Krótki poradnik jak nie dać sobie wcisnąć złego rozmiaru PIERWSZEGO #rower typu #szosa i #gravel + rozmiary siodełek.
[To jest taka mocna podstawa o którą warto się opierać przy pierwszym zakupie, jak ktoś kupuje kolejny rower, to już raczej wie czego szuka.]
Kilka słów wstępu na temat zakupu swojego PIERWSZEGO roweru typu szosa lub gravel:
95% sprzedawców nie ma pojęcia o bike sizingu i bikefittingu, sprzedadzą Ci to co mają na stanie, albo "tak jak im się wydaje" bo inny klient chwalił (ale też się nie znał). Podobnie jak pani w mięsnym, jak pytacie czy ta szyneczka to dobra.
Ponad 80% ludzi, swoją pierwszą szosę lub gravela kupuje ZA DUŻĄ.
Przejechanie się na rowerze (swoim pierwszym) w około sklepu, zazwyczaj kończy się kupnem za dużego rozmiaru, bo 5 minut jest wygodnie, w rozciągniętej pozycji.
Po zakupie roweru, powinno się dostosować go pod siebie, wymieniając:
- kierownicę (szerokość kierownicy = szerokość barków w dużym uproszczeniu).
- mostek (dostosować do swojej budowy górnej części ciała / rąk)
- siodełko pod swoją szerokość tyłka.
Podstawowy wzór jest bardzo prosty, ogólnie dostępny i daje nam "mniej więcej" pojęcie, jakiego rozmiaru powinniśmy szukać, później ten rozmiar dopieszczamy mostkiem i kierownicą.
Przekrok x 0.665 = rozmiar roweru, czyli odległość zaznaczona na obrazku. Na rysunkach z geometrią rowerów, zazwyczaj jest oznaczone jako TT (Top Tube lub effective top tube).
W moim przypadku przekrok to 82cm x 0.665 = 54,53. Więc w Canyonie mam rozmiar S, gdzie TT = 53,7 (i tyle samo w gravelu Genesisa). Jeżdżę na damskiej wersji Canyona S, męską musiałbym mieć XS.
Jeżeli jesteśmy na przełomie rozmiarów, ZAWSZE bierzemy rozmiar mniejszy, zawsze. Rower łatwiej wydłużyć, niż skrócić.
Oczywiście są "dziwne" ramy, jak Merida Silex czy Giant Revolt. Merida ma całkiem fajny kalkulator, jeżeli w tabelce producenta jesteśmy na przełomie, lub w dolnym zakresie rozmiaru, bierzemy mniejszy. Resztę poprawiamy mostkiem i ewentualnie kierownicą.
Osoby o wzroscie do 175cm i przekroku 80cm teoretycznie powinny brać coś w rozmiarze 52-54.
Osoby o wzroście 165cm i przekroku 75cm 49 - max 52.
Ja wiem, że zaraz się znajdzie ktoś, kto napiszę JA MAM 176cm i jeżdże na 56! No spoko, to nie moje zdrowie i wygoda, tylko Twoje ;). Przerobiłem już 2 szosy, 2 gravele, 2 bikefittingi, mam teraz 3 szosę i 3 gravela :). Zrobiłem sobie szkolenie z bikefittingu, sporo czytam i pytam :). I widzę co się ludziom wciska
Podsumowując przekrok x 0.665 = TT = baza rozmiaru na który powinniśmy patrzeć.
I jeszcze jedna rzecz, sugerowanie się długością rury podsiodłowej pod rozmiar roweru to przeszłość, patrzcie na geometrię w tabelce (TT). Romet np ma jakiś idiotyczny zwyczaj podawania rozmiaru w calach
EDIT: Przy wzroście 172cm i 82cm brałbym:
Np popularnego Decathlonowego RC500 albo RC520 bez wahania brałbym S (spokojnie do 175cm Ska)
Canyon Endurace / Canyon Ultimate / Canyon Grizl - XS
Trek Emonda rozmiar 52
Van Ryser EDR CF rozmiar S
Siodełka:
MOCNO poglądowy wybór rozmiaru siodła pod swój tyłek (rozstaw kości kulszowych). Ofc to w przypadku normalnego tyłka, miednicy, nóg itp. Nie mówię tutaj o specyficznych problemach, schorzeniach itd.
