
Polska zakontraktowała już 366 czołgów Abrams ze Stanów Zjednoczonych, jednak przed zakupem nie zapewniono możliwości serwisowania ich silników na miejscu. Najwcześniej będzie to możliwe dopiero w 2028 r. Choć trwają przygotowania do uruchomienia takiego zaplecza, proces ten okazuje się skomplikowany i wyjątkowo kosztowny.
Rząd polski zamówił łącznie 366 czołgów Abrams, których dostawy mają zostać zakończone jesienią 2026 roku. Do tej pory wszystkie 116 czołgów M1A1FEP Abrams zostało dostarczonych do Polski. Ponadto dotarło już do nas również 47 z 250 czołgów M1A2 SEPv3 Abrams, zamówionych przez Polskę w 2022 roku.
Dr Jacek Goszczyński, prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1, w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" zauważył, że w Abramsach jako zespół napędowy zastosowano silniki lotnicze AGT1500C, wymagające specjalistycznego serwisu przemysłowego na poziomie certyfikowanych zakładów lotniczych. - Niestety przy podejmowaniu decyzji o zakupie tych czołgów nie uwzględniono tych wymagań - podkreślił. [...]
#wiadomoscipolska #obronność #wojsko #czolgi #abramsy #serwis #wnppl