No dobra, to w oczekiwaniu na wyniki #konkurschopinowski mam swój własny konkurs dla czytelników #drogadokokpitu


Wrzucam Wam wczorajszy filmik, który uwiecznia zajęcie przeze mnie po raz pierwszy wysokości 9000 stóp (~3000 m), co już w zasadzie powinno się podawać jako FL090.


Pierwszą osoba, która poda dokładną (powiedzmy, że z dokładnością 3 kilometrów) pozycję, na której filmik został nagrany, dostanie ode mnie gadżet z branży #lotnictwo i #samoloty


https://streamable.com/rndfvp

Komentarze (21)

ataxbras

@PositiveRate Poprawka, bo podałem samo HURTE waypoint.
51°11'00.0"N 20°23'00.0"E

459c02ec-32fc-4f47-869d-b7ca98665ecf
pacjent44

@ataxbras jak to się liczy/czyta?

ataxbras

@pacjent44 Trzeba nieco obeznania w temacie, latanie, albo FlightSimulator, albo coś podobnego. Żeby się nie pogubić.
Stąd wiesz, że przelot jest od konkretnego punktu do innego, one mają nazwy. Musisz je znaleźć - https://skyvector.com, https://www.openflightmaps.org/ep-poland/, https://opennav.com/waypoint/PL. Nie zawsze się da. Wiesz ze screenu, jaka jest odległość i namiar. Liczysz od tego punktu. Możesz zwyczajnie na google maps sobie mierzyć na oko, możesz policzyć dokładniej.

Sam nie wiem, czy dobrze to zrobiłem

PositiveRate

@ataxbras nie, to nie to miejsce

@pacjent44 metod na znalezienie tego punktu będzie kilka, niemniej nie chcę podpowiadać jeszcze ; D

ataxbras

@PositiveRate Peszek, dobrze że @Laukur znalazł

PositiveRate

@ataxbras Wydaje mi się, że dobrze kombinowałeś, tylko odmierzyłeś 17,7 nm od NUBLI, a nie do HURTE.

ataxbras

@PositiveRate Tak, czeski błąd, zdarza mi się - dobrze, że nie mam szans na licencję pilota ze względu na wzrok

ataxbras

@PositiveRate Nie, ślepe jedno oko.

PositiveRate

@ataxbras hmm, wydaje mi się, że czymś tam można było latać z jednorocznym widzeniem.

ataxbras

@PositiveRate W Polsce? Ostatni raz, jak się orientowałem ze 3 dekady temu, to było niemożliwe.

Laukur

@PositiveRate podaje hasło Niekłań Wielki i to 2 razy. Kompletnie się na tym nie znam, poprostu wstukałem “splfl flightradar” i znalazłem xD

Edit; pozwolę sobie zmienić lokalizację, bo na zakręcie tego nie nagrywałeś

Edit2: Mam nadzieje ze moge sie obracać w obrębie jednej edycji ze zmianami xD

Dziękuje za poranny rozruch umysłowy i coś nowego

Edit3: (51.2806431, 20.1693964) moja ostateczna odpowiedz

fd0d9c7a-cf06-4b99-baf4-a2073caef7e2
Laukur

Basta! Idę coś robić bo już zacząłem szukać instrukcji obsługi Garmina G950 żeby wiedzieć co jest na tym wyświetlaczu, w tym tempie to do końca dnia byłbym zapisany na kurs pilota xD

PositiveRate

@Laukur Brawo, byłeś pierwszy! Wymagana dokładność to były 3 km, czyli ~1,62 nm. Ty trafiłeś co do ~0,5 nm względem tego, co ja policzyłem, więc z dużym zapasem. Napisz proszę do mnie PW żebyśmy się dogadali co do doręczenia ;-). Wydaje mi się, że skorzystałeś z metody takiej, że na mapie wyrysowałeś sobie odcinek z flightradaru i odmierzyłeś 17,7 nm, tak? To też jest metoda, szczególnie że nigdzie nie mówiłem, że trzeba to ustalać w określony sposób, a to bardziej była zabawa na kombinowanie, a nie ze znajomości zasad nawigacji, więc większa liczba osób mogła się zmierzyć.