Bo:
https://youtu.be/MdU2nr_B4s0
Po zmierzeniu rozstawu kości kulszowych.
80-100mm = siodło 130mm
100-120mm = siodło 143mm
120-140mm = siodło 155mm
140-160mm = siodło 168mm
#bikefitting
Oryginalny wpis na wypoku z komentami:
https://wykop.pl/wpis/58528637/krotki-poradnik-jak-nie-dac-sobie-wcisnac-zlego-ro
@uysy z tym rozmiarem pelna zgoda, ja kupilem wlasnie rc520 M przy wzroscie okolo 174 i pozycja byla taka sobie mimo wielu poprawek, po zmianie ramy na S (poprzednia pekla przy wypadku xd) jest o niebo lepiej siodelko poszlo troche do tylu i jezdzi sie latwiej, co do samych siodelek sprawa nie jest taka prosta tutaj jest to calkiem fajnie wytlumaczone https://youtu.be/MdU2nr_B4s0?t=720
Fajny poradnik
@bordoprzekletywzielonkezaklety Jeżeli chodzi o siodełko, to znam ten kanał bardzo dobrze, dorzuciłem do wpisu link :). Cały post jest mocno poglądowy :).
Ciesze się, że S pasuje lepiej. Niestety sporo ludzi chce kupić rower w rozmiarze takim, jak np nosi ubrania. Co zazwyczaj powoduje jazdę na za dużym rowerze
@uysy do tego dochodzą takie ewenementy jak ja. Wzrost 185, przekrok 95cm (tak, to nie pomyłka). Teoretycznie według tabelki powinienem brać 61-62 a po długich poszukiwaniach i próbach stanęło na 56, krótszym mostku (na minus) i wyższym siodle. Jest w pytę, po 300km plecy nie bolały.
@sz-n No i gitek.
Sporo ludzi nie myśli nawet o czymś takim jak BikeSizing (dobranie rozmiaru roweru do wzrostu) + bikefitting.
Koszt takiej zabawy to 800-900zł, ale jak sie kupuje rower za 10k to warto kupić raz a dobrze.
@uysy jak komuś żal kasy, to na początek (wiem, że sporo ludzi go wyśmiewa) szajbajk i jego filmiki sporo pomogą.
@uysy ehhh chyba masz rację, kiedyś miałem gravel z Decathlonu to zawsze mi się na nim wydawało że przelece przez kierownicę. Kark bolał. Też się zastanawiałem czy to nie przez zły rozmiar ramy.
A jak wypożyczyłem MTB w moim rozmiarze to mimo też pochylonej pozycji się wygodnie jeździło.
@uysy świetny wpis, niestety w zeszłym roku kupiłem właśnie pierwszą szosę w Decathlonie i wybrałem M 🙃 niemniej planuje iść właśnie do specjalisty, który ustawi mi rower pode mnie, powie co można zmienić i poprawić aby było wygodniej, bo póki co jest średnio. Przy zakupie następnego będę już mądrzejszy. Miłego
@3lfka Przecież gravel i MTB to dwa różne rowery xD
@sz-n Ja polecam jednak zagraniczny YT. https://www.youtube.com/watch?v=CAyEzQdQV9I
https://youtube.com/playlist?list=PLMZ241fyVfiv3eAJ4UYkzeb2JltpLSlzs
@uysy wiem, ale chyba każdy powinien być komfortowy mimo różnej pozycji?
@uysy Bardzo zacny wpis - dodaję do ulubionych
@sz-n @uysy jeszcze dorzucilbym Neill Stanbury na kanale Cam Nichollsa i RCA np. https://youtu.be/vMmbXAWcgh4
@uysy Dzięki za post.
