Po ataku Trzeciej Rzeszy na ZSRR, Niemcy nakazali Tatrze stworzenie pojazdu, który umożliwiałby szybkie przemieszczanie się po bezkresnych ośnieżonych równinach. W 1942 Czesi z Koprzywnicy rozpoczęli pracę nad aerosaniami, silnie inspirując się przy tym najlepszym przedwojennym europejskim samochodem, czyli Tatrą 87, z której wzięli silnik V8 3.0 75 KM oraz drzwi.
Z przodu były dwa siedzenia, z tyłu drewniana ławka. Aerodynamiczne nadwozie było obracane na dużych, szerokich płozach za pomocą pary resorów piórowych na każdej płozie. Przednie płozy były kontrolowane przez kierowcę za pomocą mniejszej kierownicy, tylną osią można było również kierować za pomocą większej kierownicy umieszczonej na tej samej kolumnie kierownicy (przyjrzycie się wnikliwie kabinie kierowcy).
Śmigło było nieruchome, ustawienia łopat nie pozwalały na cofanie ani hamowanie. Dlatego pojazd nadal posiadał duży poprzecznie zamontowany obrotowy bęben z prętami w kształcie strzały, który stabilizował aerosanie, a także skrywał w sobie hamulec. Bęben mógł być również używany w sytuacjach, gdy moc śmigła nie była wystarczająca do napędzania samochodu lub podczas jazdy w ruchu miejskim. Aerosanie hamowały podobnie jak narciarz zjeżdżający tzw "pługiem" ze stoku, tzn. przednia para płóz kierowała się do wewnątrz (° ͜ʖ °)
Do naszych czasów przetrwał jeden prototyp, do obejrzenia w muzeum Tatry w Koprzywnicach (gorąco zachęcam).
Replika Tatry V 855 została zbudowana w 2006 przez firmę Ecorra dla Lane Motor Museum w Nashville w USA, poniżej filmik z jazdy.
Przy tworzeniu wpisu, znaczne części zaczerpnąłem z czeskiego artykułu na wikipedii.
#rzetelnafura - nie tylko autka, zapraszam do obserwowania!
#motoryzacja #tatra
402c0c0c-83c8-4658-a379-4163f5c60be9
3a8c9929-7373-4253-9676-15c30ab23214
Milf_Hunter

@DerMirker a jest film jak to lata na grubym śniegu?

DerMirker

@Milf_Hunter nie znalazłem, aczkolwiek połączenie metal-drewno w płozach nie zwiastuje dużej wytrzymałości przy uderzeniu w przeszkodę, wpadnięcie do dziury, itp

tankowiec_lotus

@DerMirker mam nadzieję że tego nie używali bo wystarczy Wania partyzant z erkaemem aby to zmienić w zlom. Chyba że robili to z myślą na "powojnie"

M4G33k

ale dziwoląg, dzięki za ten wpis! najbardziej się zastanawiam nad tą jazdą z 2 kierownicami

DerMirker

@tankowiec_lotus raczej na pewno na powojnie i do użytku wysokich oficerów Wehrmachtu

zielonka18

@DerMirker ale uroczo wygląda ta kabina

Jesienna_zawierucha

Napędzany śmigłem messerschmitt (Muzeum techniki Sinsheim), zdjęcie moje :)

9c159c03-2f0b-4079-9162-799dbbc002be
gutek

"silnik V8 3.0 75 KM" xD

śmieszne to były czasy

DerMirker

@Jesienna_zawierucha też ciekawy projekt. Doceniam zabezpieczenie śmigła, w Tatrze nie pomyśleli o nim

ucjaz

@DerMirker Nie jestem pewny, wydaje mi się jednak, że coś tu jest nie tak:

"nadwozie było obracane na dużych, szerokich płozach za pomocą pary resorów piórowych na każdej płozie"

resory piórowe w większości przypadków służą do amortyzacji, cięzko mi sobie wyobrazić, aby były do obracania. Chyba tutaj chodzi o to, że siłowniki przesuwały środek ciężkości i naciskały na resor, żeby to ustrojstwo skręcało, jak człowiek na sankach chcąc skręcić przechyla sie na jedną ze stron. Poprawcie mnie jak źle rozkminiłem

Zaloguj się aby komentować