Wine - Wersja 10.0 wydana

Informacje o wydaniu

Zespół Wine z dumą ogłasza, że stabilne wydanie Wine 10.0 jest już dostępne.

To wydanie reprezentuje rok pracy rozwojowej i zawiera ponad 6 000 indywidualnych zmian. Oferuje wiele ulepszeń, w tym nowe wsparcie dla architektury ARM64EC i obsługę skalowania wysokiego DPI.

Kod źródłowy jest dostępny pod adresem: https://dl.winehq.org/wine/source/10.0/wine-10.0.tar.xz


ARM64


  • Pełne wsparcie dla architektury ARM64EC, na równi z obsługą ARM64.

  • Obsługa hybrydowych modułów ARM64X, umożliwiająca mieszanie kodu ARM64EC i ARM64 w jednym pliku binarnym. Całe Wine można zbudować jako ARM64X za pomocą opcji --enable-archs=arm64ec,aarch64.

  • Zaimplementowano interfejs emulacji 64-bitowego x86, który pozwala uruchamiać kod Wine jako natywny, wymagając emulacji tylko dla aplikacji x86-64.

  • Obsługa ARM64 wymaga rozmiaru strony systemowej 4K; jądra z rozmiarami stron 16K lub 64K nie są obsługiwane.


Grafika


  • Lepsza obsługa wysokiego DPI, w tym automatyczne skalowanie okien nieświadomych DPI.

  • Rendering okien podrzędnych Vulkan z backendem X11, porównywalny z wcześniejszą obsługą OpenGL.

  • Sterownik Vulkan obsługuje specyfikację Vulkan w wersji 1.4.303 oraz rozszerzenia Vulkan Video.


Integracja z pulpitem


  • Nowy eksperymentalny mechanizm emulacji ustawień wyświetlacza, który umożliwia symulowanie zmian rozdzielczości bez faktycznego ich zmieniania.

  • Dostępny nowy aplet panelu sterowania pulpitu desk.cpl do konfiguracji wyświetlania i rozdzielczości wirtualnego pulpitu.


Direct3D


  • Renderer GL wymaga GLSL 1.20 i innych nowoczesnych rozszerzeń; stary backend ARB nie jest już dostępny.

  • Renderer Vulkan korzysta z dynamicznych rozszerzeń stanu, zmniejszając opóźnienia w grach.

  • Obsługa shaderów HLSL w renderze Vulkan dla Direct3D 9 i wcześniejszych wersji.


Driver Wayland


  • Domyślnie włączony sterownik graficzny Wayland, z obsługą OpenGL i poprawionym pozycjonowaniem okien popup.

Multimedia


  • Nowy eksperymentalny backend oparty na FFmpeg, jako alternatywa dla GStreamer, poprawia kompatybilność z Media Foundation.

  • Ulepszona obsługa DirectMusic dla plików MIDI.


Urządzenia wejściowe i HID


  • Poprawne parsowanie urządzeń HID z wieloma kolekcjami głównymi.

  • Obsługa ekranów dotykowych z backendem X11 oraz podstawowe wsparcie dla wielodotyku.


Internacjonalizacja


  • Dane lokalizacyjne generowane na podstawie Unicode CLDR w wersji 46.

  • Dane stref czasowych oparte na bazie IANA w wersji 2024a.


Internet i sieć


  • Ulepszony silnik JavaScript w MSHTML z obsługą obiektów prototypowych i globalnym zarządzaniem pamięcią.

Jądro


  • Procesy mogą być podnoszone do poziomu administratora w razie potrzeby.

  • Obsługa rozszerzeń wektorowych takich jak AVX-512.


macOS


  • Na macOS Sonoma i nowszych obsługiwane jest emulowanie syscall NT.

Narzędzia


  • Narzędzie cmd z przeprojektowanym parserem wejścia.

  • Nowa aplikacja sort oraz interaktywny tryb wmic.


Różne


  • Aktualizacje bibliotek takich jak Vulkan, FAudio, FluidSynth, LDAP, i wiele innych.

Pełne informacje: https://gitlab.winehq.org/wine/wine/-/releases/wine-10.0


#linux #wine #winehq

WineHQ

Komentarze (16)

baklazan

To wsparcie ARM64 to jest potencjalny hicior

koszotorobur

@baklazan - a czemuż to?

dotevo

@koszotorobur podobno nowa konsolka od valve może być na ARM ciekawe czy plotki się sprawdzą

baklazan

@koszotorobur bo to pozwala na cieńszą emulację, apka może być na x86 i tylko ona jest emulowana, a wywołania systemu lecą już natywnie. Nie potrzebujesz odpalać całości na wirtualce, programy na Windowsa na x86 mogą działać na ARM z minimalnym narzutem

koszotorobur

@baklazan - Wine Is Not an Emulator

Amebcio

@koszotorobur No to teraz już jest

kdjswq25

@Amebcio A przeczytałeś co i po co jest emulowane?

baklazan

@Amebcio nie, nie jest, po prostu pozwala na cieńsze abstrakcje pomiędzy platformami, emulację/wirtualizację coś innego musi zapewnić

kkdawid

Wine I wszystkie jego konsekwencje oraz forki sprawiły że przesiadka na Linuxa była dla mnie bardzo przyjemna, wspaniały projekt

fervi

@kkdawid To jest połowa sukcesu IMO. Druga to gdy nie musisz już używać Wine

kkdawid

@fervi tak, nie używam bezpośrednio, ale jest ono tam pod spodem. Działa Gothic na Linuxie więc nic mnie nie trzyma na windowsie

fyttt6

Dobra dobra, idźcie sobie jądro kompilować.

koszotorobur

@fyttt6 - a Twoje się jeszcze nie skompilowały?

sierzant_armii_12_malp

@koszotorobur On chyba nam zazdrości jąder…

Spider

Wine is fine but whiskey is quicker.

Zaloguj się aby komentować