W tym roku mam zamiar dostosować rower pod siebie. Kupiłem w zeszłym roku Tribana rc520 na 105 i kurde po dłuższej jezdzie boli mnie kark TT wychodzi 565mm, a rower ma 554 mm wychodzi praktycznie na styk na ramie L. Będę próbował w tym roku coś zawalczyć że skróceniem roweru i dobraniem siodełka pod swoją koslawą i kościstą dupe
@uysy Jakiego gravela byś polecił dla biedaka, tak za ok 4 tysiące? Laikowi ciężko coś wybrać bo pod każdym narzekają, osprzęt nie wart ceny, tylko jeden blat, linka z klamkomanetki wystaje pod kątem 90 stopni itd :D Co jest must have, widelec karbon, sztywne osie?
@bravenewworld63 może aspre 1? patrzyłem też na tribana, ale opinie mieszane mocno
Mało znany fakt wśród rowerzystów - większość siodełek w drogich rowerach jest twarda przez co jest twardo w dupę. Warto zatem takie siodełko zdemontować i zamienić na siodełko miękkie (wygodne).
Wielu będzie się upierało, że to nieprawda, ale wtedy należy przypomnieć sobie - czy wolimy krzesło twarde (niewygodne) czy miękkie (wygodne)
Gitara (dusza)
Pozdrawiam
@uysy o jest i on
@uysy Dobry poradnik. Ja zawsze gdy ktoś pyta mówię, najważniejsze to dobrać rozmiar ramy do wzrostu, inaczej jaki rower byś nie kupił, będzie się na nim na dłuższą metę niekomfortowo jeździć.
ooo kolego spadłeś mi z nieba. Jestem na etapie kupna Canyon Endurace i też biją się z myślami co do ramy. Niestety samego roweru nigdzie nie mogę przymierzyć ze względu na sprzedaż wysyłkową. Mam 180cm / 85cm. Wg kalkulatora Canyon odpowiednia będzie dla mnie M (177-184cm) ale według z tego co piszesz powinna być L ponieważ długość ramy to 552. Osobiście skłaniam się ku M. Pisałem z osobami, które mają 178cm i jeżdżą na S i są zadowoleni. Co myślisz?
@uysy po ilu godzinach jazdy wiadomo mniej więcej czy rower faktycznie jest wygodny, dobrze dobrany?
I ten cały bikefitting/setting to lepiej w końcu wykonać przed zakupem roweru czy po?
Wiem przynajmniej, że lepiej wybrać mniejszą ramę niż większą, gdy jest się na granicy obu wielkości.
@kamilsloma mam podobne rozmiary i właśnie z L zmieniłem na M. Jest o wiele wygodniej. Chyba że Canyon ma jakieś dzikie wymiarowanie ;-)
@3lfka niekoniecznie, ja się w ogóle nie nadaję do szosowej pozycji
@littlefox no właśnie na Canyonie jest jakby nr w dół ale znowu S przy 180cm brzmi trochę niepoważnie
@kamilsloma nieważne jak brzmi ważne czy działa :D Patrzysz na wymiary i geo. Kiedyś też tak miałem: w poprzednim rowerze M, a w canyon S, small hehe.
176 cm, noga 81 i po wymianie siodełka, zmianie kierownicy na węższą jest świetnie.
@uysy hej, przekrok mierzymy w butach czy bez? Mi wychodzi po szybkim mierzeniu 90-91cm (wzrost 184cm). 90*0,665= 59,9cm
Myślę o takim rowerku do miasta: https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2023-kentfield-2#geometry
TOPTUBE EFFECTIVE wygląda na M. Czy to trochę nie dziwne? Chyba muszę pomiary powtórzyć xd
Według sprzedawców:
Od 163 cm do 173 cm M
Od 173 cm do 180 cm L
Od 180 cm do 188 cm XL
@Wycu91 skoro masz 176/81 i S jest idealna to przy moich 180/85 M wydaje się rozsądna (czyli w sumie to co mówi kalkulator na stronie) dzięki za info
Taktyk. Właśnie kupuje pierwszy rower
@Nomundo ale to nie jest szosa ani gravel czego post dotyczy, pewnie L bedzie troche wygodniejszy
@grzegorz-p-1 chodzi raczej o dlugosc jednorazowej jazdy jak bedziesz jezdzil zalozmy po 30 min do pracy to nic cie nie bedzie bolalo ale jak pojedziesz na 2,3 godzinna wycieczke to juz moze byc niewygodnie, najlepiej przed i po w veloarcie jest taka opcja z tego co widze
@uysy dodaję do ulubionych, opisane konkretnie
@jegertilbake moje najwygodniejsze siodła to właśnie karbonowe deski. Dla wygody najistotniejsze jest dobrze dobrać szerokość.