Laukur

@PositiveRate Na filmiku widać znak/id samolotu, znalazłem na flightradarze ten przelot i pierwsze wejście na 9000 stóp, pierw celowałem w Niekłań, bo przelatywałeś tam dwa razy na tej wysokości, ale potem się zorientowałem że wysokość się zwiększa i jest podany kierunek czyli musiało to być jak leciałeś w kierunku Końskich. Generalnie fajna zabawa tylko na przyszłość trzeba by zasłonić znak samolotu żeby było trochę większe wyzwanie

PositiveRate

@Laukur Ja uważam, że właśnie niekoniecznie jest to złe, że znaki samolotu były widoczne. Metod było kilka, a najprostsza - którą wybrałeś - polega na ustaleniu gdzie wszedłem na FL090 według flightradaru. Ale to też metoda najmniej pewna. Po pierwsze dlatego, że w kokpicie mam 3 odczyty wysokości. Jeden widać na filmie, drugi jest na analogowym zegarze, a trzeci dostępny jest z podmenu tego wyświetlacza i go tu nie widać. Wszystkie te trzy różnią się od siebie z uwagi na to, że działają niezależnie. W związku z tym, różnica pomiędzy najmniejszym i największym odczytem może wahać się nawet o 100-200 stóp. Flightradar wie tylko o odczycie z podmenu (transponder samolotu), a ten jest dotknięty największym błędem. Tutaj akurat wszystko się zgrało, stąd można było poprawnie odpowiedzieć na pytanie, natomiast w wielu przypadkach błąd uniemożliwi prawidłową odpowiedź, jako że ja na tym FL090 mogłem być wcześniej lub później niż pokazuje to flightaradar i pokonać w tę lub drugą stronę te 3 kilometry wymagane do dokładnej odpowiedzi. Niemniej każdy laik miał możliwość wygrać konkurs. Z kolei osoby bardziej zorientowane będą wiedziały, że ta metoda nie jest pewna, więc zrobią jedną z dwóch rzeczy. Albo narysują na mapie linię łączącą punkt NUBLI i HURTE (widać, że na tej trasie leciałem) i wyznaczą odległość 17,7 mil morskich albo policzą sobie ze wzorów gdzie leży punkt pomiędzy koordynatami NUBLI i HURTE (które to koordynaty są dostępne publicznie) oddalony o 17,7 nm od HURTE. Obie te metody są dużo bardziej pewne, szczególnie że widać, że lecę idealnie po linii łączącej te punkty (zgadza się track lotu samolotu z kursem, którym samolot powinien lecieć pomiędzy NUBLI i HURTE.

Z tych powodów w zabawie mógł wziąć udział każdy i poprawnie odpowiedzieć, a osoby bardziej zorientowane po prostu musiałyby potwierdzić prawidłowość flightradaru żeby nie kupić się na jego powszechnie znanej niedokładności.


Jeszcze raz gratki!

Laukur

@PositiveRate Od znalezienia co to Nubli i Hutte zacząłem, ale myślałem że to lotniska albo jakieś punkty charakterystyczne, a jak wpisałem koordynaty i pokazało mi jakiś punkt w lesie to stwierdziłem że chyba coś źle robię

PositiveRate

@Laukur NUBLI i HURTE to punkty nawigacji obszarowej wykorzystywane do latania w oparciu o przyrządy. Jak widać na filmie - nie ma sensu wiązać takowych z charakterystycznymi obiektami na ziemi, ponieważ po prostu jest to niepotrzebne (mamy urządzenia nawigacyjne, a na wodzie nie ma punktów charakterystycznych) oraz niepraktyczne (przy wystepowaniu chmur, przy lotach na dużych wysokościach lub w nocy). NUBLI rzeczywiście leży gdzieś w polu koło pewnego miasteczka, a HURTE w lesie. Ale nadal istnieją punkty powiązane z obiektami charakterystycznymi, tyle że latają na nie małe samoloty nawigujące na mapę, zegarek i to co widać za oknem. Takie punkty to często kominy, kościoły, małe miejscowości, mosty itd.

Legendary_Weaponsmith

Dobrze, że podałeś, że nm to mile morskie, bo nie pasowało mi, żeby dokładność była do kilku nanometrów.

Zaloguj się aby komentować