Model silnika okrętowego Wärtsilä-Sulzer w trakcie montażu w skali 1:1. Widoczny korbowód i miska olejowa. Pomieszczenie ma wymiary około 30x10 metrów i wysokość 5 pięter. Turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem dwusuwowy osmiocylidndrowy diesel waży 1200 ton, ma pojemność 15000 litrów i rozwija moc 45000kW. Jest to najmniejsza wersja silnika, największy ma 14 cylindrów i wazy 2300 ton rozwijając moc prawie 80 MW


Po lekkich modyfikacjach pasowałby również do pasata, a niejeden polski tjuning garage podjąłby się wstawienia go do g-powera.


#fotografia #ciekawostki #morze #romantycznemorze

1f739a78-285a-4129-9f22-58044327523d

Komentarze (12)

MostlyRenegade

@kitty95 a to pomarańczowe na dole to korek wlewu oleju?

kitty95

@MostlyRenegade to do spryskiwacza kierunkowskazów

myoniwy

@kitty95 Czy aby na pewno wolnossący?

Tak duże silniki zazwyczaj są konstruowane jako wodzikowe, z przedmuchem wzdłużnym wymuszonym przez turbosprężarkę.

kitty95

@myoniwy w istocie teraz to wszystko uturbione commonraile, często wielopaliwowe, ale wolnossący ładnie brzmi


Edit. Zmieniłem, żeby się nie czepiać


Tu można więcej poczytać o Sulzerach. Z ciekawostek to kiedyś HCP w Poznaniu takowe silniki robiło, jako jedyny polski producent. I były to dość dobre silniki, m.in. również na licencji Sulzera.


W sumie to nadal robią, tyle że teraz są przez Sulzera wykupieni.


https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Silnik_wysokopr%C4%99%C5%BCny_W%C3%A4rtsil%C3%A4/Sulzer_14RT-flex96C

binarna_mlockarnia

@kitty95 warto dodac, ze to pomaranczowe na dole po lewej to korek z bagnetem do oleju, sam bagnet ma 10m dlugosci, a do odkrecenia korka potrzeba ok 10 Lotewskich chlopow po zjedzeniu miski zimniokow lub odpowiedników

kitty95

@binarna_mlockarnia to do spryskiwacza kierunkowskazów, ile można tłumaczyć. Do oleju jest z prawej i nie widać.

Klapek00

Ciekawostka:

Poziom oleju w silniku tego typu mierzy się taśmą tego typu 🫡

Tego typu. xD

aff4eec5-ef19-4c50-b43e-b627ef690d01
Czarmiel

Czy tylko ja widzę tam 7 wykorbień, a nie 8, jak sugeruje opis?

kitty95

@Czarmiel 8 jest niewidoczne na dole. Nie stosuje się nieparzystej liczby cylindrów w mocnych silnikach, ze względu na nierównomierność momentu obrotowego i konieczność jego równoważenia, a przez to bardziej skomplikowaną geometrię. Przy 900ccm da się to zrobić, przy 15kccm już gorzej.

Czarmiel

@kitty95 z ciekawości doczytałem przed chwilą, że najmocniejszą 3-cylindrową jednostkę wypuścił Koenigsegg - 600KM z pojemności 2000ccm. Także, relatywnie mocne też są, ale mowa o motoryzacji codziennej i jednak małych pojemnościach.

Chat mi wyrzucił takie info, więc o ile nie jest ono błędne, to nieparzystocylindrowe napędy jednak się zdarzają.

Silniki z 11 cylindrami są rzadziej spotykane niż np. 6, 8, 10 czy 12, ale są używane, gdy projekt statku wymaga kompromisu między mocą a długością wału i kadłuba.

Zazwyczaj tego typu silniki są stosowane w superkontenerowcach klasy ponad 18 000 TEU (np. MSC, Maersk).

Z ciekawości zapytam - skąd u Ciebie zainteresowanie takimi konstrukcjami? Zawód, hobby, czy coś innego?

myoniwy

@kitty95 Kivi (znany kierowca, jutuber i tuner) któregoś razu mówił że jak płynęli promem to był na pokładzie silnik 7 cylindrowy.

Przy dwusuwach myślę że nie ma takiego problemu z liczbą cylindrów jak przy 4 suwach.

kitty95

@myoniwy nie twierdzę, że takich nie ma, bo są. Ale to są wyjątki, a nie modele "seryjne".


W dwusuwach też jest problem, bo w danym momencie masz nierównowagę - więcej albo mniej tłoków "pcha", w związku z tym nie masz ciągłego oddawania mocy, tylko skokową różnicę - raz słabiej, raz mocniej i musisz to jakoś równoważyć, czy kołem zamachowym, czy przekładnią. I na trwałość też to pewnie wplywa, bo chociażby łożyska czy panewki są nierównomiernie obciążone, ale też cały układ przenoszenia mocy. Pewnie to nie są jakieś ogromne wartości, ale są.


W każdym razie, gdyby to nie miało znaczenia, to nie byłoby serii silników z parzystymi wielokrotnościami, tylko 7, 11,13, itd., a w samochodach powszechne były jednostki 3 cylindrowe.


Tak btw. kto jedził na jednocylindrowym motocyklu wie jakie są wibracje i jak łatwo go "udusić".

Zaloguj się aby komentować