@kamilsloma przecież w canyonie bez problemu możesz zwrócić/wymienić rower jak nie trafisz z rozmiarem.
@mart tak wiem ale będzie to moja pierwsza szosa. I na początku może mi się wydawać ze jest wszystko okej a po jakimś czasie okaże sie ze mogłem wsiąść mniejszy/większy. Dlatego zbieram info
Są tu posiadacze eskera 6.0? Celuje w ten rower i według producenta jestem idealnie między L a XL. 186 85 w kroku. Jeździłem na M to było wygodnie na L mniej. Według kalkulatorów do spokojniej jazdy XL. Podzielcie się odczuciami
Orientujecie się dlaczego bikefitting jest taki drogi? Jak dużo czasu to zajmuje? Rozumiem zapłacić 200-300zl za coś takiego ale 800-900 to przesada.
@mati3654 osobiście nie byłem, ale koledzy co byli mówili o 4-5 godzinach. Dokładne pomiary ciała + ustawienie roweru, kierownica, mostek, bloki itp. Kolega na fittingu dowiedział się ze ma jedną nogę krótszą, korygowali to podkładkami pod bloki
@kamilsloma z tego co się orientuję to kalkulator canyona w przypadku gdy jesteś na granicy dwóch rozmiarów to sugeruje rozmiar mniejszy. Popytaj na grupach/forach ze swojej okolicy może ktoś ma taki rozmiar i się przymierzysz. Canyon jest u nas mocno popularny więc szansa jest.
@mati3654 Bo to zajmuje ok 4 godziny. Od teorii, po pomiary Twojego ciała, ruchomość, rozciągnięcie, przebyte kontuzje, trzeba wyłapać jakieś odchyły od normy i je zniwelować np wkładkami do butów, albo podkładkami pod bloki.
Później ustawiasz bloki, dalej siadasz na rower i tam też najpierw dobierasz siodełko do doopy, później ustawiasz je przód tył + ewentualnie poprawiasz bloki, później szerokość kierownicy, później długość mostka. No sporo tego.
A teraz jeszcze dochodzi inflacja + zwiększone koszty prowadzenia działalności ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯
Poszedłem na fitting z żoną na 10.30. Wyszliśmy chwilę przed 19. Od głowy poszło 690 PLN. Najlepiej wydane pieniądze w kolarstwo.
Tylko teraz jeszcze muszę się szarpnąć na siodełko, bo stare niby ok, ale może być jeszcze lepiej
@uysy Jakbym czytał o mnie. Pierwsza szosa w 2019 Trek Domane kupiona w rozm. 58 potem trzeba było skracać mostek na bikefittingu. Teraz Canyon M i jest git.
@Wycu91 nie zdawałem sobie sprawy że to tak długi i skomplikowany proces, długo z żoną jeździliście jak poszliście na Fitting i czy rzeczywiście to pomogło? Wymienialiscie coś w rowerach na inny rozmiar czy tylko ustawienie?
@mati3654 dawno to było a mam ulotna pamięć :D Czy długo? Może 2 tys kilometrów, jak człowiek zaczął robić dystanse ok 100 km to braki w pozycji i niedopasowane siodełko zaczynało dokuczać. Gdyby nie to w sumie nie musiałbym nic zmieniać.
