Kolejne polskie miasto kupuje autobusy wodorowe. Krytyki nie brakuje

Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa i Maciej Nietopiel, prezes spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy podpisali umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych dla miasta. Koszt inwestycji to ponad 82,4 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to 67 mln. [...]


Autobusy wodorowe, które trafią do Rzeszowa, będą mieć od 11,5 do 12,5 metra długości, szerokość do 2,55 metra oraz wysokość do 3,4 metra. Minimalna liczba miejsc to 77, w tym co najmniej 25 miejsc siedzących.


Autobusy marki NesoBus produkowane są przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Grupy Polsat Plus we własnej fabryce w Świdniku.


Dostawcą paliwa wodorowego będzie firma PAK-PCE z Grupy Polsat Plus. [...]


Głosy krytyki: autobusy wodorowe są drogie


Na koniec lipca 2025 r. w Polsce jeździło 106 autobusów wodorowych.


Wiadomość o zakupie autobusów wodorowych przez Rzeszów spotkała się z falą krytyki w mediach społecznościowych.


- Autobusy wodorowe są 1,5 raza droższe od elektrycznych w zakupie, 2 razy droższe od spalinowych w eksploatacji i 3 razy droższe od elektrycznych w eksploatacji - przekonywał Daniel Radomski, ekspert ds. energetyki.


- Dlaczego kupują państwo autobusy wodorowe, a nie elektryczne? Jakie przesłanki stoją za tą nieracjonalną ze wszech miar decyzją? Dlaczego przed zakupem nie przeprowadzili państwo analizy porównawczej autobusów wodorowych i elektrycznych? - pytał prezydenta Rzeszowa Jacek Werder, inżynier systemów automatyki i nadzoru procesów przemysłowych. [...]


#wiadomoscipolska #rzeszow #transportpubliczny #autobusy #wodor #pojazdywodorowe #wnppl

wnp.pl

Komentarze (7)

30ohm

Wodór ma większy sens jak same elektryki. Tylko nie w mieście gdzie ruch to jeden wielki korek a komunikacja miejska jest najgorsza ze wszystkich miast wojewódzkich.

eloyard

@30ohm nie ma. Zaufaj mi - nie ma. Elektryki na kołowrotku to bardzo dobry pomysł. Wodór miałby obecnie sens tylko na średnich trasach, ale tylko w krajach z gigantyczną nadprodukcją OZE, kiedy byłby produkowany na górce.

sadamasin

@eloyard z drugiej strony produkcja wodoru nie potanieje, jak nie będzie rósł na nią popyt. Tylko pytanie czy Rzeszów stać na to, żeby być takim liderem ekologii, wygląda na to że tak

30ohm

@sadamasin ponad 25 lat temu byli pierwszym miastem które zaczęło inwestować w cng, teraz czas na wodór, tylko przez ten okres miasto urosło 3 krotnie i stało się jednym wielkim korkiem. Jaki napęd tam nie wejdzie to i tak będą na nim stratni.

eloyard

@sadamasin nie jestem pewien, czy koszt produkcji wodoru jest w realnym horyzoncie czasowym skalowalny wraz z popytem. To jest w zasadzie wprost zależne od ceny energii z której go produkujesz. Stąd kwestia produkcji w przypadku sieci energetycznej opartej o OZE które może wykazywać wysoką nadprodukcję.


@30ohm CNG (i LNG) to zupełnie inna bajka i ono jest akurat bardzo prostą technologią (LNG trochę mniej) w stosunku do wodoru - wielokroć bardziej opłacalną - w przypadku metanu kopalnego w tej chwili może być bardziej opłacalne od "tradycyjnych paliw" i to bez żadnych dofinansowań.

manstain

Problem jest taki o którym mało kto mówi, że aby uzyskać 1 jednostkę Energię wodoru to potrzebujesz zużyć 2.5-3 jednostki innej Energi.

Zaloguj się aby komentować