PESA Bydgoszcz skonstruowała drugą na świecie Lokomotywę wodorową PESA SM42-6Dn Hydrogen

Brawo! Szacuneczek!

https://youtu.be/LiFHGbdhhME?feature=shared

#pesa #bydgoszcz #lokomotywa #wodór
bimberman

zdalnie sterowana, pewnie będzie jeździła za pomocą AI bez udziału ludzi , zainstalowali sporo kamer

961a9ac7-6803-452d-92a8-89d015c14a7a
Nemrod

@bimberman To sterowanie jest opisywane jako pomoc w manewrowaniu, maszynista może stanąć obok i nią sterować zdalnie widząc dokładnie miejsce, które go interesuje.

bimberman

@Nemrod generalnie dobra sprawa podczas podłączania ładunku / wagonów bo fizycznie musisz podłączyć przewody od instalacji i możesz to zrobić samodzielnie jeśli byłbyś maszynistą / operatorem

Nemrod

@bimberman Więc nie ma tu słowa o AI, tym bardziej, że to jest lokomotywa manewrowa i ma jeździć w obie strony, a kamer i czujników na końcu wagonów raczej się prędko nie doczekasz...

(Te kamery wyraźnie wyglądają jak kamery do parkowania w samochodach.)

bimberman

@Nemrod możliwe że nie ma dużej mocy ze spalania wodoru dlatego nie może być użyta jako transportowa na duże odległości tylko manewrowa

Nemrod

@bimberman Chyba mylisz pojęcia - moc to co innego, a zasięg to co innego. Zasięg zależy od pojemności baku - tylko i wyłącznie (zakładamy, że w tej chwili nie da się jej zatankować na każdej lokomotywowni, choć istnieją mobilne stacje tankowania wodoru i jest to kwestia podstawienia ciężarówki). Mocy to ma na tyle sporo, że jest w stanie pociągnąć maksymalne składy - 3200 ton (wg. producenta).

To jest lokomotywa manewrowa, po prostu. Taką ma konstrukcję, taką ma funkcję. Czy może podpiąć wagony pasażerskie i jechać na Hel? Może, już to robiła.

bimberman

@Nemrod nie mylę pojęć

w stanie pociągnąć maksymalne składy - 3200 ton - info od producenta z jaką prędkością i na jaki dystans ?

Nemrod

@bimberman Mylisz. Moje auto ma określoną moc silnika, która wpływa na prędkość maksymalną (lub na ewentualny ciągnięty ciężar, choć tu bardziej jeszcze moment obrotowy), ale zasięg zależy od tego, czy bak ma 10 litrów, czy 100 litrów. TYLKO I WYŁĄCZNIE od tego. Jeśli od samochodu dodasz drugi bak, to nie zmieni się właściwie nic oprócz zasięgu. Więc mylisz pojęcia.

Wg. producenta lokomotywa jest w stanie pociągnąć 3200 ton, a jej prędkość maksymalna wynosi bodajże 90 km/h. To są kwestie mocy. Ma pojemność zbiorników jakoś na 175 kg wodoru, nie ma pojęcia ile to jest zasięgu. Gdyby miała zbiorniki na 87,5 kg wodoru, to by miała dwa razy mniejszy zasięg, ale wciąż mogłaby ciągnąć 3200 ton, a jej prędkość maksymalna wynosiłaby dalej 90 km/h (tak samo, gdyby wodoru miała 500 kg). Moc zależy od wydajności ogniw (jest jeszcze akumulator) i mocy samych silników. Tyle. Czy tam jest 20 kg wodoru, czy 2000 kg wodoru - ogniwa i silnik będą pracowały z taką samą mocą i wydajnością.

bimberman

@Nemrod zasięg zależy też od obciążenia dlatego zastosowanie jest manewrowe nie podają zasięgu wcale bo prawdopodobnie jest ograniczony


https://pesa.pl/produkty/lokomotywy/sm42-6dn-hydrogen/

85a796d1-aa0c-4487-af8e-3e8661ac02ef
Nemrod

@bimberman Wiadomix - tak samo jak w samochodzie, tirze, samolocie, a nawet statku - spalanie zależy od obciążenia i ciężkości nogi. A zasięg zawsze jest ograniczony: POJEMNOŚCIĄ BAKU lub akumulatora! [pomijamy chwilowo lokomotywy trakcyjne elektryczne] Ale ta pojemność nie ma wpływu na osiągi i moc i vice versa.

To jest lokomotywa manewrowa, dlatego nie potrzebna im była wysoka prędkość, ani właśnie wielki zasięg, za to potrzebowali mocy, żeby dało się tym ruszyć nawet maksymalne składy. A jeśli dalej myślisz, że oni najpierw zbudowali lokomotywę, a potem dopiero wg. osiągów próbowali ustalić do czego się nadaje, to tu masz jak wygląda jej zwyczajna wersja: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok_6D

SM-42 to jest lokomotywa manewrowa. Widzę nawet, że udało im się zachować masę i prędkość maksymalną.

Jeśli chcesz zasięgu, to wystarczy co x km postawić ciężarówkę z wodorem i tankować lokomotywę. Dokładnie tak samo, jak tankuje się lokomotywy spalinowe, samochody i tiry. Ale infrastruktury nie ma, więc pewnie dlatego poszli w lokomotywę manewrową - klient stawia sobie swoją stację wodoru, bo lokomotywa będzie jeździła "wokół komina".