W pierwszym rowerze na Fittingu oczywiście poprawili ustawienie bloków, dostałem krótszy mostek i wymieniłem siodełko na bardziej dopasowane, chociaż też nie było idealnie. U mojej żony to samo, chociaż ona nie mogła dobrze siodełka dopasować, ale Fitting raczej był z tych tańszych.
Przy drugim rowerze z kolei moja żona stwierdziła że na niego bez udziału fittera i bez dobrego siodła nie wsiada :D ja miałem bóle w górnej części pleców po 70 km.
No i po miesiącu od zakupu poszliśmy się ustawiać i wyszło: u mojej żony jedna noga krótsza od drugiej, wyrównane podkładką pod blok. Siodełko zupełnie inne. Kierownica węższa o 4 cm. Długość mostka + reach kierownicy= -1,5 cm tego co miała.
Ja z kolei przed fittingiem zrobiłem przeszczep siodełka ze starego roweru i pozycja od razu się poprawiła :D
Na samym Fittingu dostałem wkładki do butów bo mi stopy strasznie do wewnątrz lecą. Na początku jeździło się strasznie dziwnie przez to podparcie, teraz ich nie czuję.
Kierownica węższa o 4cm.
Mostek krótszy o i cm (przeszczep z roweru żony) ale za to kierownica reach 1 cm więcej. Wyszło na 0.
Dostałem do testów też całkiem wygodne siodełko, ale nie była to różnica aż tak znacząca żebym na tamtą chwilę wykładał na nie 500 zł.
Zwłaszcza że końcowy rachunek zamknął się w okolicach 2,5k ;)
Podsumowując z Fittingu na dwa rowery wyjechaliśmy z nowymi: mostkiem, dwoma kierownicami, siodełkiem, parą wkładek do butów, podkładką pod blok. Nowych par bloków nie liczę, bo kupione przed fittingiem w decathlonie.
Czy pomogło, jeszcze jak. Tydzień po tym pojechaliśmy pierwszy raz w góry świętokrzyskie. (Mazowsze here)
Nie dość że czuliśmy się pewniej na tych rowerach, to jeszcze wysiedzenie całego dnia na siodełku nie stanowiło problemu.
Super, ja ze świętokrzyskiego a żona stolica i jeździmy w sumie i tu i tam z tym że krótkie trasy jak narazie więc nie widzę większego sensu inwestować dopóki nie zrobi się jakoś niewygodnie, ewentualnie przy zmianie rowerów na lepsze. Dzięki za pełne info!!
@mati3654 w ogóle zapomniałem Ci powiedzieć że na drugim Fittingu, zanim zaczęliśmy cokolwiek sprawdzać z moim ciałem, czy w ogóle wpinać rower w trenażer, fitter zrobił wywiad o moich oczekiwaniach co do kolarstwa, czy chce się ścigać, czy zależy mi na pozycji bardziej wygodnej, jak dużo chce jeździć. Wypytał o przebyte kontuzje etc. Bo to rower ma się dopasować do Ciebie, a nie Ty do roweru (chyba że bardzo chcesz ;) )
Powiem Ci że gdybym znowu miał kupować lepszy rower to pewnie wybrałbym się na usługę zwaną dobór rozmiaru ramy roweru.
@uysy a jak wygląda sprawa mostka? Mam siodełko na maksa do przodu i jest w miarę ok, ale na pewno nie idealnie. Wzrost 178-180, zależy jak kto mierzy. Mam rozmiar M 54cm. Rower dobrałem taki, bo według producenta jest to górna granica zakresu, więc wydawało mi się że będzie ok.
https://geometrygeeks.bike/bike/specialized-diverge-2015-2016/
Powinienem kupić mostek 80 zamiast standardowo w tym rozmiarze 100 i wtedy regulować już siodełkiem? Czy może 90 żeby nie przesadzić? A może powinienem popracować nad elastycznością, regularnie się rozciągać i samo przejdzie? Nie mam parcia na jakieś super prędkości, raczej całodniowe wycieczki, o ile to ma znaczenie.
Zaloguj się aby komentować