KSeF obowiązkowy od 2026 roku – Sejm przyjął ustawę o e-fakturach
To już pewne. 25 lipca 2025 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT, która etapami wprowadza obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), poczynając od 1 lutego 2026 roku. Nowe przepisy oznaczają prawdziwą rewolucję dla wszystkich działalności gospodarczych w Polsce w sposobie wystawiania i odbierania faktur. Co się zmieni i kogo dotyczą nowe obowiązki?
Krajowy System e-Faktur miał obowiązywać już w lipcu 2024 roku, jednak po wyborach parlamentarnych termin został przesunięty z racji na wykryte w systemie “krytyczne błędy”. Budowany jest więc KSeF 2.0. Zgodnie z planem, mapą drogową, na jesieni rozpoczną się testy nowego systemu informatycznego, a w lipcu miał zakończyć się proces legislacyjny – i jest na to duża szansa. Sejm właśnie zatwierdził ustawę wdrażającą KSeF, a Senat zajmie się nią na posiedzeniu w dniach 30 – 31 lipca.
25 lipca 2025 r. za przyjęciem ustawy o KSeF głosowało 239 posłów, przeciw było 182, a 11 wstrzymało się od głosu. Przeciw wprowadzeniu ustawy w takim kształcie głosowali wszyscy obecni posłowie Prawa i Sprawiedliwości oraz 7 posłów Konfederacji – zgłaszane przez te partie poprawki nie zostały uwzględnione.
Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą, obowiązkowe e-fakturowanie w ramach KSeF zacznie obowiązywać od:
od 1 lutego 2026 r. – dla dużych firm z obrotem powyżej 200 mln zł
od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców
od 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych firm (wartość sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie)
Jednakże obowiązek odbierania faktur w KSeF będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców już od lutego 2026 roku, dlatego warto być gotowym wcześniej na rewolucję w fakturowaniu.
#wiadomoscipolska #finanse #ksiegowosc #ksef