Felonious_Gru

@bimberman wodoru gdziekolwiek nie zatankujesz i to jest główny powód, że robią manewrówki (póki co)

Felonious_Gru

@bimberman @Nemrod

Volvo ma coś podobnego https://youtu.be/Y6pXwYJEMts?si=gPRAmy_JykSaoQOF


A jeśli chodzino kolej, to zfecydowans większość sprzętów konserwacji/naprawy ma możliwość jazdy manewrowej z poziomu stanowiska pracy

Felonious_Gru

@Nemrod @bimberman niestety jakimś cudem nie zrobiłem żadnego zdjęcia kolejowego pilota od wierzchu przez 5 lat pracy, wiec jeśli macie mi uwierzyć to na słowo xd

f7ed5a6e-3e9e-4bed-811f-fd16fe8b4980
457b6788-733c-48d4-b540-0912240ab004
57f82b6d-a8bb-4195-8633-64f4e8433b54
Nemrod

@Felonious_Gru Tylko od pilota i kilku kamer "cofania" do jakichś fantazji o AI i trybie autonomicznym to jest baardzo daleka droga, a kolega od bimbru ją przebył bardzo szybko, w pierwszym komentarzu.

bimberman

@Felonious_Gru spoko królu złoty pzdr fajne foty, dlaczego środkowy wskaźnik jest zaklejony w ost zdj to jakiś numer seryjny

Felonious_Gru

@Nemrod Zgadza się.


Swoją drogą w ramach ciekawostki dodam, że w nowej firmie pracuję m.in. przy podbijarkach torowych. I są takie maszyny, co potrafią z tempem 150m/h podbijać tory (dokładność względem projektu +/-2mm, zwykle lepiej) BEZ POMOCY CZŁOWIEKA, wykrywając wszelkie obiekty wokół torów. Dopiero jak stwierdzi, że sama nie da rady to prosi człowieka o pomoc. A tak to sama dobiera sposób złapania szyny i to, ilu podbijaków i w jaki sposób użyć. Oczywiście to, w którą stronę i o ile przegiąć tory też.


A do lokomotyw manewrowych nie widzę większego sensu.


https://www.youtube.com/watch?v=YnYdx587zO8

bimberman

@Nemrod wybacz moją krytykę zdałem sobie sprawę że to najlepsza ciuchcia orlenu full h2

Felonious_Gru

@bimberman Ło panie, to fota sprzed 5 lat, do tego ja nie byłem na serwisie samej drezyny, tylko naprawiałem żuraw na niej. Prawdopodobnie maszyna była na przeglądzie P4 lub P5.

https://pkpcargotabor.com/oferta/lokomotywy-elektryczne-i-spalinowe.html


Mogli dać nowy prędkościomierz i nakleić kartonik żeby się nie zniszczył podczas innych prac.

Jakby co to każde zdjęcie jest z innego wyjazdu xDD


A ten fajny budynek w tle z drugiego zdjęcia to o ten: https://tinyurl.com/rcbye66b

bimberman

@Felonious_Gru hej pzdr i dzięki za ciężką prace niestety ludzie nie są świadomi jak to wygląda w różnych sektorach w naszym kraju z dykty i z czym ludzie się borykają i nie potrafią docenić prawdziwych mężów stanu , zdrowia życzę

dzięki za linki fajne foty

Nemrod

@bimberman Krytykuj do woli! To nie jest moja lokomotywa, nie znam jej realnych parametrów, widzę tylko tyle, co podaje producent. Zwróciłem uwagę na dwie rzeczy: kamery i pilot nie oznacza AI i autonomicznej jazdy (w przypadku lokomotywy manewrowej to już jest bardzo mało sensowne) oraz że pojemność zbiorników wodoru nie wpływa na osiągi (a jedynie na zasięg). I tak: fakt, że nie ma sieci stacji ładowania wodoru na stacjach kolejowych (tak, jak obecnie się tankuje lokomotywy spalinowe) powoduje, że póki co nie ma sensu produkować lokomotyw wodorowych innych niż manewrowe. Ile ta ma "zasięgu"? [obstawiam, że manewrowym raczej liczą godziny pracy - jak traktorom] Nie wiem. Ciężko to znaleźć nawet dla zwykłych "Fabloków" - te mają 2840 litrów paliwa. Ta ma 175 kg wodoru. W Toyocie Mirai spalanie wynosi ok. 1 kg/100 km. Czyli zróbmy przelicznik 1 kg wodoru = 6 litów ON. To by oznaczało, że ta lokomotywa ma odpowiednik 1000 litrów ropy, więc "zasięg" jest zdecydowanie mniejszy, niż jej spalinowe odpowiedniki (co wcale mnie nie dziwi).

bimberman

@Nemrod hej zadaje tylko pytania, bez obrazy

Nemrod

@bimberman A ja staram się odpowiedzieć, bez obrazy ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

Nemrod

@bimberman Ale zainteresowałeś mnie tym zasięgiem i ciężko to znaleźć dla jakiejkolwiek lokomotywy spalinowej. Są jakieś przeliczniki tego typu: "W porównaniu do ST44, 311D zużywa o 20% mniej paliwa w przeliczeniu na 1000 bruttotonokilometrów." i to chyba jest odpowiedź na pytanie - uj wie.

Ale takie lokomotywy spalinowe na trasy spokojnie biorą i 3900 litrów paliwa, więc jest przepaść w pojemności, a więc i w zasięgu.

Cybulion

@Eber i sprzedala orlenowi.

Czemu

@Eber jeździ, skręca? Czego chcieć więcej

mk-2

@Eber czyli mają już dwie?

michal-g-1

Stare dobre SM-42 ^_^

Pięknie się starzeje

Zaloguj się aby komentować