazdo.

Zobaczenie przekroju daje dobre wyobrażenie tego ile pracy różnych ludzi bylo wymagane do zbudowania takich łajb. Również tego w jakich warunkach ludzie musieli wtedy żyć.

Dodatkowa ciekawostka, spoza tego co jest na filmiku. Jedną z głównych przyczyn dominacji marynarki brytyjskiej byli względnie dobrze wyedukowani marynarze. To jest brytyjscy marynarze posiadali na przykład umiejętność odróżnia lewej i prawej strony. Marynarze innych nacji byli często szkoleni z tego przez kapitanów, ustawiali jabłko na burcie i cebulę na sterburcie i kazali marynarzom iść "na cebulę, na jabłko" tak by mogli sprawnie wykonywać rozkazy i w ten sposób uczyli się poprawnej komunikacji.

Na zakończenie polecam cały kanał Animagraffs gdzie autor ma sporo animacji pokazujących działanie różnych rzeczy, od mechanicznego zegarka, maszynę do pisania po współczesne lokomotywy.

https://youtu.be/4Nr1AgIfajI?si=PWk7ieVXfDPbyuGO

#historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #zeglarstwo
DiscoKhan userbar
LondoMollari

Zastanawialiście się kiedyś jak były skonstruowane sławne okręty liniowe które przyczyniły się do ekspansji kolonialnej państw zachodniej Europy? Pewnie nie.


@DiscoKhan Otóż, nie tym razem - wiele godzin nad tym jako nastolatek spędziłem.


Zacząłem budować modele takich okrętów od małego galeonu Golden Hind (Francisa Drake'a), potem była hiszpańska Atocha (pełna nazwa Nuestra Señora de Atocha), później szwedzki Kronan (nie udało się mi go skończyć), a na koniec prawie ukończona (i od 20 lat nieruszona) Santissima Madre - hiszpański okręt liniowy z przełomu XVII i XVIII wieku.

DiscoKhan

@LondoMollari to tutaj bylo pudło xd


Ale generalnie w Polsce tradycje marynarkaie są raczej słabe także to jest dosyć bezpieczne założenie. Jakby nie patrzeć to w naszej historii okręty nie miały większego znaczenia.


Ta hiszpańska Marka Przenajświętsza to kawał bydlaka jak tak sobie teraz zobaczyłem, rozumiem czemu zapał mógł zmaleć przy konstrukcji xd

Pan_Buk

@LondoMollari @DiscoKhan Ja byłem w środku takiego okrętu. Serio - w Portsmouth można zwiedzić go w środku. Zrobił na mnie ogromne wrażenie.

Opornik

@DiscoKhan To jest kosmiczna technologia, ludzie nie zdają sobie sprawę jaki to był skill potrzebny.

DiscoKhan

@Opornik i od cholery zasobów. Biedniejsze kraje w życiu by nie dały rady czegoś takiego zbudować w tamtym czasie. Czasy ręcznej roboty, w dodatku sporo wiedzy do ich wykonywania nie było łatwo dostępnej także pierwsze 20 sztuk to sporo eksperymentowania... Gigantyczne koszty żeby spuszczać takie okręty na wodę. Jakby na współczesną walutę to przeliczyć to pewnie by wychodziło coś koło 50 milionów dolarów na okręt, tak orientacyjnie pisząc.

Opornik

@DiscoKhan Przypomina jakie korzyści czerpało UK z bycia "policjantem świata" (przynajmniej częściowym) tamtej ery.

A potem pałeczkę po nich przejęli Amerykanie...

zjadacz_cebuli

Kurde, namowiłeś mnie na Black flaga :D

panbomboni

Ooo, ale się w Kozakach łupało liniowcami...

Zaloguj się aby komentować