
Uniwersytet już nie imponuje, tak jak to było jeszcze w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Dlaczego? Gdzie leżą przyczyny tego zjawiska? Jak je oceniać? Jakie będą konsekwencje? Czy można coś zrobić, by to zmienić? [...]
Zacznijmy od pytania, czy utrata ważności dotyczy każdego uniwersytetu. Raczej nie. Uczelnie należące do Ivy League czy te z pierwszych miejsc rankingu szanghajskiego zachowały prestiż, nie narzekają na brak kandydatów na studia w dowolnej reprezentowanej w nich dyscyplinie, zaś ich absolwenci cieszą się uznaniem daleko wykraczającym poza ich pozycję na rynku pracy. Jawi się więc natychmiast pytanie, czym różnią się od tych uczelni, które cierpią na wskazane przez redakcję ułomności oraz czy tych ułomności daje się uniknąć. Czy ich natura związana jest z istotą szkoły wyższej, czy też leży gdzie indziej, np. w obszarze konfrontacji celów szkoły wyższej i celów jej otoczenia zewnętrznego? Czy nie jest tak, że nastąpiła w naszych czasach utrata ważności misji pierwszej i drugiej na rzecz misji trzeciej? Kto powinien decydować o ich równowadze? Jak do tej konfrontacji mają się wartości akademickie, w szczególności autonomia instytucjonalna i swoboda badań oraz nauczania – czy nie uległy degradacji? [...]
#nauka #szkolnictwowyzsze #uniwersytety #edukacja

