Jedyny zachowany transatlantyk Ameryki wyruszył w ostatnią podróż. Zdobywca Błękitnej Wstęgi Atlantyku zyska tak drugie życie. Ma stać się elementem największej sztucznej rafy koralowej na świecie. Projekt ma ożywić turystykę w regionie, pozwalając na nurkowanie w celu podziwiania wyjątkowego statku i organizmów tworzących rafę.


Zabytek ma teraz jednak zyskać drugie życie. Obecnie wyruszył w swoją ostatnią podróż. Parowiec jest holowany z Filadelfii do Mobile w Alabamie, gdzie zostanie przygotowany do zatopienia u wybrzeży Florydy, aby stać się elementem największej sztucznej rafy koralowej na świecie.


SS United States to słynny amerykański transatlantyk, który w swoim pierwszym rejsie w 1952 r. pobił rekord i zyskał Błękitną Wstęgę Atlantyku. Był ostatnim liniowcem transatlantyckim, któremu się to udało. Osiągnął prędkość 35,59 węzłów w kierunku wschodnim i 34,51 węzłów w kierunku zachodnim. Ta nagroda dla statku, który w najkrótszym czasie przebył Ocean Atlantycki, nie uchroniła go od zmian wynikających z postępu technologicznego. Od wielu lat jest więc wyłączony z użytku i mimo kilku prób reanimacji - niszczeje.


Władze hrabstwa Okaloosa na Florydzie, które kupiły statek za ponad 10 milionów dolarów, planują, że zamiast niszczeć u wybrzeży Filadelfii, parowiec stanie się wyjątkową atrakcją nurkową, generującą miliony dolarów rocznie z turystyki. Projekt ma też pozytywnie wpłynąć na ochronę środowiska. Najpierw jednak statek musi zostać odpowiednio przygotowany, by z czasem stać się domem dla organizmów sztucznie zaaranżowanej rafy.


Proces czyszczenia, transportu i zatopienia statku potrwa co najmniej półtora roku. Prace przygotowawcze obejmują m.in. stabilizację statku, co opóźniło już pierwotne plany przeniesienia go w nowe miejsce w listopadzie minionego roku. Jak podaje AP, Susan Gibbs, prezes SS United States Conservancy i wnuczka architekta okrętowego, który zaprojektował statek, uważa, że SS United States przedstawia siłę, innowacyjność i odporność narodu amerykańskiego i będzie takim symbolem na zawsze.


https://geekweek.interia.pl/transport/news-zatopia-slynny-transatlantyk-rekordzista-ss-united-states-zy,nId,21064037


#ciekawostki #rafykoralowe #morze

2ba485e8-d0a1-4e82-a653-abb7b86fec50

Komentarze (5)

Cybulion

@damw ale sie ladnie rozkreciles z ciekawostkami morskimi :]

damw

@Cybulion a bo akurat "pod ręką były" a mam wyzwanie z plusami za wpisy. Nie chcę robić "żebroplusów" więc człowiek się trochę bardziej musi wysilić i coś bardziej wartościowego wrzucić


To też pewnego rodzaju próba "zaprzyjaźnienia się" z @bartek555 - patrząc po ostatnich ruchach na portfelu fajnie by było dostać "insider info" w co inwestuje i robić odwrotnie #heheszki

SuperSzturmowiec

SS United States

Malarz aproved

7c969555-332e-43c8-b5c5-c929eba241fb
kitty95

Wybudowany przez Newport News - stocznię budującą lotniskowce i atomowe okręty podwodne. Maksymalna uzyskana prędkość to 38 węzłów, ok 70km/h. Na wodzie to prawie prędkość światła. Umożliwiały to dwie turbiny parowe o łącznej mocy 180MW czyli prawie tyle co blok niejednej elektrowni. Konsumpcja paliwa ok. 300 ton/doba.


https://www.eeworldonline.com/the-ocean-liner-ss-united-states-part-2-a-radical-design-faq/

Zaloguj się aby komentować